Weekend magazine cover
  • In dit nummer Path 400 Created with Sketch.

  • Z Life - week 1 Path 400 Created with Sketch.

  • Menu Path 400 Created with Sketch.

Oval 3 + Path 400

De glazen bol van 2018

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Daarom blikken we samen met futurist Justien Marseille vooruit naar volgend jaar. Wat staat ons te wachten op het gebied van werk, geld, wonen, lifestyle en relaties?

Voor Justien Marseille van wal steekt, wil ze eerst heel graag iets recht zetten. Namelijk de eerste zin uit bovenstaand intro, waarin gesteld wordt dat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden. “Daar ben ik het totaal niet mee eens.”, aldus Marseille. “We gaan de komende tijd juist zien dat die resultaten wél iets zeggen over de toekomst. Door de toepassing van predictive analysis, big data en machine learning kunnen we steeds beter de toekomst voorspellen.” Waarvan akte.

Werk

Er zijn meer zzp'ers dan ooit, de onderkant van de markt wordt beheerst door flexibiliteit en onzekerheid, werken in een targetgedreven data-uniform wordt normaal en steeds meer mensen zijn slashers; ze hebben meerdere deeltijdbanen tegelijk. Waar gaat dat heen?

Marseille: “Ik verwacht voor volgend jaar dat er meer structuren ontstaan om mensen die bijvoorbeeld zzp'en van meer zekerheid te voorzien. Er zijn de afgelopen jaren zo veel zekerheden weggevallen dat men onzeker en angstig wordt. Dat is voor niemand

"Ik verwacht dat er meer structuren ontstaan voor zzp'ers"

goed. Natuurlijk geldt die onzekerheid niet voor iedere zelfstandige even sterk. Het hangt er nogal vanaf wat voor werk je doet. Voor sommigen is het een zegen dat ze niet langer aan één baan vastzitten. Want dat knelt alleen maar. Maar anderen zijn juist op zoek naar bescherming. Daaromheen kunnen prima platformen worden georganiseerd die je helpen. Ik noem dat Big Sister, bijvoorbeeld in de vorm van een app die geen toezicht op je houdt maar je juist helpt. Op maat, afhankelijk van je voorkeuren. Komt er een goeie gig vrij ergens? Dan krijg je een melding. Maar je kunt zo ook samen een arbeidsongeschiktheidsverzekering regelen, of zwangerschapsverlof.”

Geld

De ondergang van de euro lijkt afgewend terwijl de rente historisch laag blijft. Cryptocurrencies vertonen tekenen van een nieuwe tulpenmanie maar worden ook als het nieuwe goud beschouwd. En probeer tegenwoordig nog maar eens met contant geld te betalen. Kortom: hoe ziet ons geld er komend jaar uit?

Marseille: “Er wordt nog een beetje huiverig tegenaan gekeken maar in China zijn ze er al mee begonnen: een social credit system. Op basis van je gedrag krijg je punten waarmee je belastingkorting kunt krijgen, of meer of minder ziektekosten moet

"Gerespecteerde ongelijkheid heeft de toekomst"

betalen. Ik ben niet bang dat dit onze onderlinge solidariteit gaat aantasten. We beschikken over zulke enorme rijkdom, dat we naar tijden van overdaad en weinig schaarste zullen toegroeien. De basisbehoeften, die zijn voorzien. De mens doet naar vermogen wat die kan. Gerespecteerde ongelijkheid heeft de toekomst.”

Wonen

Met het wegebben van de crisis lijkt de tiny house movement ook aan momentum te verliezen, terwijl de woningmarkt in sommige delen het kookpunt heeft bereikt. Er wordt als een gek bijgebouwd, maar nauwelijks duurzaam, want dat slaat niet aan bij de conservatieve bouwmannen. Kunnen we volgend jaar een omslagpunt verwachten?

“Ik zie hier in Rotterdam dat die tiny houses, kleine appartementen van veertig vierkante meter op een prominente locatie, juist heel populair zijn. Het past bij een steeds beweeglijkere bevolking. Mensen wonen, doen zaken, werken en recreëren op steeds

"De kleine stad komt in opkomst"

meer verschillende plekken. Ze hebben een kleine woning in de stad, maar ook een huis op het platteland of een waddeneiland. Dat heeft ook te maken met veranderende gezinssamenstellingen. Wie vredig gescheiden wil leven, heeft meerdere huizen nodig. Volgend jaar zal ook de kleine stad in opkomst raken, plekken zoals Middelburg of Deventer die een prettige stadskern hebben en waar je toch dicht bij de grote stad bent.”


