Weekend magazine cover
  • In dit nummer Path 400 Created with Sketch.

  • Z Magazine - juli 2016 Path 400 Created with Sketch.

  • Menu Path 400 Created with Sketch.

Oval 3 + Path 400

Not as Usual

Ongewoon. Bijzonder. Opmerkelijk.

Peper in je reep
De Amsterdamse chocoladefabriek Urban Cacao produceert –letterlijk- de heetste chocoladerepen van Nederland. De bewuste reep bevat tien procent peperpoeder gemaakt van de scherpste peper ter wereld, de Trinidad Scorpion Chili.

Chocolatier Hans Mekking, afkomstig van Australian Homemade, zal de eerste keer dat hij de reep bereidde niet snel vergeten: “De pepers moeten gemaald worden voor ze aan de chocola worden toegevoegd. Ik werd ’s nachts wakker met een hevig brandende pijn in mijn handen en bovenarmen. Later kwam ik er achter dat niemand die de peper verwerkt dat zonder handschoenen doet.”

De heetste reep van Nederland is niet voor iedereen weggelegd. Volgens Mekking trekt de vurige traktatie een zeer exclusieve scene van liefhebbers die in een soort rat race verwikkeld zijn wie het meest gepeperde voedsel binnen kan houden. Mekking: “In onze winkel kun je alle soorten chocola proeven. Maar deze reep bewaren we achter slot en grendel. Het is niet de bedoeling dat argeloze klanten met een brandende slokdarm naar buiten gaan.”

VR Porn: de volgende 1 miljard dollar business
Vergeet IoT, home automation en zelfrijdende auto’s; virtual reality porn is volgens kenners van de techwereld de eerstvolgende sector die een omvang van meer dan 1 miljard dollar per jaar gaat bereiken. Onderzoeksbureau Piper Jaffray voorspelt dat deze sector de ‘next mega tech theme’ gaat worden die qua stormachtige groei vergeleken kan worden met de opkomst van mobiel, zo’n vijftien jaar geleden.

Erg denkbeeldig is de voorspelling niet, gezien het gegeven dat technologische innovaties gewoonlijk als eerste door producenten van ‘volwassenen-inhoud’ worden omarmd. Hetzelfde gebeurde eerder met VHS, DVD en video streaming via internet. Feit is dat vrijwel alle grote techbedrijven zich op VR hebben gestort. Pionier Oculus Rift is inmiddels in handen van Facebook. Ook Google, Samsung en Microsoft hebben VR-sets op de markt gebracht. 

Opvallend is dat de combinatie van erotische media niet ophoudt bij de inzet van VR-brillen. Er zijn inmiddels tal van start-ups die allerhande accessoires aanbieden die via bluetooth aangestuurd kunnen worden. Mits bovenstaande ontwikkeling bewaarheid wordt, is het de vraag of VR Porn het einde van de traditionele man-vrouw (of man-man/vrouw-vrouw) verhoudingen inluidt.

Even de batterij opladen tijdens een Fake-ation
Op vakantie gaan wordt voor sommigen steeds meer een zaak van plaatjes delen en Likes-verzamelen. Voor wie de daadwerkelijke reis te veel tijd dan wel moeite kost, is er een oplossing. Zet de hele trip simpelweg in scene. Met een beetje handigheid (en een goed fotobewerkingsprogramma) heeft niemand door dat de Chinese muur nimmer beklommen is.

Op internet zijn er inmiddels geruchtmakende voorbeelden te vinden van mensen die dachten dat fake net zo goed was als de echte ervaring. Zo was er een Indiaas echtpaar dat claimde de Mount Everest beklommen te hebben, inclusief foto met een vlag op de top. Drie Britse boys leidden de pers om de tuin met het verhaal dat ze tijdens een vakantie in het Israëlische Aya Napa de weg kwijt raakten gedurende een dolfijnentocht. Het verhaal dat ze in Syrië terecht kwamen, met foto’s van de heren op het strand in de buurt van Homs, bleek nep.

Het idee van de fake-ation is overigens niet helemaal nieuw. De Nederlandse kunstenares Zilla van den Born ging in 2014 al op nepvakantie bij wijze van kunstproject. Van den Born dook een maand lang onder voor vrienden en familie en pleegde Skypetelefoontjes tegen de zelf gefabriceerde achtergrond van een Thais hotel. Vijf weken lang verliet ze haar huis uitsluitend in vermomming. Een potje photoshop en een regelmatig bezoek aan de zonnebank deden de rest.

De zelfbouwers

Het 100% recyclebare houten huis

Rogier en Ingeborg van Laren zochten na een verblijf in het buitenland naar een plek in Nederland. In Eemnes bouwden ze hun eigen huis, een volledig hernieuwbare woning met ultralaag energieverbruik en een uitzicht dat nooit verveelt.

Architect: Daan Bruggink, Orga Architecten i.s.m. de opdrachtgevers
Bouwoppervlak: 18 x 20 mtr.
Kavel + tuin: 1,4 hectare
Bouwtijd: zeven maanden, voorbereiding vijf maanden

Wat vooraf ging: Horecaondernemers Rogier en Ingeborg van Laren leiden een druk werkleven dat hen via sterrenzaken, zakelijke uitstapjes in Zuid-Frankrijk en een verblijf in een verbouwde finca op Ibiza naar het Gooi bracht. Rogier van Laren: “Onze zoon kreeg de leeftijd om naar de middelbare school te gaan. Daarom besloten we terug te keren naar Nederland.”

De plek: Inmiddels was het gezin in Eemnes neergestreken. Hier liep Ingeborg regelmatig hard waarbij ze vaak een wat vervallen huis passeerde dat op een geweldige plek stond. Aanbellen en informeren naar een eventuele verkoop vonden ze allebei te brutaal. Stomtoevallig en tot hun grote vreugde verscheen niet lang daarna een ‘te koop-bord’ in de tuin. Hierop sloegen ze toe. Van Laren: “We hebben een jaar lang moeten onderhandelen. Toen hebben we een plan gemaakt en wisten we de bewoonster te overtuigen. Het mooie is: het werd ons echt gegund.”

 

Het plan: Na een zoektocht naar een geschikte architect stuitten ze op eco-architect Daan Bruggink. Van Laren had inmiddels zelf een schets gemaakt en Bruggink werkte die uit. De klik kwam door Bruggink’s bijzondere bouwwijze. Daan Bruggink is een van Nederlands meest vooraanstaande eco-architecten. Hij ontwerpt gebouwen met een minimale milieubelasting door gebruik te maken van louter natuurlijke materialen: “We wilden een duurzaam, bio-based houten huis. Alle materialen zijn ecologisch en volledig recyclebaar. Het grootste voordeel van deze manier van bouwen is het prettige binnenklimaat en de lage energiekosten.”

