Accenture Accenture Innovation Awards 2017

Laten we die plastic soep nu écht voorkomen met Ioniqa

Laten we die plastic soep nu écht voorkomen met Ioniqa

Plastic recyclen, je kent het wel, zo’n fles die een machine in gaat en volledig verpulverd wordt, zodat we er een nieuwe fles van kunnen maken. Oftewel: mechanisch recyclen. Waarom maken we er dan nog zo’n probleem van dat er zoveel plastic is, als we het eindeloos kunnen hergebruiken?

Tonnis Hooghoudt, oprichter van Ioniqa, heeft hier een antwoord op. “Een fles kun je zes keer door de shredder halen en recyclen, daarna is het plastic niet meer hoogwaardig te hergebruiken”. Circulair recyclen is dé oplossing volgens Ioniqa.

Tonnis, hoe ziet de toekomst van plastic afval eruit zonder Ioniqa?

“Wat je momenteel ziet is dat plastic vooral mechanisch gerecycled wordt. Er spelen daarbij nu twee problemen: enerzijds wordt er überhaupt veel te weinig plastic opgehaald bij consumenten, met name in Azië en ontwikkelingslanden. Van de 61 miljoen ton PET-Polyester die we jaarlijks produceren, wordt 90 % verbrand, gestort of gedumpt in de natuur. Dit zijn frisdrank flesjes, maar ook verpakkingen, kleding, tapijten, alles wat uit deze populaire polymeer wordt geproduceerd. Anderzijds heeft mechanisch recyclen een beperkte cyclus. Een fles kan niet ontkleurd worden en na 6 x recyclen kun je het niet meer inzetten als verpakkingsmateriaal.”

En wat doet Ioniqa aan dit probleem?

“Wij hebben een rendabele, circulaire oplossing gevonden voor PET. Wij maken het eeuwige waterflesje. We breken het plastic afval weer helemaal af tot de oorspronkelijke bouwstenen. De polymeren breken we zo af naar ‘virgin quality’ monomeren. Onzuiverheden zoals de kleuren halen wij eruit en wat je overhoudt is de zuivere plastic grondstof. Dat is een wit poeder dat oneindig vaak hergebruikt kan worden.

Klinkt best ingewikkeld, hoe is dat ontstaan?

“Ioniqa is een spin-off van de TU Eindhoven. Wij spelen in op de wereldwijde bewustwording die gaande is, we hebben maar één planeet. Dat betekent dat we slimmer met afval om moeten gaan. Met Ioniqa wordt waardeloos afval weer een waardevolle grondstof. Wetende dat bijvoorbeeld afval scheiden écht effect heeft, geeft een incentive aan consumenten om veel meer PET te recyclen. In Nederland hebben we natuurlijk al het statiegeldsysteem, dat is een goede manier om frisdrankflessen te recyclen, maar het is wel duur. Met het Ioniqa-proces kun je straks alle kleuren en soorten PET 100% recyclen.”

Straks… Waarom nu nog niet?

“De schaal waarop plastic wordt geproduceerd is zo groot dat het nog lang duurt voordat alles is opgelost. Met onze techniek willen we een PET2PET-revolutie starten, maar daarvoor moeten wij als bedrijf eerst opschalen. Om het meeste resultaat te behalen en daarmee plastic soep te voorkomen, gaan we onze technologie via licenties verkopen aan grote marktpartijen in de plastic keten, zoals afvalverwerkers of PET-producenten. Onder druk van grote merken, consumenten en overheden zal de vraag naar hoogwaardig gerecycled plastic komende jaren enorm stijgen.

Wat doet Ioniqa hier nu aan?

“De eerste stap is dat we ons verhaal zoveel en zo goed mogelijk delen, maar dat is niet genoeg. De markt wil zien dat de techniek werkt, juist omdat het voor velen te mooi klinkt om waar te zijn. Sinds afgelopen zomer hebben we dan ook een 1.000 Liter demonstratiefabriek gebouwd in Rotterdam. Inmiddels hebben diverse grote merken hun eigen PET-afval hier getest en ervaren dat het geen sprookje is, onze technologie levert écht ‘virgin-quality’ grondstof op, geschikt voor iedere nieuwe toepassing.”


