Weekend magazine cover
  • In dit nummer Path 400 Created with Sketch.

  • Z Magazine - november 2016 Path 400 Created with Sketch.

  • Menu Path 400 Created with Sketch.

Oval 3 + Path 400

Not as Usual

Ongewoon. Bijzonder. Opmerkelijk.

In Monaco vind je het duurste mini-glijbaantje van de wereld

Naar verluidt is het duurste huis in Nederland momenteel landgoed De Wielewaal van wijlen Frits Philips in Eindhoven. De verkoop wordt begeleid door een flitsend filmpje waar het lijkt alsof de butlers bij de prijs zijn inbegrepen. Maar dit huis met grote tuin is een schijntje vergeleken met het ‘appartement’ dat zojuist in Monaco op de markt is gekomen.

De superflat is onderdeel van de Tour Odeon. Deze nieuwe woontoren is net op een paar schaarse vierkante meters in het 202 hectare metende koninkrijkje verrezen. Het spiegelende gevaarte kent meerdere appartementen die meer dan tien miljoen euro kosten. Het penthouse op de bovenste vijf verdiepingen gaat daar echter dik overheen.

De oppervlakte van de flat meet een kleine drieduizend vierkante meter. Vanaf de bovenste etage, waar zich ook privédisco bevindt, kan via een glijbaan één etage afgedaald worden om rechtstreeks in de infinity pool te plonsen. Vandaaruit is er uitzicht op de ville, de Monegaskische binnenstad. Prijskaartje? 335 miljoen euro. Let wel op: de buren zullen vooral superrijke belastingontwijkers uit Rusland en China zijn. Video? Hier.


Eerste Apple Pay aankoop boven een miljoen is een feit

Wie de koper is, is een mysterie. Maar wat er mee gekocht werd, is wél bekend. De hoogste transactie tot nu toe met Apple Pay, de click-swipe-touch betaaldienst van Apple, vond plaats rond de aankoop van een Aston Martin DB5 uit 1964. De auto wisselde van eigenaar voor 825.000,- euro, oftewel net meer dan een miljoen dollar.

Dit specifieke type Aston Martin werd wereldberoemd als het glimmend grijze vehikel van James Bond (vertolkt door Sean Connery) in de film Goldfinger. Ook in Skyfall en een stel andere Bond-films speelde de wonderschone wagen een belangrijke bijrol. Dit exemplaar stond al twintig jaar stil en werd verkocht via het Britse veilinghuis Coys of Kensington.

Waarom iemand die een dergelijke aankoop doet niet even de moeite neemt om zelf naar de veiling te gaan, weten we niet. Volgens veilingmeester Chris Routledge is de nieuwe eigenaar ‘dolblij’. “Hij was heel enthousiast om te zien dat zijn droomauto te koop was en wilde ‘m koste wat het kost in bezit krijgen. En dit was de manier om de eerste te zijn.”


Statussymbool met schubben

Vergeet ordinaire vijvervissen als koi-karpers (ja, ja, ja het is dubbelop: koi betekent al karper); wie een echt exclusieve pisces wil bezitten, zal wat meer moeite moeten doen. Schrijfster Emily Voigt ontdekte dat toen ze een zoektocht ondernam naar de herkomst van wat als de duurste aquariumvis ter wereld wordt beschouwd: de Arowana.

Tijdens haar zoektocht naar de vooral in Azië zeer gewilde vis reisde ze door vijftien landen waarbij ze terroristen, koppensnellers en de vissenmaffia het hoofd moest bieden. Dat de Arowana als een levend juweel wordt gezien, ontdekte Voigt toen ze een vissenshow bijwoonde waar onder zware politiebegeleiding tien albino-exemplaren werden aangevoerd. Niet zo verwonderlijk als je naar het prijskaartje van de Arowana kijkt. Enkele tienduizenden euro’s voor een topexemplaar is niet ongewoon. Een Chinese partijbons telde zelfs drie ton neer voor het geschubde statussymbool.

In het wild is de Arowana bijna uitgestorven. Het heeft ertoe geleid dat deze vissen nu worden gekweekt in goed bewaakte fishfarms die worden beschermd met metershoge betonnen muren, elektrische hekken en waakhonden. Voigt heeft geprobeerd een Arowana in het wild te vinden. Of dat gelukt is, beschrijft ze in haar boek The Dragon Behind The Glass

Uitgaan met allure doe je achter de gordijnen

Wat: Curtain Club
Waar: "verborgen" aan de Amstel in Amsterdam
Open sinds: mei 2016
Dresscode: doe je best, dat doen wij ook
Muziek: vrouwvriendelijk

Als je niet weet dat er een club zit, loop je er straal voorbij. Wanneer de nacht valt, worden letterlijk de gordijnen voor de intieme Curtain Club gehangen en mag de verfijnde mensch meemaken wat daarachter gebeurt.

Wie zitten er achter Curtain Club: Het nijverige ondernemersduo Daan Bonsen (35) en Leonardo Belloni (35) zit achter zaken in Amsterdam zoals Carter, Café Panache Franklin, Americano en De Marktkantine​. Toen ze noodgedwongen uit de locatie van het exclusieve Chapter21 moesten, besloten ze de handen ineen te slaan met de toenmalige manager van de gesloten hotspot, Steve Verhaaf (26) en het gat te vullen dat het achterliet in Amsterdam. En zo zag Curtain Club het licht. "Onze slogan luidt: a not so ordinary night out. We bezorgen mensen die willen betalen voor kwaliteit een speciale avond."

Locatie: In de buurt van maar niet aan het Rembrandtplein. "We zijn in eerste instantie voor deze locatie gegaan vanwege de intimiteit die wij daar konden creëren, én omdat er een clubvergunning op zat. Deze zijn erg schaars in Amsterdam. We zijn een van de weinige clubs die tot vijf uur 's nachts door mag gaan. Door de locatie komen weinig passanten aan de deur."

Interieur: Wie voor het eerst Curtain Club binnenstapt, knippert even twee keer met zijn ogen; het is jungle fever, barok en jazzy New York ineen, zo gemixt dat de ruimte een intieme, voyeuristische sfeer uitademt. "Will Erens van Too Many Agencies zit achter het design. We wilden een balans tussen elegant en excentriek, overeenstemmend met ons beoogde publiek."

Publiek: De heren achter Curtain Club onderhouden goede connecties met de betere hotels in Amsterdam, die hun gasten maar al te graag verwijzen naar een plekje achter de gordijnen. Expats vullen samen met early adopters en Amsterdam's finest de kleine dansvloer. 

Eyecather: De spiegelfoliewanden. "De exotische junglepatronen zijn door de hele club geweven en doen je in een andere wereld wanen."

Deurbeleid: In principe is iedereen welkom, maar de selectiviteit aan de deur groeit met de naamsbekendheid. Er is slechts plek voor 200 mensen. "Wij doen er alles aan om het er hier zo goed mogelijk uit te laten zien, dat verwachten we terug van ons publiek. Je ziet hier een dame in een satijnblauwe kamerjas dansen naast een hipster in een keurig gesteven wit shirt, opgerolde mouwen en nette sneakers."

Tafels: Prijzen starten vanaf 400 euro en kunnen oplopen tot 1200 euro. Daarbij mag een flesje Belvedère Vodka en Veuve Clicquot niet ontbreken. "De tafels zijn een bijkomstigheid. Ons publiek houdt niet van pochen." 

Muziek: Dansbaar met een randje. De avond begint met hiphop en classics, jaren tachtig en funk uitgebouwd naar disco en house. 

Niet te missen detail: Als je aan de gekooide bar staat, zie je pas de opgezette vogels tussen al het groen zitten. "We horen regelmatig van gasten dat ze iedere keer als ze hier komen iets nieuws zien."

Ambities: "Amsterdam loopt in dit clubgenre achter op steden als New York, Parijs en Londen, maar wij geloven dat de stad er aan toe is om dit type doelgroep goed te bedienen. Uiteindelijk willen we dat onze gasten, net als in de grote wereldsteden, ook doordeweeks een bijzondere avond bij ons kunnen beleven."

Alle kaarten op OLED

In samenwerking met LG

Technologisch pionier LG zet alle kaarten op OLED als nieuwe standaard voor de beeldschermtechnologie van de toekomst. Bas Dekker van LG legt uit waarom.

Bas Dekker is best een beetje trots, als hij voorgaat richting de showroom die LG Benelux heeft ingericht als inspiratiecentrum. In de ruimte hangen en staan verschillende beeldschermen. Sommige zijn al verkrijgbaar voor de consument. Anderen zijn juist bedoeld als prototype, zoals een golvende wand van geschakelde schermen die aan beide (!) zijden levendig gekleurde videobeelden vertonen. Het lijkt een beetje de toekomst van tv-kijken, met het verschil dat alle technologie al toepasbaar en beschikbaar is.

Om bij het begin te beginnen schetst Dekker de geschiedenis van het beeldscherm. Dat is volgens hem van belang om te begrijpen wat de oorsprong is van de OLED-techniek. Het helpt tevens om begrip te krijgen van de ongelooflijke innovatiestappen die er de afgelopen decennia zijn doorgemaakt.

