Van onze partner Jaarbeurs

MBA in één Dag: de kracht van theater-educatie

MBA in één Dag: de kracht van theater-educatie

Werkgevers zijn al enkele jaren verplicht hun werknemers bij te scholen. Diverse initiatieven varen wel op deze verplichting. Online cursusprogramma’s, webinars of één-op-één-educatie. Maar er is nóg een educatievorm. Een vorm waarbij de kracht van de live-ervaring en het gesproken woord centraal staan.

Welkom bij MBA in één Dag van DenkProducties. Vakmedia EventBranche.nl toog voor RTLZ.nl naar het Beatrix Theater van Jaarbeurs en raakte gefascineerd door de voelbare energie in het theater. Dat moet ook wel want een kleine 20.000 managers volgden het seminar de afgelopen jaren op diverse locaties.

Daar waar de grootste artiesten op de planken stonden, de bekende musicals maandenlang voor uitverkochte zalen zorgden en waar vele premières plaatsvonden, daar zitten nu opeens honderden managers in de grote theaterzaal van het Beatrix Theater in Utrecht. Volle aandacht, stilte, in combinatie met de voelbare energie van educatie in een theater.

‘Een dergelijk seminar in een theater zorgt voor extra impact, maar dan moet de eventtechniek perfect zijn, de vormgeving zeer professioneel en mag een spreker nooit vervallen in slides met te veel letters of cijfers’, legt Hans Janssen van DenkProducties, organisator van MBA in één Dag meteen bloot. ‘Met Ben Tiggelaar hebben we een spreker die vanaf moment één boeit. Ik denk dat er in Nederland ongeveer 10 sprekers zijn die van 09.30 tot 17.00 honderden mensen kunnen boeien. Dat doet Ben vooral door steeds weer de theorie aan de praktijk te koppelen. Tussendoor krijgen de deelnemers tentamens van 2 minuten en komen er persoonlijke acties uit voort. Staat hier iemand te stamelen, of zitten onze gasten in slechte stoelen, dan werkt de kracht van de massa direct tegen je.’

20 uur podcasts mee naar huis
Als gast in de theaterzaal van het Beatrix Theater verbazen we ons over de slim geregisseerde energie. Juist wanneer je denkt, nu ebt het iets weg, worden 10 mensen uit de zaal naar voren gehaald en wordt een praktijkvoorbeeld op humoristische wijze uitgebeeld. Niet veel later is er een live verbinding met een MBA-goeroe in de VS. De opzet in vier blokken (Leiderschap, Organisatie, Strategie en Verandering) boeit, ook bij de gasten uit Thailand die bovenin de zaal alles prima kunnen volgen dankzij een live vertaling op hun koptelefoons. Kortom: de kennisoverdracht verdwijnt niet in de massa, maar wordt juist versterkt door het gezamenlijk opnemen van alle tips, inspiratie en kennis.

Zit er dan helemaal geen nadeel aan deze vorm van theatrale educatie? ‘Interactie met een paar honderd mensen is moeilijk. Maar door steeds weer de theorie en praktijkvoorbeelden per blok op het individu te betrekken, worden eigen doelen gesteld die horen bij de persoonlijke situatie. Door ook te sparren met de overige deelnemers ontstaat een bijzondere en impactvolle dynamiek. Omdat we ons heel erg realiseren dat het niet bij die ene dag moet blijven, ronden we de dag af met een flashback met tips en opdrachten en krijgen onze gasten liefst 20 uur aan podcasts mee én een powerpoint van de learnings die gedeeld kunnen worden met je team’, sluit Hans Janssen af.

Hoe die kracht van theatereducatie er in de praktijk uitziet? 

In samenwerking met Jaarbeurs. Bijzonder ontmoeten.