Weekend magazine cover
  • In dit nummer Path 400 Created with Sketch.

  • Z Life - week 8 Path 400 Created with Sketch.

  • Menu Path 400 Created with Sketch.

Oval 3 + Path 400

Hoe Mart Visser zijn eigen hokjesgeest doorbrak

Mode-ondernemer en kunstenaar Mart Visser ontwerpt net zo makkelijk kleding voor de Margriet-lezeres als voor een topvrouw in een Nederlandse boardroom. Recent opende hij zijn eigen alles-onder-een-dak modeimperium.

Goed, de locatie heeft een iets andere allure dan het vorige onderkomen in de Amsterdamse Museumpleinbuurt. Daar bestierde hij een salon in een even luxe als krappe villa, pal tegenover het Van Goghmuseum. Maar Mart Visser, bijna vijftig met pretogen, is duidelijk gelukkig met zijn nieuwe pand op een bedrijventerrein. Vijf keer zo veel ruimte, dat is ook fijn.

Bovendien: de uitbreiding was nodig. Het modebedrijf is de afgelopen vijfentwintig jaar uitgegroeid van een eenmanszaak tot een onderneming met een miljoenenomzet en veertig man personeel. Het bekendst is zijn haute couture collectie met de tweejaarlijkse modeshows. Rondom dat prominente maatwerk heeft hij een reeks divisies opgezet. Voor defensie en luchtvaartmaatschappijen ontwerpt hij uniformen en bedrijfskleding. Hij maakt confectie die verkocht wordt via keten Promiss en de eigen webshop. En hij verkoopt prêt-à-porter en couture essentials, ook online.

Visser omringt zich binnen zijn bedrijf met oude getrouwen en familieleden. Zijn broer runt sinds een jaar of vier de webwinkel. Zijn creatief partner Annemieke van Beek kent hij nog van de vakopleiding. Hij ontvangt in de salon op de eerste verdieping, waar binnenkort de eerste coutureklanten worden geholpen. Achter de glazen wand leggen klusjesmannen beneden de laatste hand aan wat de grote showroomhal moet gaan worden met plek voor driehonderdvijftig gasten.

Je bent net verhuisd.
“Het is nog niet klaar.”

Dat is te zien. Wat was de aanleiding?
“Ik sta aan de vooravond van een brand new bedrijf, een stap de andere kant op. Maar met de gegevens die er al waren.”

Wat waren die gegevens?

"Ik heb mezelf veel te veel een hokjessyndroom opgelegd"

“Ik was gisteravond bij een verzamelaar. Ze wilde graag een wand vol met mijn artwork (Visser maakt schilderijen en beelden red.). In haar kast hangt een prêt-à-porter jas, meerdere. En nu wilde ze iets van mijn couture. Een andere coutureklant heeft interesse in een schilderij van mij. Vroeger had je al die kaders. Dat is allemaal aan het wegvallen. Het stroomt en vloeit en gaat. Ik ben er achter gekomen dat ik mezelf veel te veel een hokjessyndroom heb opgelegd.”

Je verkoopt je online collectie ook via Promiss, vroeger via V&D. Werd je in couturekringen dan als een 'sell-out' gezien?
“Ja, totaal.”

En is dat verschil tussen hoog en laag nu weggevallen?
“Ja, ik vind dat we nu in een bere-interessante tijd leven. Een van de meest interessante tijden ever. Alles komt samen.”

Als je nu met de start van je carrière vijfentwintig jaar geleden vergelijkt: wat is dan het grootste verschil?
“Toen ik begon was er een hele gevestigde generatie. Van Edgar Vos, Max Heymans, Frans Molenaar en Frank Govers. Ik kwam daar als jonge huppel tussen die daar tegenaan schopte met een heel ander concept voor haute couture. Ik hoorde daar helemaal niet en bleef er een beetje tussen hangen, als loner.”

Je had geen generatiegenoten die dezelfde weg insloegen?
“Nee, die kwamen pas twaalf jaar later. Met Percy Irausquin, Jan Taminiau en Claes Iversen. Maar die zagen mij weer als establishment. Ik weet nog dat ik benaderd werd door de modeacademie in Arnhem. Ik dacht goh wat leuk, misschien kan ik er les gaan geven. Bleek dat ze een nieuw atelier gingen openen en funding nodig hadden. Daarom werd ik gebeld. Niet omdat ze wilden dat ik kennis kwam delen.”