Futurist Justien Marseille

Lifestyle

Jonge mensen omarmen massaal de digitale toekomst. Maar waar ligt de grens van de indringing van techniek in het dagelijks leven? Ex-Facebookbazen waarschuwen voor Facebook. Raakt privacy als handelswaar in 2018 uit de gratie?

“Die privacy wordt omgedraaid. Het duurt niet lang voor ons om toestemming moet worden gevraagd om gebruik te mogen maken van onze privégegevens. Ik denk ook dat er niveaus ontstaan van de mate waarin de buitenwereld iets van je mag weten of niet. Als je de tram instapt, dan gaat het niemand iets aan wie je bent. Maar als je door een ambulancebroeder wordt behandeld, dan

"Voor jonge mensen is niet een auto een statussymbool, maar het online aanzien dat ze genieten"

wil je het liefst dat diegene alle relevante informatie over jouw direct beschikbaar heeft. De paradigmaverschuiving over privacy blijft bestaan: voor jonge mensen is niet een auto voor de deur een statussymbool, maar het online aanzien dat ze genieten. Het draait allemaal om de aandacht die ze weten te genereren. Hoe meer aandacht, des te meer status.”

Relaties

Vrouwen komen in opstand tegen handtastelijke mannen die denken dat ze overal mee weg komen omdat ze geld, macht en aanzien hebben. Wordt seks normaler of juist bijzonderder? En wat betekent dat voor de rol van de vrouw op de werkvloer?

“Oscar Wilde zei al: alles draait om seks, behalve seks dat draait om macht. Het is met #metoo een vreemde tijd. Nog nooit werd er zo open over seks gepraat, en nog nooit waren er zo veel slachtoffers. Als je als vrouw aangifte doet bij de politie van aanranding wordt je niet serieus genomen. Ik denk dat het goed is dat iedere vrouw een paar trucs leert om handtastelijke mannen

"Vrouwen zijn het spelletje om het glazen plafond zat"

van zich af te houden. Iedere vrouw heeft toch wel eens ervaren hoe het is als een man achter op je bagagedrager springt? Even een elleboogje naar achter. We zijn ons aan het losmaken van dat lijdzame. Met #metoo delen we dat elleboogje uit. Het tegenstrijdige is dat we tegelijk puriteinser worden. Dat zal ook met veranderende bevolkingssamenstelling en social media te maken hebben. Topless op het strand is uit. Ik denk dat vrouwen die masculiene strijd op de werkvloer zat zijn. Ze gaan hun eigen netwerk opbouwen. Dat spelletje om het glazen plafond zijn ze zat.”

Justien Marseille
Justien Marseille is futurist en oprichter van The Future Institute. Ze is kritisch en zonder vrees over mogelijke toekomsten, doorbreekt paradigma's en snijdt nieuwe thema's aan. Naast haar eigen bedrijf is Marseille ook verbonden aan de Hogeschool van Rotterdam als docent en onderzoeker.

Tekst: Matthijs van der Pol
Beeld: Punkmedia

Gdansk: Poolse parel

De voormalige Hanzestad Gdansk is een fascinerende mix van nieuw en oud. Van het gerestaureerde historische centrum, naar de ruige haven, tot aan woonwijken met lange rijen Oostblokflats; je stapt er van de ene wereld in de andere. Ondertussen worden er aan de lopende band nieuwe hotspots uit de grond gestampt, want deze stad is volop in ontwikkeling.

Gdansk kent een heftige geschiedenis. De eerste schoten van de Tweede Wereldoorlog werden hier op 1 september 1939 afgevuurd tijdens de slag om Westerplatte. Ook de eerste stappen die leiden tot de val van het communisme zijn in deze havenstad gezet. De sporen van dit turbulente verleden zijn overal zichtbaar, maar Gdansk heeft net als de rest van Polen haar blik vooral op de toekomst gericht. In de snelst groeiende economie van Europa zit niemand stil, vooral de bouwvakkers niet.