De uitvoering: Vanwege het eco-vriendelijke uitgangspunt moesten de opdrachtgevers en architect naar creatieve oplossingen zoeken. Zo is het hout voor de houtskeletconstructie afkomstig uit de Nederlandse bossen van Staatsbosbeheer. Door de grondstoffen zo dicht mogelijk uit de buurt te halen, kan er bespaard worden op milieubelastende zaken als vervoer. Het dak werd van platohout gemaakt, een vorm van houtbewerking die de duurzaamheid vergroot. Het duurzame karakter komt ook terug in de manier waarop het huis met energie omgaat. Van Laren: “Aan de zuidzijde van het huis is een enorm raam gebouwd waardoor het zonlicht binnenvalt. De extreme isolatie zorgt er voor dat we nauwelijks hoeven bij te stoken. In combinatie met de zonnepanelen zorgt dat voor een buitengewoon lage energierekening.”

Het resultaat: De ruime woning kent vier ruimtes waarbij Rogier en Ingeborg op de begane grond wonen en slapen. Op de eerste verdieping is de slaapkamer van de zoon en nog een extra kamer. De stijl van het huis verwijst naar de schuren die in de omgeving te vinden zijn. Een stoer, beetje ruig huis. Van Laren zegt dat hij nauwelijks concessies heeft moeten doen. Wat wel hielp bij het zo precies mogelijk uitvoeren van alle wensen en eisen was dat ze een jaar lang op de bouwplaats woonden, in het oude huisje dat er nog stond. In die tijd werkten ze volop mee.

Waar zijn ze trots op? “Het uitzicht op de weilanden, het verderop gelegen Gooimeer en de fruitbomen is fantastisch. We wonen midden in een natuurgebied. De ene keer zie je koeien, de andere keer schapen en dan weer niets. Het is een schilderij dat telkens verandert.”

En waar hebben ze spijt van? “Niets. Het enige waar we rekening mee hadden kunnen houden is een goede zonwering voor dat enorme raam. Het wordt hier wel heel snel warm binnen.”

Van Laren’s tip voor zelfbouwers: “Vind een plek. Een goeie, ruime plek die ook nog betaalbaar is, is het moeilijkste wat er is in Nederland. Neem daar de tijd voor.”

Lef en legacy in Lieshout

De lusten en lasten van het familiebedrijf

Bij geen enkel groot Nederlands familiebedrijf werken zoveel mensen met dezelfde achternaam als bij bierbrouwer Bavaria. CFO Frank Swinkels legt uit hoe je een bedrijf leidt met collega’s die ook familie zijn. “Aan onze crises heb ik de beste herinneringen.”

De hoofdvestiging van Bavaria in het Brabantse Lieshout is een weerspiegeling van de familiecultuur van familie Swinkels. Strak. No-nonsens. Vol traditie maar ook hypermodern met zelfrijdende voertuigen die pallets vol kratjes verplaatsen en een energie opwekkende waterzuiveringsinstallatie, pal naast de productielocatie.

CFO Frank Swinkels (45) kent feilloos de weg over het immense zeventig hectare grote terrein. Als kind nam zijn vader hem al mee. Hij speelde op open sandalen in korte broek met neven en nichtjes tussen de brouwketels. Net als zijn kinderen. Al moeten die veiligheidsschoenen en een fluorescerend hesje aan. Tegenwoordig is er streng toezicht op de veiligheid.

Bavaria is een van de oudste en grootste familiebedrijven van Nederland met een jaaromzet van bijna zeshonderd miljoen euro. Het bier en de frisdranken uit Lieshout worden in meer dan honderdtwintig landen verkocht. Zevenentwintig familieleden werken in het bedrijf. De vijfkoppige raad van bestuur bestaat volledig uit leden van de zevende generatie Swinkels.

Benieuwd naar de Swinkels-stamboom? Kijk hier

Frank Swinkels is sinds 2003 CFO bij Bavaria. Hij ontvangt in de grote directiekamer die hij deelt met de rest van het bestuur. Ze hebben geen eigen kantoren. Ramen rondom bieden een panoramisch uitzicht op de brouwerij en de logistieke operatie die zich daaromheen, vierentwintig uur per dag, afspeelt.

Heb je een herinnering aan het moment dat je wist: er is een rol voor mij weggelegd binnen het bedrijf?

“In mei 2002 werd ik uitgenodigd door mijn oom Peter, hier in Lieshout. Hij was destijds CEO, zat zo’n vijf jaar voor zijn pensioen en wilde eens kletsen. Hij wilde de toekomst van het bedrijf bespreken. Wat gingen we doen: naar de beurs? Het bedrijf verkopen? Of mensen in de familie zoeken die de kar willen trekken? We hadden een heel leuk gesprek. Tot we werden gestoord door het vreselijke nieuws dat Fortuyn was vermoord.”

Zei je gelijk ja?

“Ik was heel vereerd maar wist me eerlijk gezegd ook geen raad. In augustus hebben we het gesprek voortgezet. Toen kreeg ik het concrete verzoek of ik directeur export wilde worden. Even later was ik tijdens een vakantie met mijn vrouw op bezoek bij mijn ouders in Frankrijk. Zij vroeg toen aan mijn vader, die ook Frank heet en ook directeur bij Bavaria was, wat hij er van zou vinden als ik in het bedrijf zou komen werken. Hij reageerde kortaf: ‘dat moet ie zelf weten’. Later begreep ik dat hij bang was geweest om mijn keus te beïnvloeden. Toen ik hier kwam werken was hij het meest gelukkig van allemaal.”

Heb je de vrijheid gehad om een andere keus te maken?
“Ik ben pas op gaan bloeien toen ik in het buitenland ging werken, los kwam van Bavaria en van de familie. Ik denk dat het uiteindelijk ook goed is voor jezelf en het bedrijf als je je rugzak eerst vult met ervaringen die buiten het bedrijf liggen.

"Bij de bank was ik vooral bezig met het verplaatsen van lucht"

Na mijn studie in Rotterdam heb ik acht jaar bij HSBC gewerkt. Onze kinderen zijn in Duitsland geboren, gingen daar naar school. De keus voor Bavaria had dus wel gevolgen. Ik zou minder gaan verdienen dan bij de bank, maar dat vond ik niet zo’n probleem. En ik moest verhuizen. Ik woon nu in Helmond. Dat was wel wennen na Londen, Hong Kong en Düsseldorf.”

Geen spijt gehad?

“Bij de bank was ik vooral bezig met het verplaatsen van lucht. Ik deed grote deals, miljardenovernames. Maar aan het eind van de dag vroeg ik me af wat ik nou precies gedaan had. Het enige tastbare was de bonus. Bij Bavaria kon ik me met echte dingen bezig houden. Echte mensen, een echt product. Omgaan met familieleden. Kunnen we het bedrijf wel winstgevend genoeg houden om het te continueren? Ongelooflijk veel spannender. Dat heeft de doorslag gegeven.”

Wat is volgens jou de kracht van een familie die samen een onderneming runt?

“Continuïteit staat voorop. Het bedrijf moet door naar een volgende generatie. De lange termijn is belangrijk. En wij hebben als familie een bepaalde legacy die per definitie duurzaam is. Als je een familiebedrijf runt heb je dat in bruikleen van je eigen kinderen. Dat betekent dat je voorzichtig moet zijn. Maar iedere generatie moet wel iets toevoegen. De vijfde generatie heeft de mouterij toegevoegd. De zesde generatie, van mijn vader, is begonnen met het exporteren van bier. Wij, de zevende generatie, hebben de merken naar voren gebracht. Dus je moet de toekomst van het bedrijf niet in de waagschaal leggen, maar wel ondernemen. Dat is de balans.”