"Ik ben een open boek, dat scheelt"

Couture aan de man, of vrouw, brengen lijkt erg ingewikkeld. Hoe slaagde je daar toch in? 
“Harrods of Chanel, alle brands die high end design verkopen zijn in wezen je directe concurrentie, het gaat erom wat je extra biedt. Maar uiteindelijk is het heel eenvoudig: ze mogen je, of ze mogen je niet. Natuurlijk moet je een handschrift en een stijl hebben en ambachtelijk werk afleveren. In mijn geval eenvoud en mooie materialen. Maar het valt of staat met wie je bent en hoe je het merk naar buiten brengt. Ik kan het goed uitleggen, ben een open boek. Dat scheelt.”

Het is een netwerkbusiness?
“De krenten uit de pap heb ik nog steeds. Er is ook groot verloop hoor. Toen ik begon werkte ik voor vrouwen bij multinationals. Die waren toen veertig maar zijn inmiddels de zestig gepasseerd en wonen ergens in Portugal. Die lopen niet meer in een avondjurk.”

Heb je fans die je al die tijd trouw zijn gebleven?

"Werken met retailers was niet mijn cup of tea"

“Ja. Afgelopen winter heb ik een show overgeslagen omdat we het jubileum vierden en al de overzichtstentoonstelling hadden; een trouvaille! Toen hoorde je wel gemor. Het is voor velen ook een meet and greet, hè?”

Je hebt lang confectiekleding via V&D verkocht. Was dat gewoon een extra inkomstenbron?
“Tot 2006 verkocht ik dat vooral via retail. Ik voelde dat daar iets aan het veranderen was.”

Dat liep terug?
“En dat ligt natuurlijk altijd aan jouw collectie. Maar die detaillist merkte natuurlijk het eerst de verandering. En dat was de opkomst van online. Bovendien: werken met die retailers, dat was niet mijn cup of tea.”

Was de samenwerking erg bewerkelijk?
“Ik werk graag consumentgericht, en niet retailgericht. Dat gaat alleen maar over geld. Bam bam bam. Ik zei: koop nou die gele, daar verkoop je die zwarte mee. Zet dat in je etalage. Maar nee, hoor. Alleen de hardlooppakketten. Ik werd daar zo moe van.”

Vond je de retailers waar je mee werkte ook conservatief?
“Zeer. Je bent zo goed als je laatste collectie. Ik kon het niet aan om wéér naar de Modefabriek te gaan, om die communicatie aan te gaan. Terwijl de

"Je bent zo goed als je laatste collectie"

reacties van de klanten in de winkelstraat hartverwarmend waren.”

Hoe ontstond de samenwerking met V&D?
“Ik werd benaderd na een coutureshow door Mark McKean, de CEO destijds van V&D. En die zei: wij gaan samenwerken.”

Wat waren je eerste gevoelens daarbij?
“Niet doen! Maar ik voelde ook dat het rammelde in de winkelstraten. Dus toen dacht ik: misschien ligt de toekomst wel in zo’n warenhuis. En ik moet zeggen: wat ik daar van geleerd heb! De klant komt de roltrap op, kijkt naar links, dan naar rechts en daar blijft de blik hangen. Precies daar stonden mijn

"Ik heb flink geld verloren aan V&D"

shop-in-shops. De best verkopende vierkante meters.”

Maar toen ging V&D failliet.
“Ik heb daar flink geld aan verloren. Onze grootste omzet online ging via V&D. Maar toen zij failliet gingen, ben ik online wel zelf uit gaan proberen. Ik heb online eerst schoenen uitgeprobeerd tijdens mijn V&D-contract, toen ze failliet gingen kon ik daarvandaan direct door. Zag ik dat een mevrouw drie paar uit dezelfde serie bestelde, schreef ik er een briefje bij.”

Je bent daarna met Promiss in zee gegaan.
“Ik doe meet and greets voor hen van Schagen tot Winterswijk en weer terug. Met twee modellen erbij en zij nodigen hun beste klanten uit. Dat is dus echt een warm bad.”