Demonstratiefabriek Ioniqa in Rotterdam

Wie hebben er baat bij Ioniqa?

“Het is een win-win situatie voor iedereen, want de afvalverwerkers zien de waarde van hun gekleurde PET-afval stijgen. De PET-producenten kunnen meer gaan voldoen aan de marktvraag van hoogwaardig gerecycled PET. Retailmerken verduurzamen hun producten in de schappen en verlagen hun CO2-uitstoot. Consumenten hoeven zich daarnaast minder schuldig te voelen bij het kopen van plastic, je hebt het waterflesje gekocht en wanneer je het in de plastic bak gooit dan weet je zeker dat het flesje weer een nieuw flesje wordt. Niet alle consumenten zijn hiermee bezig, maar de bewustwording groeit.”

Jullie hebben de Accenture Innovation Awards gewonnen vorig jaar, hoe was dat?

“Bij de Innovation Awards finale was er een vijftienkoppige jury met kennis van onze sector. De kritiek sprong ervan af, die kleine plaagstootjes hebben ons na de Awards geholpen met het verder ontwikkelen van ons product. Uiteindelijk heb ik als oprichter en CEO ze kunnen laten inzien dat Ioniqa echt een gamechanger is. De jury had vertrouwen in ons team en dus mochten we naar huis gaan met die blauwe tulp. Met een van de juryleden – Freek van Eijk - hebben wij nog af en toe contact, zijn expertise over de afvalketen is waardevol voor ons.”

Hoe heeft het winnen van de Innovation Awards bijgedragen aan jullie start-up?

“Geloofwaardigheid aan de ene kant, dat is iets wat de buitenwereld je geeft en waar zo’n pitch voor 2.500 man wel goed voor is. Maar het helpt je sowieso in je zelfvertrouwen. Wanneer je van een jury te horen krijgt dat je de beste bent op jouw gebied, dan geeft dat ontzettend veel energie in de markt en bij je team om door te gaan.”

Wat zou jij zeggen tegen start-ups die twijfelen om mee te doen?

“Geen tijd? Geen mankracht? Niet slim! Je moet altijd meedoen aan Innovation Awards. Ik ken niet veel start-ups die geld uitgeven aan marketing, dus je moet jezelf gratis in de schijnwerpers zetten. Geloofwaardigheid is iets wat lastig te verdienen is. Als je een prijs wint, dan win je ook enorm in je zichtbaarheid. Op het moment dat je alleen met vier man in je zolderkamer blijft doorklussen, dan kun je een fantastisch prototype hebben, maar als je het marketingstuk laat liggen, dan kun je voor altijd wel in die zolderkamer blijven. Maak altijd tijd voor Innovation Awards, je leert ervan, je komt in aanraking met andere ondernemers, dat is heel belangrijk.”

En hoe win je de Innovation Awards?

“Sowieso is mijn mening over het algemeen dat jury’s niet mals zijn. Op het moment dat je een product hebt waar makkelijk gaten in te schieten zijn, dan lig je er in de eerste ronde al uit. Je moet je dan dus ook niet laten ontmoedigen als je niet door de eerste ronde komt, maar het juist als een oproep tot verbetering zien, dat is altijd waardevol. Als je nog heel erg in de embryonale fase zit dan helpt het je om je verhaal verder aan te scherpen.”

Heb je een tip voor start-ups?

“Als je er echt in gelooft, ga er dan voor. Kies ervoor jezelf uit te dagen en mee te doen aan iets als de Innovation Awards. Weet dat er meer mensen zijn die een hobbelig pad naar succes meemaken. Zoek die positieve energie op en vergroot je netwerk waar mogelijk.”

Heb jij ook een innovatieve startup, net als Tonnis van Ioniqa? Schrijf je dan nu in voor de Accenture Innovation Awards. Inschrijvingen sluiten op 4 augustus om 23.59 uur!

Accenture Accenture Innovation Awards 2017