European Solidarity Centre

European Solidarity Centre
De Poolse architecten lieten zich voor het ontwerp van dit gebouw inspireren door de grote roestige scheepsrompen, waar de werf van Gdansk vol mee ligt. De prijswinnende architectuur alleen al is een goede reden om dit centrum te bezoeken, maar zeker niet de enige. Het uitzicht vanaf het dak is geweldig en de modern ingerichte tentoonstelling maakt veel indruk. Hier wandel je door de recente geschiedenis, van de bloederige opstand in 1970 tot de eerste democratische presidentsverkiezingen in 1990. De totstandkoming van de vakbond Solidarność (Pools voor solidariteit) wordt boeiend uit de doeken gedaan, met veel spraakmakende foto's en videobeelden. Ook het geweld dat door de communistische regering tegen de havenarbeiders werd gebruikt komt uitgebreid aan bod. Zo hangt er leren jasje vol kogelgaten, dat werd gedragen door een 20-jarige arbeider toen hij tijdens een opstand in de rug werd geschoten.


Koffiebekers met knipoog

Shoppen
Het is amber wat de klok slaat in het oude centrum van de stad. Vooral in de befaamde Mariacka straat kunnen liefhebbers van dit barnsteen hun slag slaan. Ondanks de vele speciaalzaken is het naar hippe ontwerpen toch wel even zoeken, want de winkels zijn vooral gespecialiseerd in sieraden voor oude dametjes. Voor jong & trendy moet je naar het Garnizon district, een voormalige militaire zone die helemaal is opgeknapt en waar de welgestelde jongere generatie haar vermaak zoekt. Naast restaurants, cocktailbars en een concertzaal, vind je hier ook Sztuka Wyboru, een kunstgalerie, café en winkel ineen. Hier kun je terecht voor Pools design in de vorm van kleding en servies. Leuk zijn de koffiebekers die een dikke knipoog naar het communistische verleden maken.


De lange markt in Gdansk

Historische centrum
Vanaf de Hoge Middeleeuwen was Gdansk een Hanzestad, waar volop handel gedreven werd. Nederlanders waren graag geziene gasten en dat is nog altijd terug te zien in de pittoreske binnenstad. Veel van de kenmerkende gebouwen en stadspoorten werden door Nederlandse architecten in Maniëristische stijl gebouwd. Na WOII stond er weinig meer overeind, maar dankzij een zorgvuldige restauratie klopt het hart van de stad weer. Een wandeling over de Lange Markt en de Langstraat is dan ook een must. Neem een kijkje in het rijk aangeklede Artushof of beklim de trappen van het oude raadhuis voor een uitzicht over het plein, waar ooit de allerrijksten uit Gdansk in pastelkleurige herenhuizen woonden. Daarna door naar de oude haven voor een blik op de beroemde kraanpoort en lunch of diner in één van de vele restaurants lang het water, waarvan sommige gehuisvest zijn in voormalige pakhuizen en graansilo's.


Café Pulapka

Pools bier
Polen staan bekend om hun voorliefde voor wodka, maar bier maken kunnen ze ook. Van alle brouwerijen is Brovarnia de bekendste. Hier kun je pittige Poolse visserssoep eten of pierogi, traditionele knoedels met diverse vullingen. Populair zijn de pierogi ruskie, gevuld met aardappel, ui en kaas. Het bier van Brovornia is prima, maar niet heel bijzonder. Voor de écht goede brouwsels kun je beter naar Pulapka gaan, waar de gepassioneerde eigenaren een fraaie selectie van lokale craftbiertjes op de kaart hebben gezet. Het café wordt bevolkt door twintigers en dertigers, net zoals in de andere hippe kroegen die je in dezelfde straat tegenkomt. Wie na een paar biertjes trek krijgt, kan naar een van de foodtrucks, die in het weekend slim naast de deur geparkeerd staan. 


Streetart in Zaspa

Streetart in Zaspa
De wijk Zaspa bestaat uit lange rijen Oostblokflats, die in de jaren zeventig gebouwd zijn. Eind jaren negentig zijn kunstenaars begonnen die grote blokken beton een beetje op te fleuren met gigantische muurschilderingen. Inmiddels zijn er in Zaspa bijna zestig van deze murals te bewonderen. Sommige behandelen grote thema’s als politiek, historie en vrijheid. Anderen zijn dromerig en vrolijk van aard. De collectie muurschilderingen kan heel makkelijk zelfstandig bekeken worden, maar leuk is het om met één van de bewoners door de wijk te wandelen. Meer informatie over het boeken van zo’n lokale gids vind je hier.