Hoe belangrijk is vernieuwing?

“Wat wij allemaal durven! Met jurkjes, Formule 1 auto’s, gekke bekende mensen uit het buitenland in onze commercials, acties in de supermarkt. Wij durven veel, worden daarvoor ook gesteund door de familie. Maar we doen nooit te gek. Altijd met een knipoog.

We werken ook duurzaam. Restwater wordt hier naast de brouwerij opgevangen en gezuiverd. Daarmee wekken we energie voor de brouwerij op. Duurzaam is voor ons geen trend of marketingtool. Wij nemen en hebben de tijd om dat soort investeringen terug te verdienen. Duurzaam is voor ons uiteindelijk veel goedkoper.”

”De biermarkt is nogal veranderd de laatste jaren, met de opkomst van craft-bieren. Hoe spelen jullie daar op in?

"Als je een familiebedrijf runt heb je dat in bruikleen van je eigen kinderen"

“De tijden van meer, meer, meer volume zijn voorbij. Het gaat nu om toegevoegde waarde. Hebben we de juiste merken? Hebben we het juiste portfolio? Vroeger hadden mensen een kratje van vierentwintig flesjes in de keuken staan. Die dronken ze een voor een op. Nu pakken ze telkens wat anders.

Bij niet-familie bedrijven wordt de top geselecteerd aan de hand van een zoektocht naar degene met het beste profiel. Hoe werkt dat binnen Bavaria? Bij gelijke geschiktheid wordt het een Swinkels?

“In principe wel. Maar hoe wij selecteren gaat niet anders dan bij andere bedrijven. Wij zijn ook allemaal door een assessment gegaan voor we de functie kregen.”

Zijn er wel eens familieleden geweest die daar niet doorheen kwamen?

“Jazeker.”

Als familie eerlijk tegen mekaar zijn lijkt me het moeilijkste wat er is. Je komt elkaar toch telkens weer tegen.

“Dat is het ook. Maar door je kwetsbaar op te stellen, communicatief vaardig te zijn en persoonlijke interesse te tonen, lukt het toch. Als ik slechts de helft zeg, omdat ik bang ben, zorg ik voor dubbele problemen. Telkens wanneer ik me inhoud en niet zeg waar het op staat, kies ik voor de slechte oplossing. Je moet tegen dat familielid echt zeggen wat je van hem of haar vindt.”

Hoe zorg je er voor dat iedereen zo denkt?

“We zijn zes jaar geleden begonnen ons als directie te laten trainen door een trainer in Amsterdam. Hij leert ons naar relaties kijken. Ik moet zeggen: het is heel eng. Het is makkelijker om niet de waarheid te zeggen. Maar als mensen je dierbaar zijn, dan moet je met ze omgaan als je beste vriend. Die zeg je de waarheid ook al doet het pijn. Dat je het risico neemt om afgewezen te worden hoort daar bij.”

Voormalig Heineken-topman Karel Vuursteen adviseert familiebedrijven. Hij stelt dat je koste wat het kost de vuile was binnen moet houden omdat dit anders voor onrust op de werkvloer zorgt. Hoe ga jij daar mee om?

“Ik ken hem heel goed. Hij heeft gelijk. Dat is heel slecht. Als wij een issue hebben binnen de familie over het bedrijf, dan moeten we dat samen oplossen. Zonder papieren. Zonder drank. Twee stoelen tegenover elkaar. Dat kost moeite. Maar vaak komt er een heel leuk gesprek uit. Blijkt dat we mekaar gewoon niet goed begrepen hebben. Uiteindelijk kan je het nog steeds oneens zijn. Maar er is wel begrip ontstaan.”

Is het in tijden van crisis moeilijker om die eenheid te behouden?

“We hebben een keer boete gekregen van de Europese Commissie. Drieëntwintig miljoen, ja. Dat kwam op een maandagochtend binnen via een fax. We zijn toen als familie heel sterk naar mekaar toegekomen. Ondanks dat het vervelend was, heb ik daar goede herinneringen aan. Als er crisis is, is de familie hechter dan in tijden dat het goed gaat. Mensen vinden het moeilijk om in weelde te leven. Dan ontstaan er eerder problemen dan in een crisissituatie.”

In een boek over de geschiedenis van Bavaria staat dat er tijdens familiebijeenkomsten vroeger wel eens tafeltje sneuvelde. Kun je een beschrijving geven hoe familiebijeenkomsten tegenwoordig verlopen?

“Dat tafeltje is kapotgeslagen tijdens een kaartspel, niet vanwege een zakelijk meningsverschil. Wat onze familiebijeenkomsten betreft: je kunt je niet voorstellen hoe leuk dat is. We zijn onlangs naar Palm in België gegaan. Dan stap je met drie generaties de bus in. Eerst doen we iets serieus, een bezoek aan de twee brouwerijen van Palm. Daarna gaan met z’n allen eten en drinken. Er zijn rondrennende kinderen.

We gingen vroeger ook met mijn ouders op bezoek bij de grootouders op zondag. Ik heb daar briljante herinneringen aan. Spelen in de brouwerij tussen de blikjes. Als we met z’n allen samen zijn, alle generaties, partners en aanhang, zijn we met tweehonderdvijftig mensen. Wij zijn een grote familie.”

Worden er zaken gedaan?

“Nee. Nooit. Maar er zijn ideeën, tips. Het gaat wel altijd over Bavaria. Altijd.”

Er werken 27 familieleden in het bedrijf. Hoe verdeel je de macht zo dat iedereen tevreden blijft?

“Er zitten er vijf in de directie. Daaronder zit op alle niveaus de rest. Iedereen heeft z’n werk en wordt daarop beoordeeld. Macht heb ik niet. We zijn een collegiaal bestuur. Veranderingen kunnen alleen als we het samen eens zijn. We hebben geen CEO die z’n zin doordrijft. Mijn neef Jan-Reinier is als directievoorzitter de primus inter pares. Als we een grote investering willen doen, zoals in een brouwerij in Ethiopië, dan doen we dat samen.”

Is unanimiteit dan van belang?

“Het liefst nemen we beslissingen unaniem. Maar we hebben nog nooit gestemd. Iedereen moet er gewoon achter staan. Wij zijn niet van de dwang, de angst en de macht.”

Recent werd Palm overgenomen, ook een familiebedrijf. Heeft het familie-aspect geholpen bij het slagen van deze overname?

“De eigenaar van Palm was achtenzestig en er was geen opvolging. Zijn ene zoon is piloot, de ander overleden. Hij wilde per se aan een familiebedrijf verkopen. Opvallend is dat hij de verkoop helemaal zelf heeft gedaan. Wij hadden nog juristen, fiscale en financiële adviseurs.