En je komt nog eens verder dan de vertrouwde Grachtengordel-achtige omgeving?
“Ik geef eerlijk toe dat ik dat te laat heb opgepakt. Als je echt in den lande gaat, ontdek je zo veel prachtige, mooie, luxueuze plaatsjes. Emmen, Groningen: daar zitten ook prachtige vrouwen met geweldige banen.”

Is online nu belangrijk?
“Heel belangrijk. Het is geweldig. Je kunt zo precies zien wat wel en niet werkt. Vlak voor de nieuwsbrief de deur uitgaat, voeg ik er vaak nog wat aan toe. Als het regent, is het wel leuk om naar onze paraplu’s te verwijzen, toch?”

Je zal in de vijfentwintig jaar ook wel eens in en uit de mode geraakt zijn. Hoe ben je daar mee omgegaan?
“Er is een groep die met mee is gegroeid, sommigen haken af, anderen komen er bij. De vraag is natuurlijk: wat is mode? Ik ben er heel trots op dat ik al die tijd goed lopende labels heb.”

"Op de één of andere manier sta ik er nog steeds"

En wat is het geheim?
“Ik denk dat ik een duidelijk handschrift heb. En tegelijk innovatief ben. Op de een of andere manier sta ik er nog steeds.”

Heb je altijd heel erg om je heen gekeken, wat anderen doen?
“Ik was altijd op anderen gericht maar nu niet meer. Ik vind dat er weinig interessants gebeurt. Het is heel extreem, en ik zie dat echt niet terug in wat mensen werkelijk dragen. Terwijl ik wel tussen alle lagen zit.”

Wat vind je bijvoorbeeld van zoiets als Vetements? Een knalgele trui waar DHL op staat?
“Iedereen rent er achteraan. Maar verfraait dat nou uiteindelijk een vrouw? Ik denk het niet. Wat ik wel leuk vind is dat bijvoorbeeld zo’n Gucci dat alles door elkaar mixt. Het kan niet op. Het wordt alleen maar raarder. Maar het wisselt. De recente collectie van Marc Jacobs getoond in NY: totale over the

"Ik begrijp niets van wat Raf Simons nu voor Calvin Klein doet"

top eighties-feeling, maar wel nieuw. Terwijl ik dan weer niets begrijp van wat Raf Simons nu voor Calvin Klein doet.”

Wat is je grootste les na een kwart eeuw ondernemen?
“Het gaat niet meer over geld. Geld is een middel, vrijheid. Wat ik geleerd heb is dat je moet delegeren. Ik wil graag creëren en het presenteren. Al het andere moeten anderen doen. Ik kan het niet hoor. Maar ik moet het loslaten. Alle ruimte voor de creatie. Die moet je blijven voeden.”

Mart Visser en de comeback van V&D.nl
Na het faillissement van V&D in 2015 nam Coolcat-ondernemer Roland Kahn de naam over. Deze wordt, zo vertelt Visser, weer nieuw leven ingeblazen. Hij is voornemens kleding te gaan verkopen via het nieuw te lanceren webwarenhuis. “V&D bestond meer dan honderd jaar. Het is zo’n grote naam als warenhuis. Ik hoor nog steeds van mensen die de winkel missen.”

Tekst: Matthijs van der Pol
Beeld: Mart Visser en ANP

Top 9: De beste techpodcasts

Tech & Gadgets by Bright

Voor de techliefhebber valt er genoeg te genieten op podcastgebied. Een overzicht van de beste techpodcasts.

Bij Bright.nl schrijven we regelmatig over podcasts die we mooi vinden, maar we hebben nog niet eerder ingezoomd op podcasts die alleen over technologie gaan. Hierbij een overzicht van de top 9 techpodcasts, zowel Engelstalig als Nederlands, inclusief een tip voor een aflevering om bij te beginnen.​

1. Reply All
De tweewekelijkse techpodcast Reply All is 'a show about the internet', maar vraagt nauwelijks voorkennis van technologie. In elke aflevering, tussen een half uur en een uur, worden een of twee thema’s besproken. Meestal door diepgravende reportages of audiodocu's, maar soms ook door aangenaam gezwets waarbij vreemde online werelden worden blootgelegd. Het is met zeer veel aandacht in elkaar gezet.

