Van onze partner OU

Makkelijker. Goedkoper. Meer. Maar hoe blijf je al die data de baas?

Makkelijker. Goedkoper. Meer. Maar hoe blijf je al die data de baas?

In een recent webinar over Big Data bespreken vier professoren van Open Universiteit beide kanten van de medaille: de gigantische kansen die Big Data biedt aan managers die hun bedrijfsvoering willen verbeteren. Maar ook de bedreigingen die daar mee gepaard gaan, zoals cyberaanvallen en de mogelijke schending van privacy.

Big Data is inmiddels zo’n opgehypet containerbegrip dat veel mensen bijna niet meer durven vragen wat er nu eigenlijk onder wordt verstaan. Bovendien: er werd vroeger toch ook al informatie verzameld? Dus wat is er nu eigenlijk nieuw?

Kort gezegd komt het hier op neer dat door de opkomst van informatietechnologie de kosten en het gemak van het verzamelen en opslaan van informatie veel eenvoudiger én goedkoper is geworden. Daarnaast, dankzij diezelfde techniek, kan al die informatie makkelijker bewerkt, geanalyseerd en geïnterpreteerd worden. Zie daar de revolutie die Big Data heet.

Minder hinderlijk
Ter gelegenheid van een webinar dat RTL Z onlangs organiseerde in samenwerking met Open Universiteit, zijn een viertal professoren uitgenodigd die ieder kenner zijn op deelgebieden die het thema Big Data raken. Moderne managers kunnen enorm profiteren van Big Data, mits ze het slim aanpakken.

Remco Helms is hoogleraar business intelligence en data analytics bij OU. Hij noemt als voorbeeld van een gunstige toepassing van Big Data het BISS Institute (Business Intelligence en Smart Services) waar hij bij betrokken is in Limburg. Hier ontwikkelt Helms zogenaamde smart services, waarbij Big Data bijvoorbeeld helpt om een telefonisch verkoopgesprek voor consumenten minder hinderlijk te maken.

Helms: “We zijn callcenters intelligenter aan het maken door te kijken naar de emotie van degenen die we bellen.” De kern volgens Helms is dat er diensten worden ontwikkeld die steeds beter op de wensen van mensen worden toegespitst. Hij verwijst hierbij ook naar Netflix, dat series maakt op basis van kijkgedrag.

Leren
Professor Harold Krikke bestudeert een ander aspect van Big Data. Hij houdt zich bezig met closed loop supply chains. Dit sluit bijvoorbeeld naadloos aan bij trends als de circulaire economie en cradle2cradle. Logistieke ketens zijn niet langer louter voorwaartse bewegingen waar iets in gestopt wordt en weer uitkomt om daarna als afval te verdwijnen. Als voorbeeld noemt Krikke het refurbishen van telefoons.

Ketens zijn ook datadragers geworden die hun eigen informatie produceren die weer als kennis in de keten terug gestopt kan worden, ter verbetering. Krikke: “Het is milieuvriendelijker, maar ook klantvriendelijker. Je kunt er veel van leren.”

Informatiewaarde
Volgens Krikke, die zich al meer dan twintig jaar bezig houdt met het sluiten van logistieke ketens, is de toegevoegde waarde van Big Data dat er nu steeds vaker waarde kan worden gecreëerd. En niet alleen door te besparen op grondstoffen. “Kijk naar de reden waarom mensen producten terugsturen. Dat kunnen goede of slechte redenen zijn. Maar het levert wel informatiewaarde op.”

Naast de toepassing van Big Data voor verbeterde inzichten in consumentengedrag, productinnovatie en het terugdringen van verspilling is er ook een andere kant van het verhaal, zo blijkt uit de bijdrages van Harald Vranken, universitair hoofddocent security en Marko van Eekelen, professor software technology.

Boete
Volgens Vranken komt de veiligheid van data in de knel omdat er eigenlijk altijd twee tegengestelde belangen worden gediend. Aan de ene kant is er behoefte aan beschikbaarheid. Aan de andere kant moet data juist beschermd worden. Vranken: “Security en privacy zijn concepten die beschikbaarheid kunnen bijten. Want je kunt alles wel afschermen, maar dan is de data weer minder beschikbaar.”

Marko van Eekelen pleit voor een ander aspect: mensen zouden eigenlijk baas over eigen data moeten zijn. Tegelijk noemt hij voorbeelden waar dat absoluut niet het geval lijkt te zijn, zoals Whatsapp. Het berichtenplatform werd door Facebook voor twintig miljard aangekocht, met de belofte dat er niets met de data zou worden gedaan. Aan die belofte hield Facebook zich niet, zegt Van Eekelen. “Hiervoor kregen ze een boete van 110 miljoen.”

Vertrouwen
Zowel Van Eekelen als Vranken stellen dat bedrijven ‘eigenlijk’ geen keuze meer hebben om wel of geen data te verzamelen. Iedereen doet het. Dus doet iedereen het. Wat wel van belang is, vanuit klantperspectief, om zo prudent mogelijk met de die data om te gaan. Dat heeft alles met vertrouwen te maken. Van Eekelen: “Hoe meer data, hoe meer waarde, hoe meer schade als het mis gaat. Als je daar als bedrijf niet goed mee omgaat, kun je er heel goed aan onderdoor gaan.”

Het complete webinar, vol aansprekende voorbeelden, slimme inzichten en prikkelende stellingen is hier terug te zien. 

Meer weten over de Open Universiteit? Kijk hier.

Advertisement