Volgens Dekker kan OLED beschouwd worden als de vijfde generatie tv. Waar de eerste nog een dikke glazen buis was met achterin het beeldkanon, zijn de volgende generaties allengs dunner en qua beeld scherper geworden. De echte grote sprongen werden gemaakt met plasma, LED en recent OLED.

Echt zwart
Het voordeel van OLED is dat de techniek is gebaseerd op beeldpunten (de pixels) die simpelweg aan of uit staan. Dekker: “Dat zorgt er voor dat zwart ook echt zwart is. Het beeld wordt hierdoor heel contrastrijk en kleuren worden helderder en dieper.” Ter vergelijk wijst hij naar een conventioneel LCD scherm in de showroom. Het beeld is ontegenzeggelijk valer en het zwart lijkt meer op antracietgrijs.

Dekker: “Dat komt door de backlight-technologie van LCD. Dat veroorzaakt bleeding, een effect waarbij de kleuren vervagen en er een soort zweem over het beeld komt te liggen.”

Naast de beeldkwaliteit van OLED, waar LG als uitvinder de voorloper van is, zorgt de techniek er ook voor dat beeldschermen aanmerkelijk dunner vervaardigd kunnen worden. Dekker laat een voorbeeld zien uit de LG Signature–lijn, het high-end assortiment van LG.

Dunner dan twee euro munt
Picture on glass heet het design waarbij een millimeters dun scherm op een achtergrond van glas is bevestigd. “Deze schermen bestaan uit nog maar twee lagen. Naast een scherm gemaakt van een mix van plastic en glas, bestaat de tweede laag uit de pixels die op het scherm worden gesprayd.” Het scherm is dunner dan een twee euromunt.

Waar OLED vooral in excelleert is het produceren van 4K beeldweergave. 4K of ultra HD is de meest hoogwaardige beeldkwaliteit die momenteel beschikbaar is. De nieuwe mediaspeler van Google, de Chromecast, krijgt binnenkort een update naar 4k. Ook Netflix biedt series en films in 4K aan. Steeds meer andere video-on-demand diensten schakelen ook over naar deze hoogste beeld kwaliteit.

Dekker: “Maar ook 2K of zelfs een lagere kwaliteit input ziet er op een 4K OLED-scherm veel beter uit dan op een ouderwetse LCD-televisie. Dat komt mede doordat er software aan boord is die de beelden upscalen door ze softwarematig te verbeteren.”

Investering voor de toekomst
De nieuwe OLED-televisies van LG zijn de afgelopen jaren, na de introductie in 2013, fors in prijs gedaald, vertelt Dekker. Wie nu overweegt een nieuwe tv aan te schaffen, zou niet langer moeten wachten, stelt hij. “OLED-technologie heeft als bijzondere eigenschap, naast de betere beeldkwaliteit, het lagere energieverbruik en de mogelijkheid om schermen in allerlei bochten te buigen, dat de levensduur veel langer is.” Volgens Dekker kan een OLED-tv tot wel dertig jaar meegaan. “Dus wie nu een nieuwe OLED-televisie koopt, investeert feitelijk in de toekomst.”

De zelfbouwers

De unieke loftwoning

Nienke Scheide en haar man Rogier hadden, mede dankzij hun technische achtergrond, hun droomhuis ver van tevoren tot in het allerkleinste detail uitgedacht. Het moest alleen nog éven ontworpen en gebouwd worden.

Architect: BKVV/Lofthome
Vloeroppervlak: 135 m2
Kavel: 332 m2
Bouwtijd: 4 maanden

Wat vooraf ging: Nienke Scheide, werkzaam bij een groot bouwbedrijf, en haar man Rogier (IT-architect) droomden al heel lang van de bouw van hun eigen huis. Gelukkig woonden ze al in Almere, de gemeente in Nederland waar zelfbouwen zo sterk wordt gestimuleerd dat er zelfs een Kavelwinkel is waar je op je gemak een kavel kunt uitzoeken. Ze hadden de plannen al een aantal jaar vooruit geschoven. Tot hun oog op een bouwlocatie viel die aan alle wensen voldeed: “Toen konden we niet langer wachten”, aldus Scheide.

De plek: De kavel van het echtpaar Scheide heeft een ligging op het zuidwesten, zodat er ook ’s avonds na thuiskomst uit het werk nog van de zon kon worden genoten. Dichtbij is een slootje met riet. Het bos ligt om de hoek. Het is een wijk in Almere waar het zogenaamde wilde bouwen is toegestaan. Dat betekent dat er geen welstandscommissie is die zich bemoeit met de esthetische kanten van het ontwerp.  “Zolang je je maar aan het bouwpaspoort houdt waarin bepaalde specificaties over volumes en dergelijke zijn vastgesteld, kun je doen wat je wilt”, aldus Scheide.

Het ontwerp: In de dagdroomfase voor aanvang van de bouw van hun huis, hadden de Scheides vastgesteld dat ze van strak, modern en industrieel houden. Daarnaast wensten ze bij de realisatie enig gemak. Ze hadden weinig trek in een complexe bouwprocedure vol onaangename onderhandelingen met aannemers en architecten. Zo viel de keus op Lofthome, een Nederlands concept waarbij een constructie van staal de basis vormt voor een huis dat vervolgens volledig naar eigen smaak kan worden aangepast en ingericht. Scheide: “We gingen met ons ontwerp naar de architect van Lofthome die vervolgens de puntjes op de i zette. Hij zei dat hij zelden zulke goed voorbereide opdrachtgevers had meegemaakt. Van de draairichting van deuren tot de stopcontacten: we hadden het allemaal al uitgedacht.”

De uitvoering: In tegenstelling tot de steevast rampzalige bouwprocessen die je op tv ziet, verliep de bouw van de woning van Nienke en Rogier zonder al te veel drama. In een kleine vier maanden werd het huis semi-casco opgeleverd. Lofthome levert ontwerp en bouw in een pakket aan. Scheide, die zelf de bouwbegeleiding deed (‘dat is mijn dagelijks werk’) is zeer te spreken over de feilloze levering van onderdelen op de bouwplaats: “Alles ging precies zoals vooraf gepland. Het proces was heel transparant.” Ook de eigen aanpassingen die ze wensten, waaronder een hippe, hangende open haard, een stalen trap en een hekwerk, konden worden ingepast in het concept. “We hebben die externe leveranciers vroeg bij het proces betrokken. Het moest wel passen allemaal.”

Punt van verbetering: Vooraf zijn Nienke en Rogier bij een aantal andere Lofthomes in Nederland gaan kijken. Regelmatig vinden er open dagen plaats. Er staan er al ruim dertig, waaronder eentje in hun buurt. Al is die, door weer andere wensen van de bewoners, heel anders dan hun eigen Lofthome. Nienke: “Door die huisbezoeken konden we leren van de ervaringen van anderen.”

Ze ontdekten dat budgetoverschrijdingen vaak werden veroorzaakt door het aanbrengen van wijzigingen tijdens de bouw. “Daarom hebben we vooraf extra veel tijd genomen om alles goed door te denken en voor te bereiden.” Het resultaat is dat hun Lofthome precies is geworden zoals ze wilden, met een plat dak, een hoog plafond in de huiskamer van drie meter, een ingebouwde vide en een blikvangende open haard met loungebank (‘mijn favoriete plek’). Het enige waar ze een klein beetje spijt van hebben is dat ze niet op meer plekken vaste lamellen hebben laten aanbrengen voor de zonwering. Maar, zegt Scheide, hoe goed je je ook voorbereid, niet alles valt vooraf uit te denken: “Het huis moet ook groeien. Je moet er eerst maar eens in wonen.”

Doe de T-shirt test

In samenwerking met Girav

Het witte T-shirt met de hoge boord dat onder een overhemd vandaan komt, wordt door velen gezien als een klassieke modeblunder. In de top drie komt hij steevast voor naast de witte sportsokken (ook zo’n misser) en de driekwart broek met zakken in camouflage- of kakikleuren.

Maar wat is dan wel een goed T-shirt? En bij welke gelegenheid draag je wat? Doe de test en ontdek hoe je in de toekomst flaters kan voorkomen.

 

Geboren onderneemster leeft de ultieme meisjesdroom

Na een rollercoasterrit van tien jaar zet ontwerpster Fabienne Chapot de volgende stap met een eigen kledinglijn én een naamsverandering. “Ik merkte dat ik m’n eigen merk was ontgroeid.”

Het kantoor van Fabienne Chapot’s modelabel, midden in de Amsterdamse binnenstad, ruikt naar verse bloemen en parfum. Overal staan fraaie designmeubels. Verderop in de diepe ruimte is een fotoshoot aan de gang. Aan lange tafels zijn jonge, uitsluitend knappe medewerksters druk bezig met nieuwe collecties en het samenstellen van salesmappen. Er is geen man te bekennen. 

Het kantoor van Chapot is het creatieve hart van het zojuist gerestylde modelabel, voorheen Fab. Achterin is een winkelopstelling nagebouwd die een indruk geeft van de nieuwe huisstijl. Het moet retailers inspireren in de manier waarop ze het assortiment in hun eigen winkel kunnen presenteren.

