We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.

ING ING - Helpt startups hun ambities te realiseren

In 4 stappen naar vernieuwing

In 4 stappen naar vernieuwing

Ben je ondernemer en klaar voor de volgende fase? Sta je voor een grote uitdaging, maar weet je nog niet precies hoe je dit moet aanpakken? Patrick van der Pijl (Business Models Inc.) legt uit hoe je direct vooruit gaat.

Bedrijven die bij Business Models Inc. aankloppen hebben vaak een buikpijngevoel. Ze worstelen met de grote veranderingen binnen hun sector of de wereld er omheen, zien marges teruglopen of zien juist kansen en weten niet precies hoe ze erop in moeten spelen.

Business Models Inc. gaat dan aan de slag met het doel, de strategie en het businessmodel om het bedrijf future proof te maken. Eén van de beproefde tools is het Business Model Canvas van wetenschapper Alex Osterwalder. Patrick van der Pijl (CEO en Strategy Director) gaf er de internationale bestseller Business Model Generation over uit.

Van der Pijl: “Of het nu start-ups zijn of grote corporates, eigenlijk hebben alle bedrijven profijt van het invullen van het Business Model Canvas. Wij werken hiervoor altijd samen met een diverse vertegenwoordiging uit het bedrijf, dus niet alleen de directie. We geloven in co-creatie zodat je gebruik kunt maken van de denkkracht binnen de organisatie.”

Continu meebewegen
In het algemeen ziet Van der Pijl twee soorten vragen langskomen: van bedrijven die hun business zien teruglopen doordat nieuwe spelers op de markt zijn gekomen of van bedrijven die nieuwe kansen zien, maar niet precies weten hoe daarop in te spelen.

“Door grote veranderingen in technologie en internationalisering staat geen enkele sector stil. De poort naar Azië staat bijvoorbeeld wijd open. De één ziet dit als een nieuwe potentiëleCon afzetmarkt, terwijl de ander te maken heeft met een toestroom van goedkope producten. Als je niet verrast wilt worden en continu wil meebewegen, adviseren wij om iedere keer opnieuw de vier stappen van begrijpen, innoveren, valideren en uitvoeren te doorlopen.”

ING vroeg Business Models Inc. de BusinessBoost voor ondernemers te leiden, een programma voor ondernemers die hun bedrijf opnieuw willen uitvinden. Samen kwamen zij tot de volgende 4 stappen:

Stap 1: Begrijp je businessmodel
Waarom komen klanten naar jou toe? Hoe onderscheidt jouw onderneming zich van de concurrenten? Welke trends en ontwikkelingen hebben impact op jouw bedrijf? Tools zoals het Context Canvas en het Business Model Canvas helpen bij het doorgronden van je businessmodel en de markt, zodat je weet aan welke knoppen je moet draaien voor succes in de toekomst.

Stap 2: Zet een stip op de horizon
Waar sta je over 5 jaar? Wat is je droom? Het Cover Story Canvas is geschikt om de ideale toekomst van je bedrijf te visualiseren. Het brengt brengt je ambitie in kaart en maakt de visie tastbaar.

Stap 3: Onderzoek je opties
Hoe weet je of jouw vernieuwende idee verkoopt? Wat wil je klant écht? Bespaar tijd en geld door verschillende opties eerst te onderzoeken. Krijg inzicht in het potentiële succes en leer je klant kennen. Hierdoor bespaar je uiteindelijk tijd en geld.

Stap 4: Bepaal je actieplan
Je hebt veel geleerd over je bedrijf, markt en klant. Je kent je ambitie voor de toekomst en hebt verschillende opties getest. Hoe ga je nu verder? Het is tijd voor een concreet actieplan, zodat je met vertrouwen en nieuwe energie aan de slag kan. 

ING helpt ondernemers direct vooruit. Kijk op BusinessBoost.nl voor inspirerende verhalen van ondernemers, voor meer informatie over BusinessBoost on Tour en over de tools die worden aangereikt. 

ING ING - Helpt startups hun ambities te realiseren