ING ING - Helpt startups hun ambities te realiseren

Startup groeit dankzij investeerders met netwerk

Startup groeit dankzij investeerders met netwerk

Een slimme startup zoekt investeerders niet alleen voor het geld, maar ook voor de kennis en het netwerk dat zij meebrengen. Dat is de les die startups kunnen trekken uit het verhaal achter Hotelchamp.

Hotelchamp helpt hoteliers met behulp van technologie het aantal boekingen via hun eigen website te verhogen. Zo wordt de afhankelijkheid van grote partijen als Booking.com en Expedia minder, waardoor de winstgevendheid verbetert. Klanten profiteren doordat zij een betere prijskwailiteitverhouding  krijgen.
Dit idee van ondernemers Kasper Middelkoop en Kristian Valk is in twee jaar tijd uitgegroeid tot een bedrijf met zestig medewerkers.

Groei
De snelle groei is noodzakelijk, zegt Valk. “We willen de industrie op zijn kop zetten. Het heeft geen zin om onze technologie voor honderd of duizend hotels in te zetten als er wereldwijd 500.000 hotels zijn. Wil je impact maken, moet je tienduizenden of een paar honderdduizend hotels hebben.”

“We nemen het op tegen grote jongens die veel geld en macht hebben, dus we moeten het slim spelen. We hebben geen twintig jaar de tijd. Wij moeten streven naar exponentiële groei.”

Smart money
Om te kunnen groeien heeft Hotelchamp inmiddels vier miljoen euro aangetrokken van private investeerders. “Het gaat om smart money’, aldus Valk.

“Onze investeerders zijn ondernemers uit de online industrie, die veel weten van technologie en conversies. Maar ook hoteliers, die kennis hebben van de markt en hun gebruikers. Ook hebben wij investeringen ontvangen van mensen met verstand van media, financiering of belasting. Specifieke zaken waarvan wij denken dat het zinvol is om die kennis en hun netwerk aan boord te hebben.”

Valk bezoekt evenementen, onder andere georganiseerd door ING, waar zij potentiële investeerders kunnen ontmoeten.  Ook benaderen zij mogelijke investeerders die een interessant profiel hebben. “Soms is er een derde partij die ons koppelt en af en toe worden we zelf benaderd.”

Vertrouwen
“Vertrouwen is erg belangrijk”, aldus Valk. “Je bent met geld van iemand anders bezig, dus daar moet je netjes mee omgaan. Daarnaast kan je niet snel groeien als je elke beslissing moet voorleggen.”

“We brengen maandelijks een rapport uit, zodat onze investeerders weten waar we mee bezig zijn en eventueel kunnen helpen door het geven van tips. Daardoor moeten ook wij onze investeerders kunnen vertrouwen, want zij kijken volledig mee in onze keuken.”

Nee
Valk heeft ook weleens nee gezegd tegen een investeerder. “We willen het dicht bij onze eigen manier van werken houden. We maken geen dealtjes of uitzonderingen. Door dat soort fouten die op korte termijn slim lijken, zet je de lange termijn op het spel.”

Valk en Middelkoop zijn inmiddels in gesprek met institutionele partijen. De volgende fase. “We zijn nu met zestig medewerkers; dat worden er misschien een paar honderd. We hebben nu klanten in 44 landen; dat worden er misschien tachtig. We bedienen nu duizend hotels; dat worden er vele duizenden. Dat vraagt om een ander type financiering, ander type kennis en een ander netwerk.”

Ben je op zoek naar investeerders en wil je meer weten over wat ING hierin kan betekenen? Ga naar de website.

ING ING - Helpt startups hun ambities te realiseren