De lijn is net uitgebreid. Naast de bestaande accessoires met leren tassen, portemonnees en laarzen versierd met sterren en hartjes, is er kleding toegevoegd. De eerste van een nieuwe collectie die aankomende zomer aan 120 winkels werd uitgeleverd. Aan de wintercollectie wordt hard gewerkt.

Aan de overkant zitten verspreid over nog vier kantoren de rest van de medewerkers, verantwoordelijk voor productie, design en marketing. In totaal werken er drieëntwintig mensen bij en voor Fabienne Chapot, voorheen Fab., met een punt erachter.

10 hoogtepunten uit 10 jaar Fab.

2006 oktober - Inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

2008 oktober – Lancering iconische Lovepurse

2010 Maart - Actrice Jennifer Hoffman wordt het gezicht van Fab.

2011 September - Lancering eerste schoenencollectie.

2012 Augustus - Opening eerste Flagshipstore in Amsterdam.

2013 Juni – Lancering eigen geur, Fabelle.

2015 Oktober – Samenwerking met HEMA.

2016 Februari – Brengt eigen servies op de markt

2016 Augustus – Naamswijziging van Fab. naar Fabienne Chapot

2017 Januari – Lancering eerste kleding collectie

Waarom ben je onlangs van de naam Fab. afgestapt?

“De hoofdreden is internationale groei. Buiten de Benelux was de naam Fab. best moeilijk vast te leggen in de categorieën waarin we actief zijn. In Duitsland heb je een e-marketingbedrijf dat Fab. heet met een logo met een hartje en een punt. Wij werken ook met hartjes. In Amerika konden we het met deze naam al helemaal vergeten. Daarnaast bestaan we tien jaar. Ik wilde een cleaner design. Ik wil groeien. Dit was het goeie moment.”

Waarom heb je voor je eigen naam als nieuwe merknaam gekozen?

“Het was niet omdat ik mezelf nou zo nodig naar voren wil duwen. Maar ik weet dat mensen houden van een verhaal. Dit is het verhaal van een meisjesdroom. Van iemand die als 25-jarige een tassenmerk begint dat onmiddellijk aanslaat en een groot succes wordt.”

Is rebranden niet een enorm risico? Oude klanten herkennen het niet en nieuwe klanten weten het nog niet te vinden.

“Dat is een risico, ja. Maar ik zie het ook als een kans om een nieuwe doelgroep aan te spreken.”

"Je moet natuurlijk wel fan van je eigen merk blijven."

Dreigde de oude doelgroep het merk te ontgroeien?

“Als ik heel eerlijk ben denk ik van wel. En daar baalde ik van. Ik merkte dat ik m’n eigen merk was ontgroeid. Het had een beetje dat jonge van toen ik op 25-jarige leeftijd begon. Ik ben zelf inmiddels 35. Dat moest weer op elkaar aansluiten. Je moet natuurlijk wel fan van je eigen merk blijven.”

Niet bang voor afbreukrisico?

“Ik heb er een nachtje over moeten slapen. Want je zet toch je privé naam in. Dat is wel een groot nadeel. Maar ik heb er geen spijt van. Niemand ter wereld heet zo. Dus qua merkregistratie is het perfect. Ik hoor mensen hier de telefoon opnemen ‘hallo Fabienne Chapot met Esther’. Het gekke is: voor mij is het nu ook een merknaam.”

Je hebt naast de accessoires net een eigen kledinglijn uitgebracht. Is dat wel een goed idee, in zo’n overvolle markt?

“Ik wilde het altijd al. Ik wilde er zelfs mee beginnen.”

Wat heeft je er destijds van weerhouden?

“Kleding was te hoog gegrepen. Ik heb er niet voor gestudeerd. Die markt was toen te groot. Maar nu ben ik al een merk. Dus nu is het makkelijker om er tussen te komen. Daarnaast hebben we nu een duidelijke handtekening. En een tas is een tas, accessoires kennen meer beperkingen. Kleding biedt veel meer ruimte om te vernieuwen.”

Is het zakelijk ook interessanter?​

“Hoe vaak koop je een leren tas? De omloopsnelheid van mode is veel hoger. En de marges ook.”

Waarom wil je internationaal uitbreiden?

"Dat vind ik een hele rare vraag."

Zijn er mensen die dat niet willen?”

Het betekent wel dat de schaal van je operatie verandert.

“Ik vind het belangrijk om uitgedaagd te worden. Ik krijg nu ook een andere rol binnen het bedrijf. Alles wordt professioneler. De klanten stellen hogere eisen. Die druk en die verantwoordelijkheid vind ik wel lekker. Ik denk dat als we stil waren blijven staan, dat ik dan was afgehaakt.”

Zorgt de internationale uitbreiding er ook voor dat je andere vragen krijgt? Moet je je stijl aanpassen?

“Als we groot willen worden in Rusland zullen we wat meer bling-bling moeten worden. Maar dat is eigenlijk niet aan de orde. Opvallend is dat onze klanten, maar ook onze sales-agenten eigenlijk heel erg op ons lijken. Het zijn ons soort types.”

Bepaal jij als een alleenheerser de stijl van het merk?

“Nee! Wij zijn heel erg van de democratische processen. Wij gaan samen zitten en proberen dan antwoord te vinden op de vraag: wie zijn wij? Waar staan we voor? Het grappige is dat we dat eerst los van elkaar formuleren. Als we daarna bij elkaar komen blijkt negentig procent overeen te komen.”

Als je zo samenvalt met je merk, is dat dan soms niet ingewikkeld?

“Het is juist veel makkelijker. Ik maak puur iets vanuit mezelf. Omdat ik het cool vind. Beetje stoer, vrolijk. Geen poeha. Precies zoals ik ben. Het helpt bij het beoordelen van dingen. Ik weet meteen of iets wel of niet bij ons past.

Weet je: ik neem mode niet heel serieus. Ik ben niet een onwijs fashionmeisje. Dat geldt ook voor iedereen die hier werkt. We vinden het wel leuk. Maar we staan wel met twee benen op de grond. Dat was ook mijn uitgangspunt toen ik begon. Ik wilde tassen maken die aan m’n vriendinnen kon verkopen. Dus een beetje normale prijzen. Ik zou bijvoorbeeld nooit een tas van tweeduizend euro kopen.”

Je motto is: ‘je moet eerst verdienen voor je het uitgeeft’. Is dat altijd gelukt?

“Ik maakte meteen winst. Vanaf het eerste begin.”

Waar haalde je je eerste investering vandaan?

“Ik heb veertigduizend euro geleend bij m’n moeder.”

Je ouders hadden er vertrouwen in?

“Mijn vader nodigde me uit om een financiële prognose te maken. Op een A4-tje. Wat kost het? Wat ga je verdienen? Wat zijn de maandelijkse kosten voor jezelf? Ik had gewoon m’n targets. En die haalde ik.”

"Het scheelt als je ouders je niet bang maken."

Heb je alles terugbetaald?

“Ja. Ik mocht er tien jaar over doen. Dat vond ik wel lief. Het is natuurlijk te gek als je vijfentwintig jaar bent, je hebt een idee en je ouders zeggen: ga het maar doen. Het scheelt als je ouders je niet bang maken.”

Je komt uit een ondernemersgezin?

“Mijn vader heeft het familiebedrijf van mijn moeders vader overgenomen. Een aantal winkels in Den Haag met bedden en stoffering. Mijn moeder richtte huizen in. En mijn broer heeft een bedrijf in websites. Er werd thuis altijd over handel gepraat. Tijdens de vakantie werd er naar huis gebeld om de omzet te controleren.”

Dus je hebt het ondernemersbloed meegekregen?

“Je bent een ondernemer of niet. Ik denk niet dat je dat kunt leren.”

Heeft het geholpen dat je ouders je niet bang maakten, dat ze vertrouwen gaven?

“Ik zie niet zo veel beren op de weg. Dat is ook mijn valkuil. Ik denk altijd: dat kan toch gewoon?”

Als je nu thuis komt bij je ouders, wordt er dan veel over je bedrijf gepraat?

“Mijn vader doet na al die jaren nog steeds de boekhouding. Daar stopt hij per 1 januari wel mee. Dat voelt emotioneel gezien alsof ik dan echt zelfstandig word.”

Hij weet nog beter hoe de zaken er voor staan dan jij?

“Dat is niet altijd even makkelijk. Je bent toch vader en dochter.”

Tikt hij je wel eens op je vingers: doe even rustig aan?

“Dat is wel eens irritant. Hij is een stuk voorzichtiger met dingen. Dan heb ik iets in m’n hoofd, maar maakt hij me toch aan het twijfelen. Ik ben een andere ondernemer dan hij is. Maar er wordt thuis altijd over gepraat. Als er andere mensen bij komen zeggen we wel eens: ‘niet over zaken praten’.”

"Als anderen met de eer willen strijken: het zij zo."

Wat definieer jij als typisch vrouwelijk ondernemerschap?

“Ik denk dat vrouwen niet zo veel last hebben van hun ego. Ik denk dat dat in het ondernemerschap alleen maar meewerkt. Als je iets voor mekaar wilt krijgen waarvoor je je ego even opzij moet zetten: I don’t care. Het gaat mij om het doel. Als anderen met de eer willen strijken: het zij zo."

Andere dingen wegen zwaarder?

“Ik heb m’n vrienden, m’n kleine groepje. Dat vind ik veel belangrijker.”

