We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.

Van onze partner Robeco

Robeco

Amazon: de niet te stuiten opmars

Lukas Daalder • 18 mei 2017 11:28

Amazon: de niet te stuiten opmars

Op 15 mei 1997 was het zover: een onbekende boekhandelaar kreeg een beursnotering op de Amerikaanse beurs. Amazon was de naam. Twintig jaar later is het aandeel ietsje meer waard. Lukas Daalder van Robeco bespreekt het succes van Amazon.com.

Bron: Ritholtz

Laat ik gelijk met een waarschuwing beginnen: ik heb geen mening over Amazon, ik heb me niet verdiept in de winstcijfers van het bedrijf, bezit geen aandelen in het bedrijf en ga dus ook geen enkele koop of verkoop oordeel afgeven. De reden dat ik Amazon tot de grafiek van de week bombardeer is puur om te laten zien hoe opmerkelijk de opmars van het aandeel is geweest, terwijl het ook aardig is te zien hoe een afbeelding bepalend kan zijn voor het onderliggende verhaal. Einde van de disclaimer.

Amazon: had-je-moeten-hebben

Amazon is een typische geval van had-je-moeten-hebben. Wie zo gelukkig was om de aandelen tegen de IPO-prijs van 18 dollar (teruggerekend voor stocksplits $ 1,50) te mogen kopen en de aandelen gedurende de hele rit had aangehouden, had een gemiddelde koerswinst van 38% per jaar behaald. Aangezien het bedrijf nog nooit dividend heeft uitgekeerd, is dat ook wel gelijk je gehele rendement geweest, maar ik denk niet dat daar iemand over zal gaan klagen.

Mocht je de aandelen overigens niet in de IPO hebben gekregen: de eerste echte koers die tot stand kwam was $ 29,25 (teruggerekend $2,44), waarmee je jaarlijkse rendement per saldo op 35% zou zijn uitgekomen. Het was typerend voor die tijd dat internetaandelen als warme broodjes over de toonbank gingen, wat dat gat tussen de IPO koers en de eerste marktprijs verklaarde. Overigens was dat zeker niet het beste koopmoment wat Amazon betreft: het aandeel sloot op de eerste dag op $ 23,50 (20% lager ten opzichte van de openingskoers) en tikte een week later zelfs een dieptepunt van $ 15,75 aan (46% lager dan de openingskoers), waarmee zelfs de IPO afnemers tegen een verlies aankeken.

Het bleek een beperkte valse start te zijn, want die $ 15,75 (teruggerekend $1,31) was het laagste punt dat het aandeel ooit zou aantikken. In de drie jaar die volgden werd de internetbubbel in een rap tempo opgeblazen en dat liet Amazon ook zeker niet onberoerd. Binnen twee jaar steeg de koers van het aandeel van de eerder genoemde $2,44 openingskoers naar een niveau van $100 aan het begin van 1999. Zelfs op die tegenvallende openingsprik had je een slordig rendement van ruim 500% op jaarbasis bereikt. 

Hobbeltje

Indrukwekkend, zeker, maar het mooiste vind ik dat je die koerssprong nauwelijks terugziet in de grafiek. Het lijkt een nietszeggend hobbeltje aan het begin van een eindeloos stijgende lijn: zelfs de 2008 crisis zie je bijna niet terug. “Wat nou internetbubbel”, was dan ook het commentaar dat ik bij deze grafiek plaatste. Schertsend, uiteraard, want dat de internetbubbel ook bij Amazon zijn sporen naliet, valt moeilijk te ontkennen. Noteerde het aandeel eind 1999 nog $ 113, in oktober 2001 tikte het aandeel een dieptepunt van aan van $5,50. Het duurde vervolgens nog tot 2009 voordat het aandeel zijn oude top wist uit te nemen. Interessant is dat Amazon (achteraf gezien) daarmee duidelijk voorliep op de brede ontwikkelingen in de Nasdaq: de Nasdaq piekte in maart 2000 en bereikte pas in oktober 2002 het dal.

Het probleem met deze grafiek is dat de as voornamelijk gedomineerd wordt door de laatste waarnemingen. Doordat het aandeel zo sterk omhoog is gegaan, wordt de hele historie platgedrukt en lijkt het slechts één groot feest te zijn geweest. Dat is uiteraard niet het geval.

Bron: Bespoke Premium

Een mooie manier om die pijn weer te geven, is de alternatieve grafiek die ik op de website van bespoke.com tegenkwam. Ook hier zien we het koersverloop van het aandeel, maar dan relatief ten opzichte van de hoogste stand die op elk moment bereikt was. In feite kijk je naar het maximale verlies dat je had kunnen krijgen als je zo ongelukkig geweest was om telkens op de piek te kopen. Niet echt waarschijnlijk, maar aan de andere kant: er is altijd iemand die daadwerkelijk op die piek gekocht moet hebben.

Dat dit een heel ander beeld oplevert zal niemand verbazen: je filtert alle upside weg en kijkt slechts naar de downside. Het meest opmerkelijke is de conclusie die de makers van de grafiek bij de grafiek plaatste: van de twintig jaar dat het aandeel genoteerd is, handelde het maar liefst zeven jaar op een verlies van 50% of meer ten opzichte van de top van 1999. Op het dieptepunt was het verlies zelfs 94%. Je kunt je dus ook sterk afvragen hoeveel van de originele beleggers die aan de IPO deelnamen de hele rit hebben uitgezeten.

Optie drie heeft mijn voorkeur

Is die eerste grafiek dus te positief, die tweede is uiteraard veel te negatief: aandeelhouders hebben heel veel geld met het aandeel verdiend en dat zie je niet terug in grafiek nummer twee. Er is een derde, in mijn ogen beste, alternatief: logaritmische assen. Een logaritmische as is de beste weergave van het rendement dat een aandeel heeft opgeleverd. Of een aandeel van $1 naar $2 stijgt, of van $100 naar $200, procentueel is het hetzelfde en dat is wat je te zien krijgt als je de verticale as logaritmisch weergeeft. Het beeld wordt dan als volgt:

Bron: Robeco, Bloomberg.

Deze grafiek laat keurig zien hoe fantastisch het aandeel het gedaan heeft, maar plaatst de internetbubbel in beter perspectief. Waar de eerste grafiek het gevoel geeft alsof Amazon steeds sneller in waarde stijgt, dat het rendement accelereert, geeft deze tweede grafiek weer dat er eigenlijk sprake is van twee fases van groei: de explosieve groei tijdens de internetbubbel, gevolgd door de ‘gestage’ groei in de periode vanaf 2002.

Gestaag moet je daarbij overigens wel met een korreltje zout nemen: in de periode 2002-2017 behaalde je alsnog een rendement van meer dan 35% per jaar.

Gerelateerde artikelen

Robeco

Meer Robeco