"We kregen een kopje thee en twintig minuten later stonden we weer buiten"

Het was anders nooit gelukt. We hebben met de eigenaar van Palm een geweldige relatie opgebouwd. In 2004 ben ik er voor de eerste keer geweest. Daarna in 2009 nog een keer en de laatste keer samen met neef Jan-Reinier in oktober 2015. Ik moest toen tegen hem zeggen: ik wil jou overnemen. Dat is hetzelfde als tegen een meisje zeggen: ik ben verliefd op je. We kregen een kopje thee en twintig minuten later stonden we weer buiten.

We zijn vervolgens de kroeg ingedoken en hebben vijfendertig bier gedronken, allemaal van Palm. Die smaakten lekker. Maar we hoorden niks meer. Tot januari dit jaar, toen we een uitnodiging kregen om met elkaar te komen praten. Toen wist ik: Jack in the Box. Het vertrouwen omdat we elkaar kenden en ik op de hoogte was van zijn persoonlijke situatie, heeft enorm geholpen. We waren vrij snel rond.”

Je maakt deel uit van een welgestelde familie. Wat is je persoonlijke doel: rijker worden?

“Rijk worden is absoluut geen doel. Geld is een ruilmiddel en geen bezit. Kijk maar wat er op de briefjes staat: blijft eigendom van de bank. Ik vind de relatie met anderen het belangrijkste in het leven. Welstand is daar een resultante van.”

Is het niet ook zo dat als je een bepaalde rijkdom hebt bereikt, dat geen primair doel meer hoeft te zijn?

“Geluk zit in heel andere dingen. Daar heb ik vroeger wel eens anders over gedacht. Maar toen werkte ik ook nog bij een bank.”

In een twitterbericht stuurde je een artikel over het succes van Nederland als op een na beste land ter wereld om in te leven. Jij bent heel optimistisch over de toekomst.

"Toen wist ik: Jack in the Box"

“Ik zie heel veel kansen voor onze kinderen. Hoe wij in Nederland met elkaar omgaan, dat is echt uniek. Ik ben extreem positief. Ik was laatst in Kaapstad, daarna in Washington waar ik Obama heb ontmoet. Mensen weten niet in wat voor geweldig land wij leven.”

Bavaria lijkt een bedrijf waar de afstand tussen de top en de werkvloer niet al te groot is. Hoe behoud jij de balans tussen afstand en nabijheid?

“Daar zit spanning. Ik denk dat ik voor sommige mensen zelfs te veel weg ben, onderweg en op reis naar het buitenland. Maar als ik er ben, dan ben ik er ook. Met m’n volle bewustzijn. Als mensen op dat moment merken: hij is er niet helemaal bij, dan is dat het ergste wat er is. Ik moet wel bekennen dat ik dat pas geleerd heb toen ik veertig werd.”

Heb je soms de behoefte om je even aan het familiebedrijf te onttrekken en hoe doe je dat dan?

“Vrienden zijn belangrijk. Ik heb er zelfs nog één van de middelbare school. Het dreigt te makkelijk altijd maar weer over bier en Bavaria te gaan. Dus ik vind het ook belangrijk om over hun ervaringen te hebben. Waar worstelen zij mee? Verder sport ik. Golfen, fietsen. Met mijn eigen gezin ga ik graag op vakantie. We gaan deze zomer naar Rio, naar de Olympische spelen. Ik voorkom overigens om die vakanties te combineren met iets zakelijks. Dat zou mijn gezin namelijk niet leuk vinden.

Hoe bereid je je eigen kinderen voor op een eventuele rol in het bedrijf?

“Ik ben pas echt trots als ze zelf keuzes maken en daar de consequenties van dragen. Ook als ze daardoor fouten maken. Mijn vader is het gelukt om mij los te laten. Ik hoop hetzelfde voor hun te betekenen.”

 

Door: Matthijs van der Pol
Schrijft vaak en veel over vernieuwing en ondernemersschap.  

Een kijkje in de keuken bij nieuwkomer Louie Louie

Wat: Café Bar Restaurant Louie Louie
Waar: Linnaeusstraat 11a, Amsterdam Oost
Open sinds: lente 2016
Keuken: Internationaal, ontbijt/ lunch/ diner/ borrel

Waarom: Louie Louie is een fraai voorbeeld van wat er gebeurt als een beetje verlopen buurtkroeg plaats maakt voor een, zoals de eigenaren het bestempelen, ‘nieuwe klassieker’. 

Eyecatcher: Achter de bar hangt een gigantisch handgeknoopt wandkleed van kunstenares Marijke Neyens uit 1971 dat ook figureerde in de tv-serie ‘Ramses’. Uitbater Chris Souren: “Velen verwarren het met een koeienhuid.”

Drinken: bieren onder meer van Brouwerij ’t IJ en Two Chefs Brewing, naast Mannenliefde van Oedipus. Er zijn ook twee soorten sangria.

Wat staat er op de kaart: taco’s, quesadilla’s en andere behapbare gerechten die makkelijk vanaf schoot of aan de bar gegeten kunnen worden. Van de BBQ komen spiesen met octopus, kip en rib-eye. 

En in de zaak: mix van vintage en nieuw meubilair in warme, donkere tonen met veel leer en hout.

Wie kom je er tegen: ’s ochtends Japanse toeristen en ontbijtende buurtgenoten, later op de dag lunchend werkvolk en daarna de hippe drinkers, eters en nachtdieren.

Omrijden: Nu de Amsterdamse binnenstad uit haar voegen barst, wordt het voor uitgaanders steeds aantrekkelijker om buiten het centrum vertier te zoeken. Louie Louie ligt recht tegenover het Tropenmuseum en zit in de buurt van Artis, dus ook weer niet het andere eind van de wereld. In de buurt van Louie Louie is bovendien voldoende vertier te vinden om er een volwaardige uitgaanservaring van te maken.

LeukOmTeWeten #1 Chris Souren runt Louie Louie samen met een compagnon die enkele zaken in de Amsterdamse binnenstad heeft. Andere participanten in de nieuwe horecazaak zijn drie ondernemers die als geuzennaam ‘De Drie Wijzen uit Oost’ dragen. Zij openen aan de lopende band nieuwe gelegenheden in dit stadsdeel, zoals Maxwell, Bukowski, de Biertuin, Kuyper en Eddy Spaghetti.

LeukOmTeWeten #2 Dat kleed (zie ‘eyecatcher’) was eerder in bezit van de uitbaters dan de zaak. Souren: “Eerst hadden we het kleed. Daarna hebben we er een passend etablissement bij gezocht.”

LeukOmTeWeten #3 Louie Louie is vernoemd naar het bekende hitje van The Kingsmen.

Tijd voor gezondheid

5x Health Monitoring Watches

Fitnesstrackers en smartwatches zitten bomvol slimme meters die meer vertellen over onze leefstijl. En al duurt het nog even voor ze feilloos werken, deze wearables helpen je alvast een heel eind op weg. Redacteur Matthijs van der Pol wilde zijn vriendin graag een fitnesstracker cadeau doen en ging op onderzoek uit. Dit zijn z’n bevindingen.