 

Door: Matthijs van der Pol
Heeft een neus voor het buitengewone en schrijft vaak en letterlijk hard over vernieuwing en ondernemerschap. Zijn credo: overal zit een verhaal in.

Nooit meer zoeken naar een plek

In samenwerking met Parkline

Oplossingen waar je als autobezitter enkele jaren geleden alleen nog maar van kon dromen, staan nu op het punt werkelijkheid te worden. Nog even geduld en dan behoort het nutteloos rondjes rijden op zoek naar een geschikte parkeerplek definitief tot het verleden.

Onder invloed van technologische ontwikkelingen kan zoiets alledaags als parkeren plots uitgroeien tot een spannend onderwerp, volgens Marius Koerselman, algemeen directeur van de Parkmobile Group. In 2000 begon dit Nederlandse bedrijf met de dienst Park-line. Deze parkeerbetaaldienst via de mobiele telefoon is vooral gericht op zakelijke gebruikers. Waar parkeerders tot dan op zoek moesten naar een automaat (die niet altijd vindbaar is of defect was) kon nu per minuut afgerekend worden door te bellen. “Dat was in die tijd een doorbraak”, aldus Koerselman. Later kwam hier de mogelijkheid om te sms’en bij.

In 2006 werd ook Parkmobile geïntroduceerd in Nederland, meer gericht op de consument. Volgens Koerselman veranderde rond die tijd ook de missie van het bedrijf: “In het begin richtte we ons puur op het vereenvoudigen van parkeer betalingen. Over de jaren is die doelstelling verbreed. We willen het parkeren zélf makkelijker en voordeliger maken.”

Wat opvalt, is dat er de laatste jaren, vooral door apps en de smartphone, talloze nieuwe parkeertoepassingen worden geïntroduceerd. Apps maken het nog makkelijker per minuut te betalen. Dat scheelt niet alleen daadwerkelijk in de parkeerkosten (gemiddeld 20% zo blijkt uit onderzoek) maar ook in de tijd die je kwijt bent aan een ‘parkeeractie’. “Parkeren met onze app levert een tijdsbesparing op van gemiddeld negen minuten. De gang naar de parkeerautomaat is overbodig, evenals het inschatten van de parkeertijd, iedere keer opnieuw invoeren van je kenteken en het betalen met muntgeld of pinpas. Wij zorgen ervoor dat je die tijd beter kunt besteden.”

Deeleconomie biedt kansen

Koerselman ziet dat dankzij de inzet van nieuwe technieken, maar ook door een andere tijdsgeest waarin bijvoorbeeld de deeleconomie in opkomst is, tal van interessante initiatieven ontstaan. “Neem de startup ParkBee. Deze stelt ongebruikte plaatsen in parkeergarages van bedrijven open voor het grote publiek. Met één klik in de Park-line of Parkmobile app opent de slagboom. Geen ticket, creditcard of andere randzaken meer nodig, alleen nog maar je mobiele telefoon.”

Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat parkeerplaatsen bij bedrijven, die op vaste momenten van de dag ongebruikt blijven, toch benut kunnen worden. Bijkomend voordeel: vaak zitten dit soort bedrijven op uitstekende locaties in de stadscentra. In de kosten scheelt het ook; de tarieven van deze gedeelde parkeerlocaties zijn tot wel 50% goedkoper.

Van smartphone naar connected car

De volgende stappen, die van parkeren echt een fluitje van een cent maken, komen nu heel dichtbij volgens Koerselman. Hij voorspelt om te beginnen dat het activeren van een parkeeractie middels een app, straks niet meer nodig is. De auto signaleert straks zelf wanneer er wordt geparkeerd en wanneer parkeergeld betaald moet worden. Zodra je wegrijdt, stopt de parkeeractie automatisch. Ook stelt de auto zelf parkeerplekken voor op basis van beschikbaarheid en persoonlijke voorkeuren voor bijvoorbeeld goedkoop of dichtbij parkeren. Een volgende stap zal het vooraf reserveren van een parkeerplek zijn. Voor de parkeerapps betekent dit een overstap van de mobiele telefoon naar de autosystemen van verschillende automerken.

Koerselman: “Vanaf 1 november worden in Duitsland de eerste BMW’s geproduceerd die bijna volledig autonoom kunnen parkeren. Zodra je in de buurt van je bestemming komt, krijg je de keus uit een menu met beschikbare parkeerplekken. Je kiest de plek met het tarief of de locatie die je het meest aanstaat, en de rest gaat vanzelf.” Nu is een bevestiging nog noodzakelijk maar in de toekomst kan dit volautomatisch.

Zo wordt iets wat als vervelend wordt gezien, niemand betaalt graag voor parkeren, toch een positieve gebruikerservaring. Koerselman: “Vijftien jaar geleden vonden we betalen door te bellen al een hele innovatie. Maar na de evolutie van mobiel betalen voor parkeren via sms en smartphone app is het nu tijd voor de echte parkeerrevolutie!”

The rise and fall

Als journalist doe je niet alleen aan waarheidsvinding, je vertelt ook een verhaal. Één van de manieren om een verhaal over te brengen, is via de winnaar en de verliezer. Een bosbrand in Australië is voor een Nederlandse kijker een ver van zijn bed show, tenzij je het verhaal vertelt van de boer die alles wat hij bezat is kwijtgeraakt. Of van het geliefde huisdier dat toch weer opdook, terwijl iedereen dacht dat het was omgekomen in de vlammen. De verliezer, de winnaar. In de literatuur komt dit ook veelvuldig terug. Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt zeer zelden een kwartje. En een echte winnaar zal, hoeveel tegenslagen hij ook te verwerken krijgt, aan het eind altijd winnen. Of toch niet. De laatste jaren kwamen veel boeken uit, meestal over profvoetballers, waarmee het helemaal niet zo goed afliep. En dat zijn toch meestal de smeuïgste verhalen, die van een geboren winnaar, die toch een verliezer bleek.

Een nieuw boek in dit thema is een tip van Matthijs van der Pol:

Wat de Fok Ouwe - Arne van Terphoven (2016)

Journalist Arne van Terphoven werkte ruim tweeëneenhalf jaar aan de biografie van gabber-dj Daan Leeflang aka DJ Dano. Het resultaat is een stormachtig relaas van een vrije Amsterdamse jongen die overvallen wordt door het succes en al snel niet meer weet hoe hij met z’n nieuw verworven status om moet gaan.

Wat de Fok Ouwe beschrijft niet alleen de oorverdovende opkomst en door drugs, drank en seks aangedreven ondergang van Dano, maar ook het ontstaan van gabber, de enige jongerencultuur van eigen bodem die indruk maakte in het buitenland.

Zelfs voor niet-ingewijden voor wie het geen feest der herkenning is bij alle locatiebeschrijvingen en insidernamen, is Wat de Fok Ouwe een meeslepend verhaal, met genoeg idiote scènes die de wenkbrauwen prettig doen fronsen.  

Zelf ben ik op zoek gegaan naar varianten op dit thema in de literatuur:

 

Honolulu king - Anne-Gine Goemans (2015)

Roem is verslavend, dat geldt voor veel muzikanten. Ooit was de tachtigjarige Hardy heel bekend met zijn Hawaï-band Honolulu Kings, maar de roem ligt al decennia achter hem. Tegenwoordig baat hij een Indische toko uit. Zijn vrienden van toen komen nog vaak langs en dan dromen ze over nog één legendarisch optreden. Maar het blijft bij dromen, want de energie raakt op en spoken uit het verleden kunnen niet langer genegeerd worden. Een lief en innemend verhaal van Goemans, gebaseerd op ware gebeurtenissen.

 

Niemands gek - Richard Russo (2016, oorspronkelijk uit 1993)

Ook na de rise and fall gaat het leven gewoon door. Niet groots en meeslepend, maar klein en alledaags. Daarover gaan veel boeken van Richard Russo: kleine Amerikaanse dorpjes die ooit welvarend waren, maar waar de economie is ingestort. Alleen de mensen die geen andere keus hadden, zijn achtergebleven. Niemands gek gaat over Sully, een goed gebekte vijftiger met een kapotte knie, die nog altijd van dag tot dag zijn kostje bij elkaar probeert te scharrelen. Dat zou niet eens zo erg zijn, ware het niet dat hij een zoon op deze wereld heeft gezet, die hem achterna dreigt te gaan. Richard Russo, die een Pulitzer prijs won (voor Empire Falls, in 2002), kan zo geweldig lekker schrijven, dat je voor even een inwoner wordt van zo’n Amerikaans dorpje. Het is als je favoriete sitcom op tv, maar dan in boekvorm.

 

The rise & fall of great powers - Tom Rachman (2014)

Volgens de schrijver zelf hoort de rise and fall bij het leven: je kracht groeit naarmate je ouder wordt, maar neemt op een gegeven moment ook weer af. En de invloed van familieleden en vrienden kan ook groeien en weer afnemen. Dit boek is een heerlijk vreemd verhaal over boekwinkeleigenaresse Tooly Zylberberg en over de mensen die een belangrijke rol hebben gespeeld in haar opvoeding. Maar waar zijn die gebleven? Het verhaal schiet over en weer van Wales naar Bangkok naar New York, en van de jaren tachtig naar 2000 naar nu. Het zijn vooral de eigenaardige karakters die voortdurend een glimlach rond je mond teweeg brengen.