Goed start: Long Distance

2. Vergecast
De wekelijkse praatpodcast Vergecast wordt gemaakt door de grote technieuwssite The Verge. Drie journalisten bespreken het nieuws van de week. Elke aflevering (vaak langer dan een uur) verloopt redelijk chaotisch, met veel grappen en inside jokes, maar na dit uur ben je weer volledig op de hoogte van het technieuws én weet je wat echt belangrijk is en wat je mag vergeten.

Goede start: recente aflevering over de HomePod

3. De Technoloog
In de wekelijkse interviewpodcast De Technoloog van BNR praten Herbert Blankesteijn en Ben van der Burg met één gast één uur over één onderwerp. Op deze manier word je diep in het onderwerp gezogen en kom je er wijzer uit. De kwaliteit van de aflevering is wel erg afhankelijk van de gast en het onderwerp, dus lees voordat je de aflevering start eerst even de beschrijving.

Goede start: #2 Het IQ van AI is nul

4. Startup Podcast
In de audiodocumentaire Startup Podcast volg je Alex Blumberg. Hij stopt bij de Amerikaanse publieke omroep om zijn eigen podcaststartup te beginnen. In de eerste aflevering hoor je hem faliekant op z’n bek gaan als hij het idee pitch aan een mogelijke investeerder.

Goede start: #1 How not to pitch to a billionaire

5. Startup Podcast: StartupBus
Een ander seizoen onder de vleugels van Startup Podcast is de vijfdelige mini-serie StartupBus. Daarin volg je een vijfdaagse tour in een bus, waarin verschillende teams een eigen app of techproduct ontwikkelen. Deze podcast laat goed horen waarom mensen in hemelsnaam aan een hackathon mee willen doen.

Goede start: Episode 1: Monday

6. De Appels en Perenshow
In de maandelijkse ouwehoerpodcast ​De Appels en Perenshow praten de vrienden Wietse en Reinier lichtvoetig over de grootste nerdonderwerpen van het moment. De podcast is niets meer dan een skypegesprek van een uur waarin de twee mannen om de beur een onderwerp aandragen. Vooral leuk voor de echte nerds.

Goede start: de meest recente aflevering nummer 147

7. Too Embarrassed to Ask
In de wekelijkse interviewpodcast Too Embarrassed to Ask bespreken Kara Swisher van techsite Recode en Lauren Goode van The Verge samen met een expert één vraag die eigenlijk iedereen wil stellen maar dat niet durft omdat het een beetje gênant is. Dat is het idee, tenminste, maar meestal zijn het gewoon erg goede vragen over consumententech.

Goede start: Will we ever stop using passwords?

8. The Butterfly Effect
Deze podcast-serie gaat over hoe technologie de porno-wereld overnam. De Britse schrijver en journalist Jon Ronson neemt je in zeven afleveringen van ongeveer 30 minuten mee door de geschiedenis, het heden en de toekomst van porno. Grappig, treurig en af en toe ontroerend.

Goede start: Ep. 1: A Nondescript Building in Montreal

9. DTR - the official Tinder Podcast
Altijd al achter de schermen van Tinder willen kijken? In de podcastserie DTR, dat staat voor Define The Relationship, wordt in elke aflevering een onderdeel van online daten uitgelicht. Dat wordt bijgestaan met data die Tinder verzamelt van al zijn gebruikers. De afleveringen duren ongeveer een half uur en luisteren erg makkelijk weg.

Goede start: I'm a 5, He's a 10

Door: Bram van Dijk voor Bright

Droomreis: met de Orient-Express terug in de tijd

Het is dé trein voor wie in luxe wil reizen zonder enige vorm van haast: de Orient-Express. De beroemde trein brengt je terug naar de jaren '20, toen reizen nog heel bijzonder was. Bijzonder is deze peperdure trein anno nu nog altijd.

Zelfs de topmannen van vliegtuigmaatschappijen geven het toe: we moeten eigenlijk de trein pakken voor Europese bestemmingen. Net als vroeger, toen over het hele continent nog nachttreinen denderden om vakantiegangers en zakenreizigers van Amsterdam naar Wenen of Parijs naar Istanboel te brengen.