Fitbit Blaze

Na een reeks tamelijk rudimentair vormgegeven trackers is dit de eerste Fitbit met een aanraakbaar kleurenscherm. Fitbit richt zich eerst op gezondheid. Er is een hartslagmonitor en activiteitenmeter ingebouwd. Pas daarna komen aan de smartphone gekoppelde features als het aansturen van muziek, bekijken van berichten en het aannemen van telefoongesprekken aan de beurt. Via het in de app ingebouwde dashboard worden de verzamelde bewegingsgegevens van grafieken en advies voorzien. Ter aanmoediging gaat de Fitbit bij 10.000 stappen even trillen. Wie 20.000 stappen heeft gezet, ontvangt een felicitatie per email. Opladen moet om de drie dagen, via een kabeltje.
Prijs: €229,-

Apple Watch

Het matig ontvangen slimme horloge van Apple gaat misschien gebukt onder iets te hooggespannen verwachtingen. Feit is dat de Apple Watch veel meer is dan een pure gezondheids- en activiteitenmeter. De watch zit bomvol mogelijkheden die constant uitbreiden doordat app-makers nieuwe toepassingen toevoegen. Grootste bezwaren zijn de leercurve die nodig is om de bediening van het toestel te doorgronden, het feit dat de Apple Watch niet functioneert zonder iPhone in de buurt en de hoge prijs. Uit reviews blijkt ook dat de stappenteller van andere merken ietsje nauwkeuriger is. Maar met die horloges kun je dan weer niet een heartbeat-berichtje naar een andere Apple Watch versturen.
Prijs: vanaf €369,-

Microsoft Band 2

Microsoft heeft een enorm talent om goeie software te bouwen terwijl het design er vaak uit ziet alsof het op een regenachtige zondagmiddag in elkaar is geflanst. Dat gold zeker voor de eerste, rechthoekige Band. De tweede, wat ronder vormgegeven Band past al wat prettiger om de pols. Toch zijn de reviews nog steeds niet juichend positief, vooral omdat de batterij van het apparaat snel leeg is en de connectiviteit met platforms als Android en vooral iOS te wensen over laat. Wat de Band wel voorheeft op andere fitnesstrackers is de meer dan uitgebreide softwaresuite waar zeer gedetailleerdere gebruikersgegevens teruggevonden kunnen worden die ook nog eens afgezet kunnen worden tegen die van andere Band-bezitters. Zo kunt u zeker weten of uw piekhartslag in ruste erg afwijkt van de goegemeente, of dat er geen enkele reden tot zorg is.
Prijs: €174,99

Samsung Gear S2 Smartwatch

Het smartwatchassortiment van Samsung komt overeen met de diversiteit in smartphones. Er is een veelheid aan verschillende types beschikbaar waarvan sommige neigen naar de pure fitnesstrackers van Fitbit en anderen meer de concurrentie met de Apple Watch lijken aan te gaan. De Gear S 2 is een van de topmodellen, die er uitziet als een volwaardig horloge en zicht biedt op notificaties en navigatie zonder dat de telefoon uit de broekzak hoeft worden gehaald. Het horloge is gemaakt van roestvrijstaal en kan draadloos worden opgeladen. Wie de S health app van Samsung kent, weet dat deze buitengewoon uitgebreide app tal van opties biedt om de gezondheid nauwkleurig te monitoren. Tot en met de dagelijkse cafeïne-inname.
Prijs: €239,-

Pebble

Naast Fitbit is Pebble een van de start-ups die behoort tot de pioniers op het gebied van slimme horloges. Pebble maakte naam met een van de meest succesvolle Kickstarter-campagnes ooit, waarbij 75.000 supporters de ontwikkeling van het horloge ondersteunden. De Pebble Time is meer smartwatch dan fitnesstracker. Het apparaat met vierkante behuizing (er is ook een ronde variant) kan tal van notificaties via bluetooth aangesloten smartphones ontvangen, maar is ook te gebruiken om de slimme thermostaten van Nest en de camera’s van GoPro aan te sturen. Uiteraard zijn er ook fitness-apps ontwikkeld. Pebble wordt geprezen voor de lange batterijduur, een direct gevolg van het gebruik van zuinige, monochrome beeldschermpjes.
Prijs: €229,-

 

 

Gezin + fulltime baan + studie = chaos?


Van huis uit was er geen geld om te studeren. Dat bleef bij Silvia Spiljard (42) altijd knagen. Na een opleiding hotel management en tien jaar werkzaam te zijn geweest in uiteenlopende functies in de hotellerie, besloot ze alsnog haar universitaire graad te behalen. 

“Ik ben een groot voorstander van een leven lang leren en zie studeren echt als zelfverrijking. Dat ik me niet heb laten tegen houden door mijn 40-urige werkweek en drukke gezinsleven maakt me trots. De studie Managementwetenschappen die ik nu volg bij de Open Universiteit sluit goed aan bij mijn huidige baan, maar ik sluit niet uit dat ik op een later punt nog eens iets heel anders ga studeren. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen.

Aanslagen in Brussel
In mijn werk bij het politiehuis Leuven kan ik de nieuw verworven kennis direct in praktijk brengen, dat geeft meteen nieuwe energie om door te gaan. Na de aanslagen in Brussel zijn ICT-optimalisatie en de samenwerking tussen de politiezones hot topics geworden. Dankzij de gevolgde modules Organiseren & Veranderen kon ik instappen op een groot project dat over verschillende politiezones heen gaat. Het is fijn dat dergelijke deuren nu dankzij mijn studie open gaan. Al is vooral de voldoening van de nieuwe werkzaamheden voor mij de bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

Man + kind + fulltime baan + studie = chaos?

"Natuurlijk zijn er momenten dat ik er stevig van baal"

De premaster is inmiddels achter de rug en ik ben enthousiast begonnen aan mijn master. Dat is best pittig naast een fulltime baan, man en zoontje van vier. Om die reden koos ik voor de Open Universiteit. Hier kan ik de studiebelasting van gemiddeld vijftien uur per week helemaal flexibel indelen. Bovendien krijg je goede persoonlijke begeleiding, bijvoorbeeld bij het bepalen van je studiesnelheid.

Gaandeweg word je overigens steeds beter in het jongleren van alle activiteiten. In het begin studeerde ik het hele weekend, maar dat bleek helemaal niet efficiënt te zijn. Bovendien zag ik mijn zoontje amper. Nu heb ik een studieritme gevonden van twee avonden per week en een aantal uur in het weekend. Dat bevalt een stuk beter.

Natuurlijk zijn er momenten dat ik er stevig van baal. Weekendjes weg met de familie zijn bijvoorbeeld erg lastig in te plannen. En soms is het zowel op het werk én de studie druk. Op die momenten bedenk ik me ‘this too shall pass’, het is maar twee jaar van mijn leven. Een master is ook niet bedoeld om makkelijk te zijn, dan is het geen uitdaging meer. Gelukkig kunnen mijn directe collega’s van de politie, mijn man, ouders en zeker mijn studiegenoten me er op de moeilijke momenten doorheen slepen. Dat maakt dat het allemaal onderaan de streep absoluut de moeite waard is.”