Pitbull op hoog voltage

Autotest: Tesla Model S

Iedere maand maakt Z Magazine redacteur Matthijs van der Pol een roadtrip met een elektrische auto. Deze keer het uithangbord van de Electric Vehicle transitie: de Tesla Model S. Een auto die rijdt als een pitbull op hoog voltage die zich elk moment kan losrukken.

De auto

De hagelwitte test-Tesla is een prachtig vormgegeven sedan met een joekel van een accu waarmee met gemak vijfhonderd kilometer gereden kan worden. De Tesla rijdt accuraat en snel, en is -ondanks de breedte en lengte- prima handelbaar. Zicht rondom wordt ondersteunt door het gigantische scherm in de middenconsole dat naast tal van functies ook camerabeelden van achter de auto vertoont. Handig bij inparkeren. Punt is wel dat de auto vrij laag op de weg ligt en het daardoor oppassen geblazen is bij drempels. Dit kan overigens verholpen worden door de wagen, via het bedieningspaneel, wat hoger op de wielen te zetten.

De techniek

Mijn testexemplaar is uitgevoerd met elke extra die Tesla momenteel in de aanbieding heeft. Naast de veelbesproken Autopilot is dat bijvoorbeeld een airco die het binnenklimaat dankzij intense filters en overdruk in de cabine in een clean room verandert, handig in vervuilde steden als Beijing. Ook is er het knopje ‘ludicrous’. Wie deze functie activeert verandert de Model S in de snelst accelererende productieauto die er op aarde rond rijdt. Van 0 tot 100 kost slechts 3 seconde. Een onvergetelijke ervaring die alleen te vergelijken valt met een achtbaan waarbij al het bloed uit je hoofd wordt weggedrukt.

De rijervaring

We gaan voor de volle ervaring met de Tesla een weekend naar Maastricht. Einddoel: het Kruisherenhotel in het centrum van de stad. Speciaal voor Tesla-rijders heeft het hotel en restaurant, gevestigd in een schilderachtig, bijna driehonderd jaar oud klooster, een oplaadpunt ingericht. In elke provincie is er zo’n beeldbepalende luxebestemming waar na de nachtrust de elektrische auto ’s ochtends weer fully charged wordt voorgereden.


Bij vertrek richting Neerlands meest bourgondische stad is snel duidelijk welke plek de Tesla bezet op de apenrots der automobielen. Comfortabel on top. De ongelooflijke accelaratiekracht van de auto, het sportieve uiterlijk en de vervaarlijke neus en koplampen laten merken die gewoonlijk dominant de linkerbaan bezetten, geïntimideerd opzij gaan.

Wie vermoeid is van het inhalen kan de veelbesproken Autopilot uittesten. De cabine van de Model S beschikt over twee schermen. De enorme, iPad-achtige in de middenconsole, en een kleinere in het dashboard, direct achter het stuur. Hier wordt naast de navigatie ook een animatie van het omringende verkeer vertoond. Sensoren, radar en camera’s houden auto’s vrachtwagens en motoren in de gaten.

Zodra de cruise control met Autopilot is ingeschakeld, reageert de auto op het afremmen van voorliggers. Inhalende vrachtwagens worden gedetecteerd en de lijnen op de weg worden nauwkeurig gevolgd. Het is erg verleidelijk om op lange saaie ritten eens diep in de ingebouwde Spotify muziekbibliotheek te duiken. Maar wie het stuur te lang onberoerd raakt, krijgt een melding die ook de muziek uit het geluidssysteem wegdrukt. Praktisch gezien is Autopilot dus semi-Autopilot . Er wordt dan ook aangeraden de handen op het stuur te houden. Van baan wisselen kan ook automatisch door de richtingaanwijzer aan te zetten. Maar bij onze testversie bleek deze functie meestal niet te werken.


Hoewel de Model S de grootste batterypack (capaciteit) heeft van alle elektrische auto’s die momenteel op de markt zijn, is ook hier rijden met een schuin oog op de range het devies. De auto daagt zo verleidelijk uit om af en toe flink het pedaal in te trappen, dat dit onvermijdelijk gevolgen heeft voor het bereik. Tesla heeft overigens op twintig plekken in Nederland Destination Chargers ingericht. Daarnaast zijn er een zevental Superchargers, allen strategisch langs de belangrijkste snelwegen gepositioneerd. 

Conclusie

Rijden in de Model S is een ervaring vol firsts. De eerste keer met een Autopilot, de eerste keer zo snel acceleren en de eerste keer rijden in een clean room met een bedieningspaneel dat altijd online is. De auto zit boordevol snufjes. De stoelen en stuurkolom kunnen elektrisch worden ingesteld. Van iedere gebruiker worden automatisch de favoriete instellingen onthouden. Vering is instelbaar, net als de rijmodus en de inklapbare buitenspiegels. Wie achteruit inparkeert ziet niet alleen video, maar ook een meter die in centimeters vertelt hoe ver je van een object verwijderd bent. De Model S is, kortom, de auto van de toekomst. 

Eindscore voor de Tesla Model S:

 

Mannen gaan los met het trouwpak op maat

Tot een paar jaar geleden waren alle ogen op de bruid, specifieker, de bruidsjurk gericht, maar inmiddels heeft ze geduchte concurrentie. Het bruidegomskostuum geniet steeds meer aanzien, maar wil het zich enigszins kunnen meten met de bruidsjurk dan ontkomt de man niet aan een maatpak. Én de groeiende soesa eromheen; geheimdoenerij, passessies met vrienden en geborduurde initialen in de nek. Het mag allemaal onder het mom van de mooiste dag van je leven.

Laten we direct een misvatting uit de wereld helpen. Het mag misschien lijken of iedereen in het huwelijksbootje stapt –helemaal wanneer u zich tussen de 25 en 40 jaar bevindt en uw tijdlijn volstaat met foto’s van retro foodtrucks en tule- maar het huwelijk boet nog altijd gestaag aan populariteit in. De absolute huwelijkspiek deed zich voor in 1970 toen 123.631 mensen in het huwelijk traden. Sindsdien is dit aantal gehalveerd.

De stellen die nog wél in het huwelijksbootje stappen, vieren dit echter steeds uitbundiger, inclusief videoclips en moodboards. Dat springt in het oog. "Trouwen is een hele bewuste keuze waarmee stellen het leven en de liefde met hun naasten willen vieren", zegt weddingplanner Wiesje Hallewas. "Helemaal nu de economie weer aantrekt, wordt alles uit de kast gehaald." Hallewas verzorgt bruiloften in het exclusieve segment. "Denk aan meerdaagse huwelijken, een line-up van entertainment, straattheater en culinair genot." 

De weddingplanner ziet een duidelijke trend in bruiloften: van de entourage tot de ceremonie, alles wordt persoonlijk ingevuld. Stellen kiezen een bekende als BABS om een persoonlijk verhaal te vertellen en gaan voor live-muziek tijdens het lopen naar het altaar. "Ik kan me niet eens meer heugen wanneer ik voor het laatst op het stadshuis ben geweest", zegt Hallewas.

De verpersoonlijking van het huwelijk zet zich ook door in kledingkeuzes. "Er is bijna altijd een dresscode voor de getuigen, ouders of alle gasten. En al 'mijn' bruidegommen laten hun pak op maat maken. Als je iets naar wens wilt, ontkom je daar niet aan." Wat die wens is loopt uiteen van een tweede glitterpak speciaal voor het feest tot ‘She’s mine’ geborduurd in de nek van het jasje. "Geloof me, mannen vinden het, net als vrouwen, heerlijk om van top tot teen opgemeten te worden en iets te dragen wat als gegoten zit", zegt Hallewas.

HET MAATPAK STAP VOOR STAP

Michaël Oei, mede-eigenaar van maatpakspecialist Michael & Giso vertelt hoe het aanschaf- en productieproces er van A tot Z uitziet:

  1. Oriëntatie: Begin minimaal vijf maanden voor de bruiloft met oriënteren. Kijk in bladen of op Pinterest wat je mooi vindt. Maak desnoods een moodboard en houdt rekening met de volgende factoren: trouw je in de zomer of de winter (linnen of zwaardere wol), wil je het pak nog dragen na de bruiloft (zo ja, kies voor veilige kleuren) en wat is je budget. Zo kom je beter beslagen ten ijs tijdens de meetsessie.
  2. Afspraak maken: op basis van bevindingen maak je een afspraak met een retailer die aansluit bij jouw wensen. Doe dit minimaal drie maanden voor de bruiloft.
  3. Meetsessie: stoffen worden gekozen en maten opgemeten. "De ene retailer werkt met paspakken als maatwerk, de ander uitsluitend met het meetlint. Wij doen het laatste. We meten op 30 punten het lichaam op. Aansluitend maken we foto’s om de lichaamshouding te bepalen. Trek zo’n twee a drie uur uit voor een afspraak", zegt Oei. "En vergeet niet een staal van de bruidsjurk mee te nemen."
  4. Patroontekening: de maten en foto’s worden digitaal omgezet naar een patroontekening en naar een atelier in Leeds (Engeland) gestuurd waar een patroonmaker en kleermaker er nog een keer naar kijken.
  5. Uitsnijden: dit gebeurt met een digitaal cad-cam systeem. "Het contrasteert met het romantische idee dat alles handgemaakt is, maar geen mens snijdt preciezer dan de computer", zegt Oei.
  6. In elkaar zetten van broek en jas: dit gebeurt wél met de hand, net als het inzetten van het voorpand. In deze fase vindt de finetuning plaats. Denk aan een opvallend binnenwerk of een bijzondere mouwinzet.
  7. Eerste fit: het trouwpak wordt terug naar Nederland gestuurd en een eerste fit vindt plaats.
  8. Tweede fit: na eventuele aanpassingen vindt de laatste passessie plaats. Tijdens stap 7 en 8 worden accessoires als schoenen, vlinderdas, stropdas, manchetknopen, sokken, pochet en overhemd(en) afgestemd op het trouwpak.