'De scheepswerf is een kunstwerk an sich'

Scheepswerf
Er worden nog altijd schepen gebouwd in Gdansk, maar lang niet meer zo veel als in de tweede helft van de vorige eeuw. Veel van de grote industriële hallen staan leeg, maar vormen cultureel erfgoed en mogen gelukkig niet gesloopt worden. Er wordt hard gewerkt aan nieuwe bestemmingen voor de mooie ruimtes. Zo zijn er plannen om een museum voor moderne kunst te openen. Maar de ruige scheepswerf met zijn hoge kranen is een kunstwerk an sich, vindt ook fotograaf Michał Szlaga. Een ideale plek om zelf eens plaatjes te schieten dus. Wie in de vroege ochtend over de werf wandelt zou zomaar eens een vos tegen kunnen komen. En wie ’s avonds gaat, kan bij club B90 een concert bijwonen of een biertje drinken bij 100cznia, een bar gemaakt van scheepscontainers.

Door Kita van Slooten

Bijenkorfetalages: een jaar werk, een nacht tijd

Een paspop op een bewegende schommel, neerdwarrelende sneeuwvlokken en een interactieve mistletoe. Aan de kerstetalages van de Bijenkorf wordt een jaar lang gewerkt. Goed om klanten binnen te trekken voor de verkoop, maar 'we willen ook de mensen die alleen langslopen ontroeren', vertelt creatief directeur Vincent Sturkenboom.

In één van de kantoorruimtes van de Bijenkorf in Amsterdam, met uitzicht over de binnenstad, komt Vincent Sturkenboom gehaast binnen. Hij verontschuldigt zich. Druk. Alles in de winkel staat in het teken van de kerst dit jaar. Hij heeft met zijn team net het thema voor volgend jaar vastgesteld. En nee, dat mag nog niemand weten.

Het creatieve team van de Bijenkorf, bestaande uit 26 mensen, bedenkt hoe de etalages en winkels er van binnen uitzien. Met name die etalages zijn een belangrijk uithangbord van het warenhuis. Beleving, heet dat in retailtermen. Ze moeten gezinnen aanspreken, 'maar ook de fashionista en de foodie'. 

Onderscheiden
Bovendien vindt de Selfridges Group, met een omzet van xx eigenaar van de Bijenkorf, die beleving belangrijk. Het is een manier om je te onderscheiden, legt Sturkenboom uit. Van concurrenten als Hudson's Bay? "Wij doen wat wij willen." 

Wel worden er 'referentiebezoeken' gebracht aan de luxe warenhuizen in Londen en Parijs. Want ook Harrods, Selfridges en Galeries Lafayette pakken uit met kerst. Wat die etalages aan extra klandizie opleveren, kan Sturkenboom niet zeggen. "Het bedrijf wil over specifieke cijfers geen uitspraken doen."

Volgens John Terra, retaildeskundige bij adviesbureau Q&A Research, draait het bij etalage vooral om traffic - mensen die de winkel binnenstappen. "Daarmee wordt de latente behoefte van de consument aangesproken." In andere worden: de consument wordt aangetrokken door de etalages, loopt naar binnen en als het goed is weer naar buiten met gevulde tassen.

De Bijenkorf doet dit volgens hem goed. "Die etalages springen in het oog, laten iets nieuws zien, mensen doen er inspiratie van op."

Ontroeren en vertederen
Naast de uitstraling gaat het voor Sturkenboom om het maken van herinneringen. "Iedereen herinnert zich een bijzondere etalage", zegt hij. De tijd dat etalages vooral dienden om producten te laten zien is allang voorbij, zegt hij. "We willen inspireren, ontroeren, vertederen." Dat klinkt makkelijker dan het is, zegt hij. Het bedenken van de juiste etalages is een lang proces dat al een jaar tevoren begint.

Aan de hand van trends in de kunst en mode worden het thema en de kleuren vastgesteld. Dit jaar is dat wit. Alles mag en kan in principe. In overleg met leveranciers worden de stukken voor de etalages gemaakt, zoals de bewegende uil dit jaar.   

Als de Sint het land verlaat, moet iedereen meteen aan de slag. Op de nacht van 5 naar 6 december moeten alle zeven filialen worden omgebouwd van de Sinterklaas- naar kerstsfeer. Vooral in Amsterdam was dat dit jaar een grote operatie. De afgelopen jaren stond er altijd een grote kerstboom in het atrium waar alle verdiepingen omheen liggen. Dit jaar zijn er 360 kleine boompjes opgehangen, in één nacht tijd.


Els den Dekker en Vincent Sturkenboom voor de 360 kerstboompjes die zijn opgehangen. (Foto: Maaike Homan)

"Super spannend, we moesten er panelen in het plafond voor weghalen", vertelt Els den Dekker, manager visual in Amsterdam. "Het ziet er eenvoudig uit, maar is het niet. Als je er onder gaat staan dan lijken de boompjes net kerstvlokken die naar beneden dwarrelen. Het heeft iets heel magisch."