Misschien wel de beroemdste trein
Zeg maar de tijden van de Orient-Express, zoals we die allemaal kennen uit het beroemde boek en de film. En deze misschien wel beroemdste trein rijdt nog altijd. Oké, trager en vele malen duurder dan een vliegticket van een prijsvechter. Maar daar krijgt je als reiziger dan wel ultieme weelde voor terug.

De Venice Simplon-Orient-Express, zoals de trein tegenwoordig officieel heet, rijdt meerdere keren per week in één nacht van Parijs naar Venetië en vice versa. "Je stapt echt terug in de tijd", vertelt Anita Röhrig van treinreisbureau Incento. Zij verkoopt namens Belmond, de eigenaar van de trein, de reizen in Nederland.


De oorspronkelijke route liep van Londen naar Istanboel. Incidenteel rijdt de Orient-Express nog deze route. (foto: Getty)

Ultieme weelde in grand suite
De trein is volledig gerestaureerd in de Jugendstil-stijl van toen. Denk aan veel gelakt hout en kunstwerken. In de normale cabines staan stapelbedden, maar voor wie dat niet luxe genoeg is: sinds dit jaar is er een grand suite aan boord met een groot tweepersoonsbed. Ook heeft die suite - in tegenstelling tot de cabines - een privébadkamer. Röhrig: "Daarnaast krijg je onbeperkt champagne en is er een butlerservice."

Ideaal voor een huwelijksreis, suggereert ze. Al zal dat maar voor weinig mensen zijn weggelegd. De suite kost 6395 euro per persoon, voor één nacht.




De grand suite is de grootste en meest luxe cabine aan boord van de Venice-Simplon-Orient Express.
Een butler en onbeperkte champagne zijn bij de prijs inbegrepen. (foto's: Belmond)

Diner in stijl
Verwacht in de trein geen ordinair restauratierijtuig voor een snelle hap. De Orient-Express voert een Franse keuken aan boord, uiteraard met een uitgebreide wijnkaart. "Wij noemen het dan ook een restaurantrijtuig. Ze bereiden er bijna sterrenmaaltijden." In totaal zijn er drie restaurants en twee bars, waaronder een champagnebar, aan boord.

Het diner is bij de prijs inbegrepen en het hoogtepunt van de reis. Casual kleren zijn absoluut niet toegestaan. De dresscode is heel formeel: jasje-dasje voor de heren en voor de dames mooie avondjurken.

James Sherwood
In de jaren '70 lukte het de Amerikaanse zakenman James Sherwood, rijk geworden in de zeecontainerbranche, om delen van de oude Orient Express en de Simplon Express in bezit te krijgen. In 1982 vertrok de eerste trein. Sherwood was toen al eigenaar van luxe hotels in Italië.
Zijn bedrijf Orient Express Hotels, dat inmiddels beursgenoteerd is en Belmond heet, is met tientallen luxe hotels, zeven treinen, cruiseschepen en restaurants een grote speler in het hoogste toerismesegment.

'Die grandeur, dat hoort er echt bij'
Lex Maat en zijn vrouw reisden in 2010 met de beroemde trein naar Venetië. Toen vertrok die eenmalig vanaf Amsterdam Centraal. Een reis om nooit te vergeten, vertelt Maat. "We werden verwelkomd door Philip Freriks. Die werkte vroeger als steward op de trein, als bijbaantje. Een hele leuke binnenkomer."

Maat is naar eigen zeggen niet zo'n treinliefhebber, maar de historie die de Orient-Express ademt wilde hij graag beleven. "De trein is zo mooi gerestaureerd, al die details. Dat spreekt echt tot de verbeelding." Ook het chique diner, met dresscode, vergeet hij nooit meer. "Die grandeur, dat hoort er echt bij."


Lex Maat en zijn vrouw gingen met de Orient-Express van Amsterdam naar Venetië. (foto: Lex Maat)

Eenmaal aangekomen in Venetië werden ze per boot naar het chique vijfsterrenhotel Cipriani gebracht, waar ze nog twee nachten sliepen. De hele reis kostte zo'n 3600 euro per persoon. Veel geld, geeft Maat toe, maar ze hadden het nooit willen missen.