Michaël Oei (zie kader) erkent dat de vraag naar trouwpakken op maat bij hen stijgt. Maar, zegt de retailer eerlijk, hier hebben we zelf een aandeel in. Als eerste van Nederland hebben ze een online trouwmagazine voor mannen uitgebracht waarmee ze adverteren. Daarnaast organiseren ze half november een trouwbeurs gericht op de man. "Daar kunnen ze zich oriënteren op gadgets als videodrones, auto’s, custom made schoenen, de (aanzoeks)ring, en natuurlijk het maatpak."
Dat hun marketingstrategie werkt, is voor de private tailor een bevestiging dat er een markt voor kwaliteit op maat is. En die markt bestaat niet alleen uit de beter bedeelden. "Daar hebben we ons echt in vergist. Toen we in 2007 begonnen met private tailoring dachten we voornamelijk mannen uit de financiële sector aan te trekken. Maar voor het trouwpak op maat zien we bruidegoms uit alle gelederen van de maatschappij voorbijkomen."
Op de mooiste dag van je leven wil je geen concessies doen en dat is volgens Oei in feite wat een confectiepak is. Je moet je schikken in een patroon waar maar tien procent van de mannen in past. Het laatste wat je wilt is een slecht zittend trouwpak." Een maatpak vormt zich niet alleen naar je lichaamsmaten, maar houdt ook rekening met je figuur. "Breed en gespierd? Zorg dan dat het jasje lang genoeg is, zodat alles in proportie blijft en laat de schoudervulling achterwege.", benadrukt Oei.

Het is de belangrijkste reden dat Mark Daanstra(33) voor een maatpak heeft gekozen. Hij gaat trouwen in januari 2017. Pas dan zal zijn aanstaande zien wat hij heeft gekozen. "Ik wil iets speciaals en kwalitatiefs dragen dat mensen zich herinneren. En natuurlijk wil ik er op mijn best uitzien voor mijn vriendin." Het aanschafproces vormt volgens Daanstra een groot deel van de voorpret. "Ik heb mijn ouders en twee vrienden meegenomen naar de eerste afspraak. Voor mijn ouders vormt dit een speciaal moment. Je maakt er zo een hele happening van met lunch en een borrel."  

FULL CANVAS, PLAKPAK, HALF CANVAS

Het geheim van een goed pak zit in het binnenwerk.

Full canvas: binnenwerk bestaat uit een laag paardenhaar canvas onder de buitenste wollen laag dat zich vormt naar je lichaam. Full-canvas was vroeger de standaard, omdat het de vorm van het pak behoudt en tevens verzakking voorkomt. 

Half canvas: een pak waarbij het canvas in het bovenste gedeelte van het jasje, borst en revers is genaaid, en het onderste gedeelte van het jasje geplakt is. Een middenweg voor degenen die verlangen naar een full-canvas pak, maar opzien tegen de kosten hiervan.

Geplakt pak: voering wordt aan de buitenste wollen laag gelijmd. Deze productiewijze elimineert handwerk wat resulteert in een scherpe prijs. Nadelen: pak voelt stijf bij de borst en schouders, de voering laat sneller los waardoor de stof gaat bubbelen en het pak gaat minder lang mee.

Het verschil in binnenwerk voel je door de stof vast te pakken tussen de knoopsgaten en de stof van elkaar te wrijven. Voel je drie lagen? Dan is het een full-canvas pak. Bij twee lagen is het een half-canvas pak, en bij een enkele laag een geplakt pak.

Daanstra draagt vaker maatpakken en zegt er enigszins door verpest te zijn. "Als je eenmaal weet hoe goed een pak kan zitten, is er geen weg meer terug." Een dure grap? "Valt relatief mee", zegt Oei. "Een gemiddeld confectiepak van een vooraanstaand merk kost zo'n 400 euro. Een maatpak begint vanaf 500 euro. Een trouwpak op maat gaat snel richting 1000 euro.
Het is niet moeilijk voor te stellen dat een bruidegom, eenmaal omringd door meetlinten, premium stoffen en stilisten, verleidt wordt zijn budget op te rekken. Bijna alles is mogelijk. Vindt de plechtigheid op het water plaats? Door middel van nanotechnologie kan een pak volledig water- en vlekafstotend gemaakt worden. "We vragen cliënten een bak koffie op de stof gooien. Het glijdt er zo vanaf", zegt Oei.
Zo is geen dag hetzelfde in de retailerszaak. "Onlangs hadden we een verfijnd Nac-supporter als cliënt. Hij wilde de binnenvoering van zijn trouwpak geel. 'Weet je het zeker', vroeg ik.' De man wist het zeker."
Daanstra zal minder flamboyant aan het altaar verschijnen. "Ik heb de traditionele adviezen van mijn ouders meegenomen en de moderne van mijn vrienden." Meer kan hij niet over de uitvoering vertellen. "Dat verpest de verrassing."

STYLINGTIPS:

Bespaar niet op accessoires om je maatpak te finetunen. Want: the devil is in the details. Een goede strik, das of pochet (doek die van origine bedoeld was om de tranen van de bruid op te vangen) doet al wonderen. Een paar ideeën van Oei:

  • Creeër een frisse look voor de avond met een customized vlinderdas, bretels en een ander overhemd.
  • Vraag aan je vader of opa of er manchetknopen in de familie zijn die je kunt dragen.
  • Pas de naden van het pochet aan op de kleur van je das of shirt.
  • Creëer contrast met het vest, de voering, strik of das.

Culturele Agenda

Film Snowden

​Politieke thriller waarin het persoonlijke verhaal van 's werelds bekendste klokkenluider onthuld wordt. Edward Snowden werkt als systeembeheerder bij de NSA als hij ontdekt dat deze organisatie op illegale wijze persoonlijke informatie van burgers verzamelt. Snowden kan deze ontdekking niet negeren, lekt geheime documenten aan de pers en wordt hiermee een van de meest gezochte personen op aarde. De biografische film laat zien hoe Snowden te werk ging (hij smokkelde een SD-kaart met vertrouwelijke data langs de security door deze in een Rubiks Cube te verstoppen) maar ook hoe zijn 'taak' als klokkenluider zijn persoonlijke leven veranderde. Vanaf 11 november te zien in bioscopen door het hele land.

Muziek en dans De avond van de Balletmuziek

Een unieke samenwerking tussen Het Balletorkest, Het Nationaal Ballet, Scapino Ballet en Introdans. Bekende balletmuziekstukken als het Zwanenmeer en de Notenkraker worden geïntroduceerd door bekende namen uit de muziek- en entertainmentwereld. Igone de Jongh praat de avond aan elkaar en uiteraard wordt er ook gedanst, door solisten van het Nationaal Ballet, Scapino Ballet en Introdans. Vrijdag 4 november in Carré.

Documentaire festival IDFA - Miss Kiet's Children

November = IDFA-maand. Ruim 300 documentaires uit binnen- en buitenland op verschillende locaties door heel Amsterdam. Met premières, competities, films van debutanten en studente en documentaires speciaal voor kinderen. Het volledige programma van het festival verschijnt op 3 november maar één van de beloftes van dit jaar is de documentaire Miss Kiet's Children (De kinderen van juf Kiet). Juf Kiet is een Brabantse lerares die een klas met getraumatiseerde kinderen van asielzoekers samenstelt en zodoende op haar eigen manier de hele wereld samenbrengt. Van 16 t/m 27 november in Amsterdam.

 Tentoonstelling Rodin - Genius at Work

Voor Auguste Rodin was alles een experiment, nooit was iets helemaal klaar. Dit komt duidelijk naar voren in de tentoonstelling over de grootste en invloedrijkste beeldhouwer van de moderne tijd, want behalve meer dan 140 van zijn beelden zijn hier ook werken op papier, foto's en oermodellen te zien. Bekende werken als Balzac, De Denker en De Kus mogen uiteraard niet ontbreken. Vanaf 19 november in het Groninger Museum.

Hoe slim is jouw huis?

5X slimme thermostaten

Met een slimme cv-thermostaat bespaar je niet alleen energie en geld maar kan je je huis ook slimmer maken. David Lemereis van Bright bekijkt vijf verschillende slimme thermostaten.