Vijftig man heeft een hele nacht gewerkt om alles, zowel de etalages als de winkels binnen, op orde te krijgen. De technische dienst stond stand-by. "Alles moet perfect werken. Ik controleer ook dagelijks of alles nog werkt", aldus Den Dekker. 

Vijf etalages voor Luis Vuitton
Voor het samenstellen van de etalages wordt nauw samengewerkt met de commerciële afdeling. Veel merken willen wel een plek in de etalage, of betalen hiervoor. Zo heeft Luis Vuitton dit jaar vijf van de dertien etalages 'in beslag genomen'.  

Eén van haar favoriete etalages is die met de maretak (mistletoe). Door een druk op de knop kunnen mensen een foto van zichzelf nemen, bijvoorbeeld zoenend onder een mistletoe, of iets laten bewegen in de etalage (zie foto onder). Die foto wordt direct geüpload naar een speciaal Instagram-account.

"Slim", zegt retaildeskundige Terra. "Zo worden voorbijgangers je ambassadeurs. Je genereert zo aandacht, meer likes en uiteraard trekt het de aandacht." De foto's die vervolgens op Instagram terecht komen, geven weer allerlei informatie over de doelgroep.

In het buitenland, met name in de Verenigde Staten, zie je dit soort interactieve etalages veel vaker. "Daar heb je winkels waar als twee mannen bijvoorbeeld voor een etalage staan zij producten krijgen te zien voor mannen, en andersom met vrouwen", vertelt hij.

Aanzetten tot nadenken 
Sturkenboom vindt het een eer als hij mensen foto's ziet nemen van zijn etalage. "Dat mensen komen kijken naar wat je doet." Maar soms doet een etalage meer dan mooi zijn. "Het is een middel om mensen te laten denken."

Zo was er begin dit jaar de 'A She Story'-campagne. Hierin werd een ode gebracht aan sterke Nederlandse vrouwen, waaronder kunstenares Gerda Link en documentairemaakster Fidan Ekiz. Is Kerst dan niet een beter moment voor sterke boodschappen, aangezien er dan veel mensen in de winkels zijn? Sturkenboom. "December is anders. Dat is feest, familie en samenzijn. En magie."

Cultuuragenda

Nieuwjaarsconcert

Klassiek

Vrijwel alle nieuwsjaarconcerten door het hele land zijn uitverkocht. Sterker nog, wie op 1 januari 2019 naar het concert van het Nederlands Blazers Ensemble in het Amsterdamse concertgebouw wil, dient zich in de eerste maanden van 2018 al te melden. In Rotterdam gaan ze er een stuk nuchterder mee om. Voor het nieuwsjaarconcert van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat het komende jaar zijn 100-jarig bestaan viert, zijn nog (enkele) kaarten beschikbaar. Aankomend chef Lahav Shani opent het jubileumjaar met een extra feestelijke editie van het nieuwjaarsconcert, dat Weense walsen, een feestouverture en een herontdekte oerversie van Tsjaikovski’s Pianoconcert nr. 1 zal bevatten.
Vrijdag 5 januari 20:15 en zondag 7 januari 14:15, De Doelen Rotterdam, kaarten vanaf €24

Moviebingo en Wijnproeverij

Quiz

Tijdens deze bingo niet de welbekende cijfertjes op je kaart, maar filmtitels om weg te kruisen. Op een groot scherm in Paradiso worden tal van scènes afgespeeld. Van Rocky tot Rain Man, van komedie tot spaghettiwestern. Als je herkent uit welke film het fragment afkomstig is, mag je die titel wegstrepen op je kaart. Volle kaart = bingo! Een vrolijk vermomde filmquiz dus, waar ook een wijnproeverij bij gehouden wordt. Als kers op de taart speelt soundtrackband The Oscars - een nevenproject van de getalenteerde heren van The Pheromones - de mooiste filmnummers.
Donderdag 4 januari, Paradiso Amsterdam, kaarten €5

Chris Barber and the Big Chris Barber Band

Muziek

Hij is 87 jaar oud, maar swingt nog als vanouds. De Engelse trombonist, zanger en bandleider Chris Barber heeft in zijn leven al meer dan tienduizend concerten gegeven en gaat in 2018 gewoon door. Vergezeld door The Big Chris Barber Band zal hij Tivoli trakteren op een avond vol blues, jazz en New Orleans. Dit alles wordt overgoten met een vleugje rock ’n roll, spetterende trombonesolo’s en misschien een paar goede anekdotes. Want dit is de man die in de jaren vijftig en zestig een stempel op de Europese muziekscène drukte en invloed had op artiesten als Eric Clapton, Peter Green en The Rolling Stones. De Welshe gitarist Andy Fairweather Low zal als special guest het podium betreden.
Vrijdag 5 januari, Tivoli Utrecht, kaarten €36