Aziatische route
Belmond biedt meer luxe treinreizen aan, waaronder het Aziatische broertje van de Venice Simplon-Orient-Express: de Eastern and Oriental Express. Die rijdt in vier dagen van Bangkok, door jungle, rijstvelden en bergen, naar Singapore.
"Deze trein heeft veel meer een Oosterse uitstraling. Er hangt een koloniale sfeer aan boord", legt Röhrer uit. In tegenstelling tot de Europese variant zitten bij deze treinreis twee excursies inbegrepen, waaronder een bezoek aan de beroemde brug over de rivier de Kwai.




Aan boord een combinatie van de Franse en Oosterse keuken. (foto's: Belmond)

De Eastern and Oriental Express rijdt over hetzelfde spoor als de Thaise en Maleisische treinen, die rugzaktoeristen vaak pakken. Waar die treinen maar een paar tientjes kosten, moet je voor een enkeltje in luxe minimaal 2455 euro neertellen.

Tekst: Gert-Jan Verstegen

Cultuuragenda

WijnSpijs Wandeling

Culinair

In telkens wisselende steden door heel Nederland organiseert WijnSpijs elke zondagmiddag een culinaire wandeling. Al wandelend door de stad kun je een aantal van de beste restaurants ontdekken. Je gaat niet met een groep op pad, maar wordt voorzien van toegangskaarten en een routebeschrijving, zodat je met je eigen gezelschap zelf het tempo kunt bepalen. Per stad worden maximaal 400 kaarten verkocht en de wandelingen verkopen vaak uit, dus zorg dat je op tijd reserveert.
Zondag 18 februari Dordrecht, zondag 25 februari Kampen en nog diverse andere steden, kaarten €55
 

The Shape of Water

Film

Schoonmaakster Elisa, een zorgzame vrouw die niet kan praten, werkt in een laboratorium van de overheid. Ze ontdekt dat daar een bijzonder waterwezen gevangen wordt gehouden. De twee sluiten een geheime vriendschap en Elisa wil hem helpen ontsnappen uit de handen van haar sadistische baas, die allerlei experimenten op het amfibische wezen wil uitvoeren. Het sprookje van schrijver en regisseur Guillermo del Toro is genomineerd voor maar liefst 13 Oscars. De film ziet er dan ook prachtig uit en weet te ontroeren, mede dankzij het krachtige acteerwerk van hoofdrolspeelster Sally Hawkins.
The Shape of Water draait vanaf 15 februari in Nederlandse bioscopen

Kunst van Formaat

Tentoonstelling

In de 1500 vierkante meter grote Bodonzaal van Boijmans Van Beuningen is momenteel een selectie uit de allergrootste werken van het museum te zien. De vijftig kunstwerken met maatje XL worden vanwege hun formaat niet vaak tentoongesteld. Zo was er geen plek voor hen in de vernieuwde collectieopstelling, tot verdriet van gastcurator Carel Blotkamp, die naar eigen zeggen met bloedend hart bepaalde werken moest laten vallen, simpelweg omdat ze niet door de deuren konden. De Bodonvleugel biedt gelukkig wel de juiste ruimte voor de zaalvullende sculpturen en schilderijen, die de gehele wand beslaan.
10 februari t/m 29 april, Boijmans van Beuningen Rotterdam, toegang €17,50

Russell Brand - RE:BIRTH Tour

Comedy

De Britse komiek spot met alles en iedereen, maar in deze show vooral met zichzelf. Brand heeft zijn meest wilde jaren achter zich liggen en is een tikje minder bombastisch dan enkele jaren geleden. De meer volwassen, maar nog altijd flamboyante Brand vertelt hoe het was om zijn vriendin te zien bevallen van hun eerste kind. Naast serieuze onderwerpen als politiek, het leven en de dood, grapt Brand ook graag over seks en zal hij al improviserend over het podium stuiteren.
Dinsdag 20 februari, AFAS Live Amsterdam, kaarten vanaf €44

 

'Trainingspak in hip jasje': Nederlandse ontwerpt collectie voor Adidas

Amper uit de schoolbanken trok ontwerpster Daniëlle Cathari (23) uit Purmerend de aandacht van Adidas met haar 'eigen versie' van het traditionele trainingspak. In samenwerking met topmodel Kendall Jenner presenteerde ze vorige week een complete collectie tijdens de New York Fashion Week.

