Accenture Accenture Innovation Awards 2017

Plasmacure: oerhollandse medtech en winnaar Innovation Awards 2016

Plasmacure: oerhollandse medtech en winnaar Innovation Awards 2016

Pleister erop en pulsen maar. Dat is simpelweg hoe de pleister van Plasmacure werkt. Plasmacure is een medtech start-up van Nederlandse bodem.

Met behulp van een koud-plasma pleister kunnen chronische wonden sneller en beter worden genezen, tegen lagere kosten. In 2016 levert het harde werken de titel ‘winnaar van de Accenture Innovation Awards binnen Health & Wellbeing’ op. Bas Zeper, oprichter van Plasmacure, vertelt hoe hij dit proces heeft ervaren.

Waarom heb je besloten mee te doen aan de Innovation Awards?
“Eigenlijk hebben we onszelf in het diepe gegooid, we hadden investeerders nodig en we dachten, laten we maar eens mee doen. Vanuit daar is het balletje gaan rollen. In het aanmeldingsprocedure moet je een goede beschrijving inleveren van je concept. Het invullen van deze vragenlijst zet je op scherp. Het ging mij niet eens alleen om het winnen van de Innovation Awards, het is een goed moment om jezelf op scherp te krijgen en je verhaal op een wijze manier in de markt te zetten.”

Hoe heb je deelname ervaren?
“We zijn positief verrast over de kwaliteit van de Innovation Awards, met name de inzet van de juryleden. Ze geven je het gevoel dat jouw idee er echt toe doet. Die 1 Minuut Pitch die je voor de jury moest doen was wel een dingetje. Het kost veel tijd om echt tot de essentie van je verhaal te komen en dit in de tijd van een liftritje te presenteren. Door de verschillende rondes in de maanden voor, en tijdens de Innovation Awards wordt je gedwongen om tot de kern te komen van je innovatie, dus dat heeft ons goed geholpen. De Innovation Awards was ons eerste start-up event, later zijn we ook naar kleinere events gegaan. Toen merkte we al snel, de Innovation Awards is niet zomaar een pitch evenementje. Ik zag het als een soort warming-up voordat het zoeken naar investeerders begon. Het was een goede generale.”

Jullie hebben gewonnen! Wat was jullie prijs?
“Als je wint krijg je een prijzenmenu waar je jouw prijs mag bestellen. Je kunt dus zelf kiezen uit welk aanbod je de meeste waarde haalt voor jou bedrijf. Je kunt onder andere kiezen uit diensten van partners, softwarepakketten en consultancywaarde. Wij hebben gekozen voor consultancy waarde van Accenture, omdat Accenture de hele Innovation Awards heeft georganiseerd. Wij wilden zien hoe zij ons dus konden helpen om ons bedrijf goed in de markt te zetten en hoe wij investeerders binnen konden halen. Naast de officiële prijs bracht de Awards ons veel publiciteit en populariteit rondom ons concept.”

Heb je veel gehad aan de consultancywaarde?
De consultants hebben verschillende situaties met ons behandeld. Het was een mooie case, omdat ook de onvoorziene omstandigheden aan bod kwamen. Dit zal ons ook helpen handelen wanneer de tijden veranderen. Bovendien werkt de business case erg goed. Ik heb Plasmacure zo weten te formuleren dat mijn verhaal op een professionele manier naar de investeerder wordt gebracht.

Wat is het belangrijkste inzicht dat je gekregen hebt?
De meeste inzichten hebben we gekregen op het gebied van financiering. Kennis over hoe je de markt in gaat, wat je moet financieren. In ons geval moeten we tijdens de marktintroductie veel kosten maken, onze vraag was dan ook hoe doen we dat en hoeveel geld hebben we nu echt nodig?

Wat voor impact heeft het winnen van de Innovation Awards gemaakt?
De impact was veel groter dan we hadden gedacht, ons concept doet er echt toe! Door de media-aandacht sta je opeens op de shortlist van bekend en interessant Nederland, dus daar kunnen wij dan goed op acteren. Eerst waren we altijd huiverig met media, dat was nog te vroeg, maar nu pakt het ontzettend goed uit. We staan op de kaart en dat zien investeerders ook. Onze mening wordt gedeeld door de jury en het publiek. Dat voelt goed.

Heb je nog specifiek advies van jury gehad om idee te vormgeven?
Niet direct advies op vormgeving van het idee, maar ik heb wel nog wat lijntjes eraan overgehouden. Op de Innovation Summit heb ik Mr. Erik Gerritsen, jurylid en Secretaris-Generaal van het Ministerie van Volksgezondheid, ontmoet. Hij kwam met een quote om voor onze innovatie te gebruiken. Hij weet namelijk wat er speelt op de markt. Een innovatie die zowel winst genereert op het gebied van gezondheid, maar ook economische waarde heeft, is in lijn met de beleidsplannen die het ministerie graag ziet. Het netwerk dat wij door de Innovation Awards hebben opgebouwd is ontzettend actief en ondersteunt ons goed.

Wat zou je aan andere start-ups/concepten mee willen geven?
Gewoon meedoen! Ga ervoor en neem het ook echt serieus. Ook als je niet wint, denk ik dat er veel te leren valt.

Heb jij ook een innovatief concept en wil jij meedoen met de Innovation Awards? Meld je hier aan.

Accenture Accenture Innovation Awards 2017