Hoogleraar Saskia Brand – Gruwel, decaan van de faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen, onderzoekt en ontwerpt onderwijsmodellen om studenten actief te laten studeren. "Totale vrijheid is een valkuil is waar veel studenten in vallen. Bij grote life-events zoals geboortes van kinderen zie je dat mensen afhaken." De innovatieve onderwijsvormen van Open Universiteit zijn daarom vooral gericht op het binden en motiveren van studenten. Zodat je niet alleen begint aan een studie, maar deze ook afmaakt.   

De digitale leeromgeving yOUlearn is gebaseerd is op het bewezen model van Online activerend Onderwijs en faciliteert vaste momenten dat student en docent online samenkomen. Hierbij kan de frequentie eventueel worden aangepast aan individuele wensen.

Virtueel applausje
Tenslotte zorgt casuïstiek die aansluit bij het dagelijks werk van de student voor een direct verband tussen theorie en praktijk. In combinatie met de sterke onderlinge interactie leidt dit tot meer binding en motivatie. Het studierendement, oftewel het aantal studenten dat de begonnen studie met succes weet af te ronden, is hierdoor significant toegenomen. "Met behulp van software wordt virtueel een collegezaal nagebootst. Bij vragen kan een hand worden opgestoken en goede opmerkingen van medestudenten kunnen zelfs worden beloond met een virtueel applausje. Dit ‘community’ gevoel helpt.

 

Joris (40) had al een master psychologie en een hoop ervaring als manager binnen de HR business op zak, maar wilde zich verder ontwikkelen. Vorige maand rondde hij de master Managementwetenschappen af, die hij volgde naast zijn werk als ondernemer.

“Als zelfstandig adviseur leer ik mensen en organisaties succesvoller te onderhandelen, verkopen of samenwerkingsverbanden te smeden. In workshops en individuele trainingen maak ik deelnemers bewust van hun gedrag en de effecten daarvan op beslissingen van anderen. Ik wilde mijn klanten graag een bredere dienst en gefundeerder advies bieden. Dan kun je een cursus gaan volgen of wat boeken lezen, maar ik doe de dingen graag grondig. Daarom ben ik een universitaire studie gaan volgen. Gelukkig kon dat bij de Open Universiteit flexibel naast mijn werk.

Twee brillen
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de ‘elective’ Financial Decision Making. In deze studie wordt besluitvorming niet alleen door de bril van een gedragswetenschapper bekeken, maar ook door die van een financieel manager. Dat was exact de link die ik wilde maken, de kennis die ik miste. Omdat de financiële kant redelijk nieuw voor mij was, was het voor mij een uitkomst dat ik veel colleges online kon volgen. Als er ingewikkelde rekenmodellen werden behandeld, kon ik de video bijvoorbeeld stil zetten en tegelijkertijd de sheets nabouwen. Hierdoor kon ik de stof beter eigen maken.

1+1+1= sneller klaar
De Open Universiteit werkt met een duo systeem, wat inhoudt dat je een groot deel van de opdrachten in samenwerking met een partner maakt. Ik ben meteen op zoek gegaan naar iemand met dezelfde ambities als ik. Dat werkte goed; we hielden elkaar scherp en gemotiveerd. Hierdoor hebben we de studie beide zelfs in een sneller tempo dan normaal afgerond. Mijn studiebegeleider heeft daar ook een grote rol in gespeeld. Met zijn hulp heb ik mijn scriptie in vier maanden af kunnen ronden, in plaats van de ruim zes maanden die studenten er gemiddeld voor nodig hebben. 

"Een groot deel van mijn doelstelling is al behaald"

Aan het begin van de studie ben ik direct duidelijk geweest naar vrienden en familie; ik heb nu weinig tijd voor een sociaal leven. In de weekenden studeerde ik van negen tot vier en doordeweeks twee avonden. Het scheelt dat ik geen kinderen heb, dat maakt het misschien iets makkelijker. Desondanks breekt zo’n studie behoorlijk in op je werk-rust balans. Ik werkte in het tweede jaar vlakbij huis, waardoor mijn reistijd kort was. Dat soort dingen helpt om het toch behapbaar te maken. In dat jaar heb ik bovendien mijn veertigurige werkweek tijdelijk terug geschroefd naar tweeëndertig uur, zodat ik me op mijn scriptie kon storten.

Of het allemaal de moeite waard is geweest, dat kan ik je pas over vijf jaar met zekerheid zeggen. Wel merk ik in gesprekken met potentiële klanten dat mijn expertise voor hen interessanter is geworden. En daarmee is al een groot deel van mijn doelstelling behaald.” 

Geïnspireerd? Ga naar www.ou.nl voor meer informatie.

 

Door: Irene Yntema
​Irene (38) heeft een hoofd voor content en een hart voor social media. Ze coördineert Z Magazine en werpt zich op als geweten van de redactie. 

Van reader tot scanner

Cracking the Design Code

De Rotterdamse ontwerper Roy Gilsing is verantwoordelijk voor het ontwerp van de Raboscanner, een alledaags designproduct met meer dan zes miljoen (!) gebruikers.

Wie: Roy Gilsing
Leeftijd: 46
Woonplaats: Rotterdam
Wat hij nog meer maakte: Karvan Cevitam siroopfles, de vormgeving van Toon van Eneco, Grabbit & MovieMount iPad-houder

Designer Roy Gilsing maakt niet iedere dag mee dat hij benaderd wordt voor een opdracht die met zó veel geheimzinnigheid werd omgeven. Toen hij werd gevraagd door het grafisch bureau PingPong waarvoor hij eerder had gewerkt, wist hij in eerste instantie niet wat de bedoeling was.

“Pas nadat ik allemaal handtekeningen had gezet, werd duidelijk waarom iedereen zo geheimzinnig deed. Het bleek om een validatieapparaat voor de Rabobank te gaan. Een scanner, ontwikkeld met een nieuwe, veiliger techniek die nog niet eerder was toegepast.” Het apparaat moest binnen anderhalf jaar de verouderde Random Reader gaan vervangen.

Gilsing ontwierp uiteindelijk een degelijk doosje dat in een oogopslag te doorgronden valt. Als bijzonderheid voegde hij aan de achterkant een piramidevormig patroon toe uitgevoerd in de blauwe Rabokleur. Het zorgt voor grip en geeft het doosje tegelijk iets spannends mee. De hoeken rondde hij af, zodat het apparaat visueel wat slanker oogt.

Hoewel de kleurschakering beperkt blijft tot de huiskleuren van Rabobank, oranje en blauw tegen een witte achtergrond, ging juist hier de meeste tijd inzitten. Letterlijk honderden varianten heeft Gilsing ontworpen tot de opdrachtgever tevreden was. En met succes. Roy Gilsing heeft aan zijn design van de Raboscanner een Erkenning Goed Industrieel Ontwerp overgehouden.


1. Kaartsleuf voor de pinpas | 2. Beeldscherm voor weergave van de kleurcode | 3. Camera om kleurcode te scannen | 4. Helder touchpad voor cijferinvoer | 5. Dichtgelaste naden. De gebruiker mag het apparaat niet zelf open schroeven | 6. Glooiing op de achterkant voor een slankere afwerking | 7. Raboblauwe piramides voor extra grip

Weten in welke stemming topdesigner Roy Gilsing vandaag verkeert? Hij deelt zijn mood​ dagelijks via zijn website.

