Van onze partner AFAS Software

Media Nanny José Woldring: 'Ondernemer ben je 24 uur per dag'

Media Nanny José Woldring: 'Ondernemer ben je 24 uur per dag'

De Ondernemersshow brengt nieuwe en unieke verhalen van de beste sprekers en ondernemers samen op één podium. Verschillende inspirerende gasten zorgen op 3 juli in AFAS Live voor een avond vol inspiratie, vooruitgang en plezier. Eén van de sprekers is José Woldring, oprichter en CEO van pr-bureau The Media Nanny.

Ruim acht jaar geleden richtte José Woldring haar eigen pr-bureau voor de entertainmentindustrie op: The Media Nanny. Het bedrijf groeide razendsnel uit tot een full service agentschap voor de grootste artiesten, labels, festivals en merken ter wereld. Zo verzorgt The Media Nanny onder meer de pr voor dj’s Martin Garrix en David Guetta en de wereldwijde campagne rondom de documentaire over de onlangs overleden dj Avicii. In maart werd Woldring als eerste Nederlandse vrouw gekozen in de Billboard Dance Power Players-lijst, met daarop de meest succesvolle en invloedrijke personen in de wereldwijde dance-industrie. Tijdens De Ondernemersshow vertelt Woldring over haar road to success. RTL Z vroeg haar om alvast een tipje van de sluier op te lichten.

Wat kunnen we op 3 juli van jou verwachten?
“Ik hoop dat ik met mijn persoonlijke verhaal andere ondernemers kan inspireren. Er zijn geen boeken of regels die er automatisch voor zorgen dat je een goedlopende onderneming krijgt, maar er zijn wel andere factoren die daaraan kunnen bijdragen. Succesvol ondernemen leer je vooral in de praktijk. Welke keuzes maak je, hoe ga je om met de minder leuke kanten van het ondernemen en hoe houd je bij drukte je hoofd koel? Een goede work-life balance blijft ook voor mij een uitdaging: ik ben moeder, woon deels in Amsterdam en deels in Groningen en ben de rest van de tijd op reis. Ik krijg zo’n vierhonderd emails per dag, dus dat vraagt om een efficiënte werkwijze.

Eén van de highlights in mijn carrière is wel het verhaal van Martin Garrix. Met hem ben ik gaan samenwerken toen hij nog niet beroemd was, maar ik zag wel zijn potentie. Ik ben er heel trots op dat wij hebben mogen bijdragen aan zijn succes, ook al ging dat natuurlijk niet vanzelf. Dat proces en de keuzes die ik daarin heb gemaakt zijn wellicht ook interessant voor andere ondernemers.

The Media Nanny is een internationaal bureau: we hebben ook een kantoor in Londen en werken samen met verschillende (bedrijfs)culturen. Wat verwachten ze van je in Amerika, waar moet je op letten als je zaken doet in Azië en in welke markten krijg je relatief makkelijk een voet tussen de deur? Over al deze facetten van ondernemen wil ik tijdens De Ondernemersshow iets over vertellen.”

Ben je zelf al helemaal geslaagd als ondernemer?
“Natuurlijk ben ik trots op wat ik in acht jaar bereikt heb, maar ik sta daar eigenlijk nooit bij stil. Ik ben altijd bezig met ontwikkelen, zowel mezelf als mijn bedrijf. Toen ik begon met The Media Nanny was ik 23: ik zat nog op school en had weinig te verliezen. Inmiddels heb ik vijftien medewerkers en dat is te gek, maar ook een hele verantwoordelijkheid. Ik kan supergoed mijn klanten managen en blij maken, maar een team managen is toch een heel andere tak van sport. Daarom ben ik bezig met een coach. Het gaat nu heel goed met het bedrijf, maar mocht er in de toekomst tegenslag komen, wil ik dat als ondernemer en vooral ook als leider van een team goed kunnen opvangen.”

Wat is jouw ultieme ondernemerstip?
“Ik heb er eigenlijk twee! Ik ben zelf heel emotioneel, als mens én ondernemer. Wat ik echt heb moeten leren, is even afstand nemen voordat ik op lastige situaties reageer. Vroeger stuurde ik op elk negatief bericht direct een antwoord of oplossing, maar tegenwoordig laat ik het eerst even rusten. Dat werkt heel goed. Als de eerste emotie eraf is, kom je vaak tot een veel beter besluit.
En daarnaast: ondernemen is iets heel persoonlijks, ondernemer ben je vierentwintig uur per dag. Maak daarom altijd je eigen keuzes, wees authentiek. Als je doet wat bij je past, op jouw eigen manier, houd je het het langste vol.”

Door: Ronne Theunis

Nieuwsgierig naar José en haar onderneming geworden? Kom op 3 juli naar De Ondernemersshow, een event van RTL Z en AFAS Software.