NS - Business Card NS-Business Card: Omdat elke dag anders is

Victor Muller: 'De auto-industrie gaat naar de filistijnen'

Victor Muller: 'De auto-industrie gaat naar de filistijnen'

Ondernemer en autoliefhebber Victor Muller sprak tijdens het MKB Ondernemers Congres over zijn liefde voor treinreizen, de toekomst van mobiliteit en de auto als plezierpaardje.

"Dit is een foto van Madison Avenue, New York in 1900." Muller toont ons een zwart-wit plaat van een straat vol met paarden en wagens. "Zoek de auto", zegt Muller. We spotten één exemplaar. "En dit is een foto van diezelfde straat 13 jaar later. Spot het paard." We zien één paard en wagen, ingesloten door een stoet van automobielen. 

In minder dan twee decennia transformeerde onze complete vervoersindustrie. Muller voorspelt dat we nu voor eenzelfde disruptieve fase staan. "De auto zoals we die nu kunnen, gaat verdwijnen. Dat wordt een plezierpaard."

Een opvallende boodschap voor een autobouwer. Muller werd bekend, beroemd en berucht als oprichter van sportautomerk Spyker, dat zich in het ultraluxe segment begeeft. Voor het nieuwste model, de C8 Preliator betaal je 450.000 dollar. Volgens Muller blijft de vraag naar deze niche altijd bestaan, dat worden de plezierpaarden van de toekomst. Maar voor de Opels en Kia’s van deze wereld zijn de laatste dagen geteld. "De auto als bezit verdwijnt. We laten ons straks allemaal vervoeren in een zelfrijdende auto die je bestelt via een app op je telefoon. Het merk kan ons geen lor schelen, zolang we maar van A naar B komen."



Muller tijdens zijn sessie

Auto kopen is voor loosers
De opkomst van de anonieme zelfrijdende auto valt toevallig samen met een andere trend onder jongeren: een auto kopen is niet meer cool. Deze twee trends versterken elkaar. "In 1960 was je een looser als je geen auto had. Nu is het andersom en beweeg je je als millennial op de rand van wat sociaal acceptabel is als je een auto voor de deur hebt staan."

Slecht nieuws voor autofabrikanten. Maar Muller ziet de toekomst rooskleurig in voor wie op tijd kan omschakelen. "Alleen al in Amerika wordt er jaarlijks 900 miljoen manjaar verprutst door achter het stuur te zitten. Dat hoeft straks niet meer. Dan zitten we in een soort glazen bak van een auto met een comfortabele bank, waar we ons werk kunnen doen." Files zijn verleden tijd, net als hoge verzekeringspremies omdat zo’n 92 procent van de auto-ongelukken komt door menselijk falen.

Muller in de trein
Kunnen werken onder reistijd, is een belangrijke reden waarom Muller fan is van het openbaar vervoer. "Toen we in 2012 in zwaar weer zaten met Spyker, ontdekte ik noodgedwongen het openbaar vervoer. Maar ik vond het heerlijk. In de trein kan ik doen wat ik wil. Autorijden doe ik nu voor mijn plezier en met de trein in combinatie met Uber beweeg ik mezelf van afspraak naar afspraak."

De trein zal volgens Muller in de toekomst alleen maar belangrijker worden, helemaal naarmate het netwerk verbetert. "Dit zal misschien allemaal wat onrustbarend klinken voor jullie auto-liefhebbende MKB’ers, maar bereid je voor op een andere manier van reizen", zegt Muller lachend.

Het dilemma van de batterij
Tijdens zijn powertalk toont Muller zich opvallend begaan met het milieu. Zo spreekt hij uitgebreid over zijn grootste zorg over elektrisch rijden: de lithium-batterij. "In 1903 bestond er al een elektrische auto, een soort rijdende telefooncel die een paar straten op een batterij kon rijden. En meer dan een eeuw later hebben we nog steeds geen beter alternatief. Want wie denkt dat elektrisch rijden nu milieuvriendelijk is, houdt zichzelf goed voor de gek. De lithium-batterij vertoont fundamentele gebreken. De productie en de levensduur zijn nog steeds zeer milieuonvriendelijk. Ik twijfel er niet aan dat er een oplossing komt, want er wordt wereldwijd met man en macht aan gewerkt. Maar vooralsnog is dit het grootste obstakel voor de overgang naar milieuvriendelijke autonome auto’s."
 

"Bereid je voor op een andere manier van reizen." 
Met de NS-Business Card bijvoorbeeld: één kaart voor al het OV en veel meer. 

NS - Business Card NS-Business Card: Omdat elke dag anders is