Voorheen domme huishoudelijke apparaten worden steeds slimmer door ze met elkaar en hun gebruikers te leren communiceren. De beloofde voordelen zijn kostenbesparing, het terugdringen van energieverspilling en meer gemak en veiligheid. De domme thermostaat moet uitgroeien tot een intelligente 'smart hub'. Deze vijf thermostaten zetten de eerste stappen in die richting. 

Toon (Eneco)

Wellicht is de Toon thermostaat van energieleverancier Eneco, dankzij tv-reclames in Nederland de meest bekende slimme thermostaat. De thermostaat is een van de weinige met een ingebouwd beeldscherm.

Ondanks dat de Toon niet zelflerend een weekschema voor je maakt en niet weet of je wel of niet thuis bent, is het toch één van de meest uitgebreide slimme thermostaten. Met name omdat je naast gasverbruik ook inzicht krijgt in je stroomverbruik of de opbrengst van je zonnepanelen.

Bovendien ondersteunt Toon de koppeling met rookmelders, Philips hue lampen en slimme stekkers. In de toekomst zal de Toon meerdere soorten apparaten slim kunnen bedienen. Toon ondersteunt overigens geen regeling per vertrek maar werkt wel met stadsverwarming.

Toon is ook verkrijgbaar voor niet Eneco klanten. Voor nieuwe Enecoklanten met een vierjarig contract is de Toon gratis. Los kost hij rond de 200 euro. Het op afstand bedienen via je smartphone en inzicht in je verbruik vergt een extra maandabonnnement.

Nest (Essent)

Hoewel Essent naast de Nest ook de E-thermostaat aanbiedt, gaat de energieleverancier binnenkort alleen nog maar de Nest thermostaat aanbieden.

De stijlvolle Nest thermostaat is het geesteskind van een voormalig Apple-medewerker. Dat merk je meteen als je aan de roestvrijstalen ring draait om de temperatuur een standje hoger of lager te zetten. De materialen zijn van de hoogste kwaliteit.

De Nest wil al het denk- en instelwerk voor je doen en leert zich zelf in te stellen op basis van de routine van je huishouden. Hij houdt tevens in de gaten of je wel of niet thuis bent via beweging of geofencing en past daar de verwarming op aan.

De eenvoud betekent ook dat het inzicht in je energieverbruik minder informatief is als andere thermostaten. De Nest werkt ook met Philips lampen, kan je koppelen aan de Nest Protect rook- en koolmonoxidemelder en de Nest beveiligingscam.

De Nest is geschikt voor stadsverwarming. Regeling per vertrek is mogelijk als je zone geregelde cv-installatie hebt. Je moet dan in ieder vertrek een Nest installeren, een kostbare aangelegenheid.

De Nest is los online verkrijgbaar voor rond de 170 euro zonder installatie. Essent heeft een reeks aanbieding voor nieuwe of bestaande klanten en rekent geen extra abonnementskosten.

Anna (Nederlandse Energie Maatschappij)

De Anna thermostaat heeft op het eerste oog veel weg van de Nest. De Anna is ook simpel, intelligent en stijlvol vormgegeven maar is nog eenvoudiger in gebruik.

De Anna die alleen verkrijgbaar is voor klanten van Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) is de eenvoudigste van de genoemde thermostaten. Zoals de NLE marketing benadrukt: "Vroeger waren er thermostaten, nu is er Anna".

Anna doet niets meer of minder daneen slimme thermostaat zijn. Het weekschema wordt zelflerend continu aangepast en via geofencing weet Anna of er mensen wel of niet thuis zijn. Door Anna aan de zijkanten aan te raken kun je de temperatuur handmatig hoger of lager zetten.

De Anna is niet geschikt voor stadsverwarming en vergt een abonnement van 3,99 euro per maand.

Tado

Niet iedereen heeft een eigen ketel met thermostaat. Dan regel je de verwarming met thermostaat radiatorknoppen. Het Duitse merk Tado maakt slimme radiatorknoppen die zowel zonder als met een centrale thermostaat werken.

De installatie vergt een zogenaamde bridge die je aansluit op je internet router. Je huidige radiatorknoppen vervang je met een Tado radiatorknop die verbinding zoekt met de bridge. Via de smartphone app kan je de slimme radiatorknoppen instellen. Tado ondersteunt ook geofencing en schakelt de radiatoren uit als je weg bent. Hoewel de radiatorknoppen niet zelflerend zijn kan je wel een tijdschema instellen. De Tado knoppen houden bovendien rekening met de weersvoorspelling en passen de verwarming daarop aan.

Tado levert overigens ook een slimme thermostaat die samenwerkt met de radiatorknoppen zodat je vertrekken afzonderlijk kan regelen. Het Tado ondersteunt overigens ook Apple's homekit, de Apple app waarmee je vanuit een app lampen, zonwering, deurslot etc kan bedienen. Tado ondersteunt ook Siri, de virtuele Apple assistent waarmee je met stemcommando's apparaten kan bedienen. Of hij dat ook in het Nederlands doet is echter niet bekend.

Je kan de Tado radiatorknoppen en thermostaten los kopen of per maand huren.

Honeywell Evohome

Honeywell is jarenlang de defacto standaard op het gebied van klokthermostaten geweest. Met de introductie van slimme thermostaten is de concurrentie fors toegenomen. Honeywell heeft echter niet stil gezeten. Het Honeywell Evohome systeem biedt soortgelijke functionaliteit als het Tado systeem om per vertrek de temperatuur te regelen.

Evohome bestaat uit een slimme thermostaat en radiatorknoppen die daarmee verbonden zijn. De Evohome kan tot 12 verschillende kamers aan. Evohome maakt echter geen zelfgeleerde schema's aan, weet ook niet of je thuis bent of niet maar is wel geschikt voor stads- en vloerverwarming. Het Honeywell, bedieningspaneel heeft net zoals de Toon een ingebouwd beeldscherm.

Een pakket van vier slimme radiatorknoppen en het Evohome bedieningspaneel kost 578 euro.

 

Door: David Lemereis
Uitpak-koning bij Bright. Kent als geen ander de wereld van de aller-, aller-, allernieuwste gadgets. 

Van consultant naar hands-on architect


Rienk Klaassen vond midden in de crisis een baan als consultant in de energiesector maar ontdekt al snel dat hij daar niet blij van ging worden. Na een half jaar zei hij zijn contract op om weer te gaan studeren, dit keer voor architect.

Rienk Klaassen kwam nog voor zijn carrière goed en wel op gang kwam al in een gewetenscrisis terecht. Hij studeerde af in 2009 in Bedrijfskunde. Oorspronkelijk was het de bedoeling om als consultant in de zorg  aan de slag te gaan. Maar de economie zat in de put, dus eisen stellen was er niet bij. Klaassen mocht al blij zij dat hij, in tegenstelling tot veel van leeftijdsgenoten, überhaupt werk vond.

Hij werd gedetacheerd en kwam bij een energiebedrijf terecht. In Den Bosch, ver van zijn woonplaats Amsterdam. Vanaf dag één nam hij zich voor er het beste van te maken. Maar meteen nadat hij aan de slag ging begon het te knagen. Dit was bepaald niet wat hij zich van de start van zijn werkzame leven had voorgesteld. “Mijn collega’s hadden passie voor energieprijzen. Ik vond het allemaal tamelijk abstract.” Tegelijk vroeg Klaassen zich af of hij wel eisen te stellen had en niet gewoon de tanden op elkaar moest houden.

Twijfel

"Ik ben nu met tastbare zaken bezig"

Het verduurzamen van managementprocessen bleek echter niet de inspiratie te bieden die Klaassen zocht. Vlak voor hij de baan aanvaarde, bezocht hij toevallig Oak Park, een wijk in Chicago waar meerdere gebouwen en huizen van de architect Frank Lloyd Wright staan. “Ik was hier enorm door gefascineerd. Hoe leuk moest het zijn om elke dag met het ontwerpen van gebouwen bezig te zijn?”

Klaassen ging in gesprek met zijn manager maar merkte dat de mogelijkheden om binnen de functie te veranderen, beperkt waren. “Er bleek weinig ruimte voor ontwikkeling te zijn. Als junior had ik natuurlijk ook weinig te eisen.” Terwijl de twijfel steeds harder toesloeg, floot Klaassen zichzelf ook terug: “Ik moest immers blij zijn dat ik een baan had in deze tijd.”

Zekerheden

Na een half jaar met grote regelmaat de website Bouwkunde van de TU Delft te bezoeken,  hakte Klaassen toch de knoop door nadat een beloofde cursus werd teruggetrokken. Hij besprak zijn overweging om te switchen met enkele naasten en nam ontslag. Dat was de makkelijke stap. Maar het moeilijke deel begon toen pas: voltijd studeren betekende salaris, auto én zekerheden inleveren.

De bachelor ging echter van een leien dakje, Klaassen was veel gemotiveerder dan tijdens zijn eerste studie. “Waarschijnlijk omdat ik ouder was maar ook omdat ik deze keuze zo bewust gemaakt had. Ik werkte hard maar het ging me goed af.” De master was aanzienlijk zwaarder, de stof werd complexer en de druk hoger. Klaassen was het vele studeren na een paar jaar dan ook wel zat. Hij zag vrienden carrière maken, huizen kopen en reizen maken, maar had zelf geen tijd en geld. “Ook besefte ik steeds meer dat het niet alleen maar leuk was, ik moest straks wel een baan zien te vinden.” Dat er ondertussen een slagveld plaats vond onder architecten die massaal hun bureaus failliet zagen gaan, kwam daar nog bovenop.