"Het was fantastisch!", zegt Cathari (hoofdfoto midden), die net terug is uit de VS, over het evenement. "Er is een enorme buzz in de stad, nieuwe collecties worden gepresenteerd en iedereen uit de modewereld is op dezelfde plek. In New York gebeurt zo veel."

Beperkte oplage
De 'Adidas Originals by Daniëlle Cathari' is inmiddels een dag of vijf te koop op de Amerikaanse website van het sportmerk. Een beperkte oplage broeken, jasjes en rokjes voor tussen de 50 en 100 dollar. Of het loopt en hoeveel Cathari daar zelf aan overhoudt wil ze niet kwijt.
De jonge ontwerpster studeerde de afgelopen jaren aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). "Het begon allemaal met een project voor school", vertelt ze. "Ik haalde tweedehands Adidas tracksuits - de bekende gekleurde trainingspakken met witte streepjes - volledig uit elkaar om ze weer opnieuw op te bouwen."

Opgeknipte silhouetten
'Deconstructed silhouettes', noemen ze dat in modejargon. Dezelfde materialen in een nieuw jasje. De vintage pakken werden omgetoverd in broeken met wijde pijpen, korte jasjes met schuine strepen en jurkjes in felle kleuren.
De allereerste silhouetten maakte Cathari in 2016 binnen een speciaal talentprogramma van haar opleiding. De ontwerpen werden toen ook getoond tijdens een afsluitende modeshow. Het modeminnend publiek was meteen enthousiast over de 'opgeknipte trainingspakken'.

"Beelden van de ontwerpen kwamen via social media terecht bij Vfiles, een Amerikaans platform waarop nieuwe mode en muziek worden gedeeld", zegt de jonge ondernemer. De mensen achter die site benaderde Cathari vervolgens om mee te doen aan project dat haar de mogelijkheid gaf om haar werk te tonen op de New York Fashion Week van 2017.

Het gaat rollen
Een jaar later is ze terug in New York, nu met een hele collectie in samenwerking met Adidas Originals. "Ze zagen mijn werk tijdens de Fashion Week van 2017, toen hebben ze mij vrijwel direct benaderd", zegt Cathari. Dat gebeurde via Instagram. Cathari werd uitgenodigd voor een gesprek op het hoofdkantoor in Duitsland.

Het sportmerk bleek enthousiast over haar 'kopieën' en de samenwerking ging rollen. Ook Kendall Jenner, die ambassadeur is van Adidas, werd betrokken bij de ontwikkeling. "Het was meteen duidelijk dat zij qua stijl helemaal bij deze collectie past", zegt de ontwerpster.

Onder de indruk van Kendall

"We hebben een enorme klik", zei Jenner tegen de Amerikaanse Vogue over de samenwerking. "Daniëlle maakt iets compleet nieuws van een iconisch kledingstuk, maar het voelt nog steeds vertrouwd."
Cathari was ook onder de indruk van het model, maar lijkt nuchter te blijven in het internationale modegeweld. "Ik blijf reflecteren en probeer stil te staan bij alles wat er gebeurt. Ik vind het belangrijk om dankbaar te zijn voor de kansen die ik krijg."

Gewoon doen
De kans die ze van Adidas kreeg noemt Cathari 'een enorm compliment'. "Het heeft me de mogelijkheid gegeven om te ontdekken op welke manier ik mijn merk het beste kan ontwikkelen." Volgens de ontwerpster is het ondernemen vooral 'gewoon doen': neem het risico en zorg dat je mensen om je heen verzamelt die je vertrouwt."
Met een klein team werkt ze inmiddels in Amsterdam aan haar modebedrijf, en een eerste 'eigen collectie'. Wanneer deze er komt en hoe het eruit gaat zien is nog niet duidelijk. "Ik zit nog in de beginfase van ontwerpen."

Door: Suzanne Blotenburg