Voor in de vakantiekoffer

NEW

Margaret Mazzantini - Schittering

Ik lees graag boeken van moderne Italiaanse schrijvers. De verhalen en schrijfstijl zijn anders dan we gewend zijn. Ze hebben allemaal iets rauws. Drugs, geweld, gevaar, het is nooit de idylle die wij verwachten van Italiaanse dorpjes in de zomer.

De laatste jaren worden er steeds meer Italiaanse romans vertaald naar het Nederlands: iedereen heeft de boeken van Nicolò ​Ammaniti wel voorbij zien komen, maar ook Paolo Giordano, Silvia Avalone, Fabio Genovesi. En Margaret Mazzantini. Haar nieuwste roman heet Schittering, en is een hartverscheurend verhaal. De hoofdpersonen zijn twee Italiaanse mannen, de ene uit een rijke familie, de ander de zoon van de conciërge. Als tieners beleven ze een verwarrende romance met elkaar. Maar in het Italië waar zij opgroeien worden homoseksuele gevoelens niet geaccepteerd. Dat voelen ze allebei en dus proberen ze het leven te leiden dat van ze verwacht wordt. Maar zelfs als ze allebei een gezin hebben, blijven ze elkaar heimelijk ontmoeten. Al blijft de schaamte het geluk in de weg staan. Ik begon in dit boek toen de schietpartij op een homoclub in Orlando plaatsvond. Het deed me maar weer eens realiseren hoe veel mensen er wereldwijd niet naar hun ware gevoelens durven te luisteren. Of als ze het wel doen, dat met hun leven moeten bekopen.

WORK

Arianna Huffington - The Sleep Revolution

Mijn belangrijkste motto en advies: goed eten en goed slapen. Alleen dan kan je de wereld aan. Vriendinnen plagen me er graag mee, maar moeten uiteindelijk toch ook toegeven dat het waar is. Wie niet slaapt (en regelmatig en gezond eet), kan niet helder nadenken en vervelende dingen niet verwerken. Wie deze levenswijsheid goed weet te verwoorden, is Arianna Huffington. De oprichter en eigenaar van The Huffington Post, een invloedrijke Amerikaans nieuwswebsite. In The Sleep Revolution laat ze zien hoe slecht het is dat we allemaal zo weinig slaap krijgen, omdat we denken dat we te druk zijn voor slaap. Haar tips zijn misschien een beetje een open deur. Maar de wetenschappelijke onderbouwing en met name de voorbeelden van hoe het gruwelijk mis kan gaan als je consequent te weinig slaapt, zorgen er wel voor dat je ‘s avonds je smartphone wat eerder weg legt en je ogen sluit.

 

PLAY

John Williams - Augustus. Voorgelezen door Jan Donkers

Geen tijd om te lezen in je drukke bestaan? Wie kan het je kwalijk nemen. Maar wie zich in de ochtendspits standaard zit te ergeren aan de oeverloze discussies of flauwe grappen op de radio, zou eens moeten switchen naar een luisterboek. Het stelt je werkdag zo lekker nog even uit.

Het enige waar je op hoeft te letten, is of de stem van de voorlezer je aanstaat. Want daarmee staat of valt een luisterboek. De auteur die zelf zijn boek voorleest, het kan enorm tegenvallen. Een absolute aanrader qua stem is Jan Donkers. De radiomaker, schrijver en theatermaker leest niet voor, hij vertelt. En zijn stem…! Warm, diep, hypnotiserend.

Als je Augustus van John Williams te ingewikkeld vindt voor in de file (het is een moderne vertelling over hoe keizer Augustus aan de macht kwam na de dood van Julius Caesar), neem dan andere luisterboeken van John Williams: Stoner of Butcher’s Crossing. Maar ook het vrolijke De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween is door Jan Donkers ingelezen, en Zolang er leven is, Het nieuwe geheime dagboek van Hendrik Groen.  

LIFE

Lize Spit - Het Smelt

De vorig jaar dankzij crowdfunding opgerichte uitgeverij Das Mag gelooft zo sterk in dit debuut van de Vlaamse Lize Spit dat het een grote campagne op social media is gestart. Daarbij hebben ze ook nog eens honderden exemplaren neergelegd in de trein, als verrassing voor de reizger. Allemaal in de hoop dat de roman ook in Nederland aan zal slaan. Want hoewel het boek in het thuisland van de schrijfster goed wordt verkocht, wil het hier nog niet lukken. Aan de roman kan het niet liggen. Het verhaal van een jonge vrouw die in haar jeugd zwaar verwaarloosd werd, grijpt je bij de strot. Vooral omdat het vanuit het perspectief van een jong meisje wordt verteld. Ergens voel je wel dat er van alles niet klopt, maar een opgroeiend meisje weet niet beter. Ook als lezer realiseer je je soms pas zinnen verder wat er eigenlijk speelt. Bijvoorbeeld als de hoofdpersoon opmerkt  dat de moeder van een vriendje zo goed rijdt, omdat die de auto geen enkele keer over de middenstreep stuurt bijvoorbeeld.. Het lijkt een achteloos gekozen zin, maar het verbergt zoveel ellende.

Laat je meevoeren naar dit kleine Vlaamse dorpje met een paar huizen, en je vraagt je af hoe iemand hier überhaupt als een normaal mens uit kan komen.

 

Door Jantien Niemeijer
Twitter: @jantienrtlz
​‘Soms benijd ik mensen met heel avontuurlijke hobby’s. En toch blijf ik met mijn neus in de boeken hangen. Al lezende kom ik overal, ontmoet ik de gekste mensen en maak ik meer mee dan in een mensenleven mogelijk zou zijn.’​

Strandhuisje van Piet Hein Eek

Curator Christian Plat koos deze maand voor een –letterlijk- uniek strandhuisje van sloophoutontwerper Piet Hein Eek.

Wat is het?

Een uniek steigerhout strandpaviljoen ontworpen door Piet Hein Eek. Dit constructieve object, typerend voor het werk van Piet Hein Eek, is demontabel, bestaat uit houten steigerdelen en heeft de volgende afmetingen: hoogte 2,7 meter, breedte 4 meter en lengte 14 m.

Het bestaat uit een afgesloten deel (met houten luiken, lengte ongeveer 7 meter en 6 slaapplaatsen) en een veranda, omlijnd door de van binnenuit doorlopende constructie, lengte 7 meter.

Het strandpaviljoen is een uniek kunstobject, er bestaat maar een exemplaar van. Behalve uniek als kunstvoorwerp is het ook functioneel te gebruiken als zomer verblijfplaats met ruimte voor 6 slaapplaatsen of als verblijf/vergaderruimte met terras.

Wat maakt dit kavel zo uniek?

Het is in opdracht ontworpen en gemaakt door een van Nederlands bekendste en succesvolste hedendaagse ontwerpers. Er is slecht één exemplaar van.

Welke bijzonderheid mag niet onbenoemd blijven?

Dit soort items komen zelden op de markt, aldus Catawiki-curator Christian Plat.

