Van onze partner NIBC - The Next Step

Hoe kom je aan het broodnodige groeikapitaal?

Hoe kom je aan het broodnodige groeikapitaal?

Voor ambitieuze ondernemers lijkt de weg naar groeigeld soms op een zandpad. Banken moeten kritischer zijn bij het beoordelen van risico’s en zijn daardoor terughoudender. Hoe kom je dan toch aan groeikapitaal?

Brood. Daar zit wat in. Maar geen kunstmatige toevoegingen, als het aan Pandriks uit Meppel ligt. In rap tempo is het nog jonge bakkersbedrijf de Europese bake-off markt aan het veroveren. Pandriks greep met beide handen de kans aan om een Duitse branchegenoot over te nemen. Voor de reguliere banken was deze financiering te risicovol. Pandriks zocht daarom naar andere manieren om kapitaal aan te trekken.

Unieke groei
Oprichter Albert Hendriks (67) heeft in slechts 5 jaar tijd een bakkerij neergezet met een omzet van bijna 25 miljoen euro. Dat is best uniek, stelt ceo Peter van den Berg van Pandriks. “Zeker in een markt waarin de broodconsumptie licht daalt.” Pandriks mag supermarkten als Lidl, Dirk en Jumbo tot zijn klanten rekenen. “Wij willen brood maken zoals de Egyptenaren dat ook al deden”, zegt Van den Berg. “Maar dan op een efficiënte manier. Puur natuur, zonder E-nummers.”
In het bakproces zijn tijd en temperatuur doorslaggevend, legt hij uit. Bij de industriële bakkerijen komt het brood al na 2 of 3 uur uit de oven. “Bij ons duurt het totale proces tussen de 24 en 28 uur. Dat zorgt voor een optimale structuur en luchtigheid.” Pandriks heeft hiervoor een gepatenteerd bakproductieproces ontwikkeld.

Overnamekans
“Vorig jaar verkochten we die rechten aan een Duitse partij, die er puur biologisch mee wilde produceren”, zegt Van den Berg. “Zij hebben een heel grote bakkerij met eigen meelfabriek gebouwd, met dezelfde technologie die wij hier in Meppel hebben staan. Maar de eigenaar kwam in financiële problemen. Het bood ons de kans om een splinternieuwe bakkerij over te nemen. De investeringswaarde lag tussen de 40 en 50 miljoen euro. Daar moest alleen nog wel omzet in komen.”

Mezzanine-financiering
Pandriks koos voor ondersteuning door NIBC, met senior en achtergestelde kredietfaciliteiten, de zogenoemde mezzanine-financiering. "Dit kan een goed oplossing zijn voor grotere en relatief risicovolle investeringen”, legt investment director Peter van den Anker van NIBC uit. “Een andere oplossing zou kunnen zijn dat wij een minderheidsbelang kopen en daarmee de groei financieren. We stippelen dan samen met de onderneming een pad uit voor de komende jaren. We kunnen helpen bij het zoeken naar overnamekandidaten of met het verder professionaliseren van bijvoorbeeld de financiële functie binnen de organisatie, zonder daarbij op de stoel van de ondernemer te willen zitten.”

Bouw aan je netwerk
“Voor ons voerde de boventoon dat we met een partij spraken die onze business begrijpt”, zegt Van den Berg. “En die een focus heeft op de lange termijn.” Zijn advies aan ondernemers met groeiplannen is om te zorgen dat er een goed doordacht verhaal ligt. “Daarnaast helpt het als het bedrijf en de mensen een track record hebben opgebouwd. Bouw daarom ook aan je netwerk.”

Tips voor het aantrekken van groeikapitaal

  • De traditionele bankfinanciering is nog altijd het goedkoopst. Overweeg daarom om eerst met banken te praten over senior financiering en kom erachter wat mogelijk is.
  • Mochten de reguliere banken het te risicovol vinden, dan komt een mezzanine-financiering in beeld.
  • Liggen er zeer verstrekkende groeiplannen, dan kan verkoop van een aandelenbelang interessant zijn.
  • Crowdfunding past vooral goed bij een onderneming in de vroege fase, en is geschikt voor bedragen tot zo’n 1 miljoen euro.
  • Denk van tevoren goed na over de vraag hoe ver de betrokkenheid van een externe partij mag gaan.

Ben je ook klaar voor groei? En benieuwd naar de verschillende financieringsmogelijkheden? Download dan de gratis whitepaper Hoe kom je aan groeikapitaal? Hierin staan ook tips over hoe je een bank, investeerder of andere partij kunt overtuigen om mee te werken aan je groeiplannen.

 

The Next Step
In The Next Step behandelen RTLZ en NIBC bedrijven en ondernemers die aan een volgende stap toe zijn óf deze net gemaakt hebben. Waar loop je op zo'n moment tegenaan? Welke keuzes moet je maken?
Ook BNR Radio besteed aandacht aan dit thema.

Advertisement

Advertisement