Molly's Game

Film

Ambitieus, gedisciplineerd en bijzonder intelligent. Nadat de skicarrière van Molly Bloom door een bizar ongeluk om zeep geholpen wordt, vertrekt ze naar LA, waar ze met een illegaal gokcircuit kennis maakt. Gekleed in sexy jurkjes, maar met de touwtjes strak in handen bouwt ze haar eigen gokimperium op, waar invloedrijke en wereldberoemde Hollywoodfiguren hun dollars laten wapperen. Molly harkt zelf ook behoorlijk wat geld binnen, totdat ze door de overheid beschuldigd wordt van banden met de maffia en witwaspraktijken. Oscarwinnaar Aaron Sorkin, scenarioschrijver van The Social Network en The West Wing. maakt met dit biografische drama zijn regiedebuut. Actrice Jessica Chastain is voor haar indrukwekkende vertolking van Bloom genomineerd voor een Golden Globe.
Molly's Game draait vanaf 26 december in Nederlandse bioscopen

Duurtest: de beste auto's waar Bright in 2017 in reed

Tech & Gadgets by Bright

Rutger van Bright blikt terug op de auto's die hij testte het afgelopen jaar. Dit is zijn top drie als het om (accu)technologie gaat.

1. Opel Ampera E
Wie nog niet enthousiast was over elektrisch rijden, kan nu bekeerd worden. De Opel Ampera E heeft een reëel bereik van tussen de 300 en 400 kilometer afhankelijk van gebruik. Eigenaren zullen al snel merken dat de 60 kWu-accu meer dan genoeg is. Visueel is er nog wel een slag te maken: zowel het interieur als het exterieur zijn geen meesterwerken. Maar wie elektrisch wil rijden heeft opeens een totaal nieuw soort optie. De andere merken gaan daar nog zeker twee jaar over doen. Niet voor niets stond de Ampera E nummer 7 in de Bright 25

2. Volvo XC60
Wie had gedacht dat hier weer een elektrische auto zou komen te staan, komt bedrogen uit. Op het gebied van (accu)technologie is er nog te weinig concurrentie voor de Opel. Volvo is echter kneitergoed bezig. En dan bedoel ik niet de verwarrende marketingboodschap dat ze vanaf 2019 alleen nog geëlektrificeerde wagens verkopen, waarmee ze hybrides bedoelen. Nee, Volvo rijdt de ene na de andere visuele schoonheid de fabriekspoorten uit. Ik was nog maar amper bekomen van de V90 en nu stond de XC60 al weer klaar (en volgend jaar de XC40 en hopelijk een nieuwe V70). Wat de XC60 goed doet is ingetogen lijnvoering, fraai interieurontwerp en prachtig geïntegreerde technologie. Het is één van de weinige auto's waar Carplay zo goed geïntegreerd wordt met het eigen systeem bijvoorbeeld. 

3. McLaren 570 GT
In mijn review van de McLaren ben ik vooral ingegaan op hoe beschaafd deze auto is en hoe wij als amper van de apen verwijderde types daar niet zo veel mee kunnen, maar holy shit, wat is de McLaren 570 GT een belachelijk ver ontwikkeld stuk gereedschap. Met een carbon cabine, bijna 600 pk onder de kap en een auto die praktisch op de straat ligt verwacht je geweld; herrie, geschok bij het optrekken en een hernia als je uit stapt. Met de 570 GT kun je echter fluitend naar Zuid-Frankrijk en het is een ontzettend knap stukje engineering dat zoiets mogelijk is met een hypercar. Drama is leuk als je een half uurtje gaat toeren. Maar 12 uur lang gejank aan de kop is niet grappig meer. Dat je 4 vrachtauto's in kunt halen in de tijd die je het kost om te knipperen, terwijl je ondertussen een beschaafd gesprek kunt voeren is de merites van de mensen die de McLaren ontwikkeld hebben. 

Kleine lettertjes: In deze top drie komen de auto's voor die wij dit jaar reden voor de duurtest. Auto's die we niet reden dingen niet mee. 

Door Rutger Middendorp voor Bright.nl