Bod uitbrengen? Ga naar www.catawiki.nl

De Komische Blik van Eddie Izzard

Hoe kijken komische toppers naar de actuele realiteit? Eddie Izzard, de zelfbenoemde executive transvestitegeeft zijn visie op Europa.

Eddie Izzard wordt wel het officieuze zesde lid van Monthy Python genoemd. De Britse komiek brak begin jaren negentig door en is sindsdien uitgegroeid tot een van ‘s werelds beroemdste stand-up comedians. Izzard’s stijl wordt gekenmerkt door een stroom van op het oog willekeurige gedachten die uiteindelijk als kronkelige stroompjes samenkomen in een grote rivier. Hij verandert telkens razendsnel van perspectief. Het ene moment is hij in dialoog met zichzelf, dan richt hij zich weer direct tot het publiek waarna hij moeiteloos overgaat in onverstaanbaar gemompel. Izzard houdt er van om zichzelf te onderbreken. 

Bron voor humor

De thema’s die Izzard graag aansnijdt zijn z’n eigen seksuele oriëntatie (hij ziet zichzelf als een lesbian trapped in man’s body), religie en geschiedenis. Vooral de keus voor dat laatste bleek een schot in de roos. Niet veel comedians hebben zich ooit aan geschiedenis gewaagd als bron voor humor. Bovendien blijken historische thema's internationaal aan te slaan. 

Eddie Izzard toonde zich onlangs bij de campagne rond de Brexit een felle voorstander van Europa. Hier vertelt hij nog eens waarom.

Toekomstmakers

Over drijfveren, doorzettingsvermogen en de toekomst

Verslaggever Hella Hueck interviewt aansprekende ondernemers over hun drijfveren, doorzettingsvermogen en creativiteit. En natuurlijk over hun visie op de toekomst. Deze aflevering: Rob van Gijzel.

Wie denkt aan Rob van Gijzel, denkt aan Eindhoven. Hij neemt binnenkort na acht jaar burgemeesterschap afscheid van de Brabantse lichtstad waar hij zelf is geboren en getogen.

We spreken hem op Strijp-S, een plek die sterk is verbonden met de historie van Eindhoven als innovatieve stad, over zijn favoriete tv serie Borgen, Einsteins stelling dat verbeelding belangrijker is dan kennis en de keerzijde van innovatie

Culturele Agenda

Multiplex Jason Bourne

Matt Damon keert na de geslaagde trilogie terug als de onverschrokken geheim agent Jason Bourne die het tijdens de zoektocht naar zijn verleden wederom aan de stok krijgt met allerlei wraakzuchtige figuren. En dat is, aangezien de wereldvrede wankelt, niet het enige wat hij aan z’n hoofd heeft. 

Filmhuis Absolutely Fabulous: The Movie 

Het cocktailparty’s afschuimende monsterduo Patsy en Edina veroorzaakt een medialawine als Eddie per ongeluk supermodel Kate Moss om het leven brengt. Met cameo-optredens van Kim Kardashian – West en Graham Norton.

Theater De Parade

Het recept van De Parade mag bekend worden verondersteld. In tenten, caravans en de open lucht vinden kleinschalige voorstellingen plaats waarvoor losse kaarten kunnen worden gekocht. Hangt afhankelijk van de stad waar het circus neerstrijkt of het accent meer ligt op een prosecco-overgoten drankbacchanaal of op de fijnzinnige beleving van cultuur.

Foto Helmut Newton

Fotomuseum Foam wijdt de zomer vrijwel geheel aan de werken van modefotograaf Helmut Newton. Zelfs wie geen zier geeft om gestileerde plaatjes van graatmagere modellen in glossy tijdschriften blijft niet onberoerd door de indrukwekkende, erotische zwart-witbeelden die van Newton een trendsetter maakte. Wordt nog steeds veelvuldig geïmiteerd.

Festival Rotterdam Xpanded

Rotterdam Xpanded start met film onder de vlag van het IFFR in grote witte tenten in het Museumpark en loopt daarna door met de installatie Notion Motion in Boymans van Beuningen en de bekende ronde figuren van Botero in de Kunsthal. Tussentijds is er muziek en zijn er hapjes en drankjes.

Kunst De Nieuwe Wilden

De Nieuwe Wilden heet de tentoonstelling in het meest funky museum van Nederland, het Groninger Museum. Deze neo-expressionistische Duitse kunst uit de jaren tachtig is rauw, agressief en absurd, maar gelukkig valt er zo nu en dan ook nog wat te lachen.

 

Door: Irene Yntema
​Irene (38) heeft een hoofd voor content en een hart voor social media. Ze coördineert Z Magazine en werpt zich op als geweten van de redactie. 

Winegums: not for children

In samenwerking met Vinoos

Vinoos by AMS lanceert The Real Rosé WINE gum!

Een wijn geven aan vrienden is het klassieke idee, maar kan dit niet beter? Vinoos by AMS introduceert eetbare wijn als The Real WINEgum, letterlijk! Een totaal nieuw en exclusief food design uit Amsterdam, geïnspireerd op wijn en gezond leven.

Na het succes van de Chardonnay en Merlot WINE Gum, komt Vinoos nu met haar nieuwste aanwinst: de Rosé. In samenwerking met Het Conservatorium Hotel Amsterdam samen met LINDA. Magazine is deze Chanel Chique variant afgelopen week exclusief gelanceerd. .

Het begon met twee smaken, een witte Chardonnay en een rode Merlot. Maar onlangs is de derde smaak, de Rose WINEgum gelanceerd. Wel blijven de makers van Vinoos nieuwe smaken ontwikkelen en daarvoor hebben we jullie hulp nodig. Geef antwoord op onderstaande vraag en maak kans op een gifty pakket Vinoos.

Welke premium drank zie jij graag terug als nieuwe eetbare Vinoos variant? Deel je keuze met ons op [email protected], vertel waarom en maak kans!

De meest originele inzender ontvangt een gifty pakket, Trio on Wood van Vinoos – The Real WINEgum.

Nawoord

Zojuist heb je de première editie van Z Magazine uitgelezen, het online lifestyle magazine dat vanaf heden iedere maand wordt verspreid via rtlz.nl en de mobile app van RTL Z. Z Magazine heeft als ondertitel not as usual. Klinkt goed. Maar wat is dat, vraagt u zich wellicht af? Not as usual is in onze ogen datgene wat afwijkt van het gewone, het eigenwijze, de uitzondering die de spreekwoordelijke regel bevestigt.

De insteek om het ongewone als uitgangspunt te nemen, is niet zo maar gekozen. Z richt zowel via tv als online op de voortrekkers van Nederland. Deze bijzondere ondernemers en ondernemende persoonlijkheden vormen de voorhoede waaraan wij onze vooruitgang te danken hebben. Het zijn de vaak wat eigenzinnige mensen die ons inspireren, en die wij willen inspireren.

In die zin is not as usual, als in bijzonder en ongewoon, geen holle term maar het perspectief waarmee jij en wij naar de wereld kijken. Daarom willen we niet alleen vermaken en informeren maar –als het even kan- ook verwonderen. Met oog voor kwaliteit en stijl en het streven naar het beste.