Tastbare zaken

Inmiddels zijn deze zorgen verleden tijd. Klaassen studeerde in januari 2016 met vlag en wimpel af en kon daarna aan de slag bij architectenbureau ZZDP in Amsterdam. Zijn switch heeft hem heel wat tijd, energie en zorgen gekost maar hij is nog elke dag blij met zijn besluit. “Het grootste verschil is natuurlijke de creatieve omgeving waarin ik nu werk, dit is bijna het tegenovergestelde van de corporate cultuur waarin ik zat. Ook is mijn werk als architect veel concreter, ik ben nu met hele tastbare zaken bezig en dat is wat ik miste in mijn vorige baan. Ik zou oprecht niet anders meer willen.”

Slaapklassieker van de toekomst

Cracking the Design Code

Een nieuw bed maken vanuit het uitgangspunt dat hij ook weer een keer wordt afgedankt, dat was het uitgangspunt van de Essential, een cradle to cradle ontwerp van de Nederlandse beddenfabrikant Auping.

Het wensenlijstje dat Auping opstelde in de aanloop naar het ontwerp van hun Essential bed was niet gering, vertelt Rudi van Erp van Auping. Als projectleider was hij betrokken bij de ontwikkeling, samen met Geert Doorlag die als productontwikkelaar zijn bijdrage leverde.

Het doel was duidelijk: een mooi bed maken dat volledig uit herbruikbare materialen bestaat, eenvoudig in en uit elkaar kan worden gehaald (design for dissassembly) en tegelijk de onmiskenbare Auping signatuur draagt. Geert: “Dat laatste is het geheim van de smid waarbij we altijd kunnen terugkijken naar onze 125-jarige geschiedenis.”

Voor het ontwerp werd het Duitse bureau Köhler Wilms ingeschakeld. Zij kregen de opdracht een bed te maken dat, net als de beroemde Auping Auronde (bekend van de ronde poten) tot een tijdloze klassieker zou uitgroeien, aldus Rudi. “Wij vonden het belangrijk dat niet alleen de materialen maar ook het design duurzaam was. Het moest geen modieus bed met versieringen worden waar je snel op uitgekeken was.” De Essential kwam in 2012 op de markt.

Geert legt uit dat bij de materiaalkeuze op alle mogelijke manieren rekening is gehouden met de rol van de grondstoffen in de productieketen. Zo is er bewust gekozen voor aluminium als basis voor het gegoten bedframe omdat dit metaal veelvuldig en makkelijk kan worden omgesmolten en hergebruikt. Het hoofdbord is van hout gemaakt dat makkelijk versnipperd kan worden en als grondstof kan dienen voor multiplex. De spiralen zijn van staal, eveneens eenvoudig recyclebaar.

Opvallend is dat bij het ontwerp niet alleen rekening is gehouden met een degelijk ontwerp van duurzame, herbruikbare materialen. Ook op chemisch niveau is vooraf geanalyseerd wat precies de samenstelling is van de materialen waar het bed uit is opgebouwd. Geert: “We weten op het allerkleinste detailniveau wat er in zit. Daarmee we nu alvast onze verantwoordelijkheid voor over twintig jaar, als het bed een keer wordt afgedankt.”

Familiebedrijf Auping heeft de complete inkoop, productie en verkoop zo ingericht dat er altijd een zekere nabijheid is, waardoor vervoerskosten en bijkomende uitstoot worden beperkt. Grondstoffen worden betrokken uit een cirkel van 300 kilometer rond de fabriek die nog steeds in Deventer staat. Alle bedden worden in Nederland en op bestelling geproduceerd, Auping houdt geen voorraden en kan daardoor efficiënt produceren en snel leveren. Volgens Rudi zijn ze bij Auping erg trots op de Essential. “Dit bed is ontworpen voor de toekomst.”

De elementen waaruit een Essential is opgebouwd:

1. De poten: 98% hergebruikt aluminium, hoge druk gietonderdelen.
2. De panelen: aluminium extrusieprofielen
3. Vormelement hoofdbord: PEFC beukenhout
4. Hoofdbord paneel: FSC hout
5. Spiraalbodem: Staal, de basis van ieder Auping bed, 100% herbruikbaar.
6. Verbindingsmiddelen: Design for disassembly
​7. Design: gericht op een moderne en bewuste doelgroep, toekomstgericht.

Drones stelen de show bij FormulaFPV

De Nederlandse startup FormulaFPV doet meer met drones dan alleen rondjes vliegen door de tuin. Elke dag worden meer praktische toepassingen voor drones ontwikkeld. Bij dit bedrijf zijn de onbemande vliegtuigjes letterlijk de ster van de show.

FormulaFPV bestaat nog maar twee jaar, maar het gaat het jonge bedrijf voor de wind. De drie eigenaren organiseren evenementen waarin een race met drones over een voor opgezet parcours centraal staat. De vliegtuigjes gaan razendsnel langs vlaggen, maken bochten en halen capriolen uit om als eerste de finish te bereiken. De bestuurders (piloten) van de drones staan langs de kant. Zij kijken dankzij een virtualrealitybril mee via de camera op de drone, zodat ze precies zien waar ze op de baan zijn.

Compleet evenement

Dit soort races vormen de spil van FormulaFPV, dat hier een businessmodel omheen heeft gebouwd. “Merken kunnen ons inhuren om een heel evenement voor ze te bedenken, waaraan hun naam is verbonden”, zegt Lars Sang Mo Boom, één van de oprichters van FormulaFPV. “Wij zorgen dan voor een compleet evenement, waarin droneracing centraal staat. Daarna maken we een video die ze via hun kanalen kunnen verspreiden.”

Voor zo’n show worden dronepiloten aangetrokken die met elkaar een race afleggen langs een parcours. “Dat kunnen we helemaal aanpassen aan de wensen van de klant”, zegt Boom. “Denk aan drones in de kleuren van het bedrijf en piloten die shirts met het merk dragen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Voor een automerk kunnen we bijvoorbeeld auto’s over de racetrack zetten of we regelen programma’s waarbij meet and greets met de piloten worden opgezet. Zo hopen we bezoekers, veelal jongeren tot 25 jaar, te enthousiasmeren om een kijkje te komen nemen.”

Volledige hal

Voor volgend jaar heeft FormulaFPV wereldwijde plannen. En dan te bedenken dat Lars Sang Mo Boom twee jaar geleden slechts met een paar man in weekeindes over grasveldjes vloog. Als hobby. “Dat deed ik met mede-oprichter Gerard de Vries. Ik werkte toen aan een bedrijf dat dronevideo's maakte, maar al snel besloot ik verder te kijken, naar races. Wat het was, wat erbij komt kijken. Zo kwam ik met Gerard in contact, die toevallig in de buurt woonde. Hij werkte bij een grote fabrikant van droneracing-apparatuur. Van het één kwam het ander en al snel besloten we evenementen op te zetten.”

Die evenementen begonnen klein, maar werden steeds groter. “Er kwamen droneraces in andere provincies”, zegt Boom. Toen besloten ze het groter aan te pakken. Het lukte een deal te sluiten met de Jaarbeurs in Utrecht, waar FormulaFPV eens per maand een volledige hal tot zijn beschikking kreeg. “We vroegen dronepiloten vijf tot tien euro entree, daarvoor mochten ze komen vliegen. Later vlogen we ook door parkeergarages, over kartbanen en in winkelcentrum Hoog Catherijne. Omdat we er filmpjes van maken, houden merken er altijd iets van waarde aan over.”

Sport

Ondertussen dachten Boom en De Vries na het uitbreiden van het bedrijf. Qua mankracht kwam Remco Verhorst er afgelopen voorjaar bij en in mei raakte het jonge bedrijf in gesprek met een investeerder, die binnenkort bekendgemaakt wordt. “Nu kunnen we echt gaan beginnen aan wat wel wilden bereiken: een World Series, waarin piloten over verschillende continenten tegen elkaar strijden”, zegt Boom. Deze reeks is één van de manieren waarop FormulaFPV drone races in eventvorm groot probeert te maken. Dit toernooi draait om de sport. Anderzijds blijft FormulaFPV zich inzetten om veelzijdige evenementen op te zetten rondom drones. “We zetten een volledige show op, maar het hart is altijd drone racing."

Win

Een overhemd op maat van Michael & Giso

De Nederlandse maatpakkenontwerpers Michael & Giso staan garant voor smaakvolle tailoring. De maatpakken van Michael & Giso worden gedragen door presentatoren, politici, ondernemers en alles daar tussenin.

Michael & Giso’s stijl is een combinatie van Italiaanse scherpte, Britse kwaliteit en Hollandse speelsheid. Het resultaat is een uniek maatpak dat volledig aansluit op de wensen van de drager.  Ook populair bij aanstaande bruidegommen.

Wij mogen een overhemd op maat van Michael & Giso weggeven.

Winnen?

Mail een omschrijving van je ideale aanzoek aan de liefde van je leven naar [email protected] en maak kans!