Van onze partner Jaarbeurs

Het geheim van de Vakantiebeurs

Het geheim van de Vakantiebeurs

De komende weken besteedt RTL Z aandacht aan de wereld van beurzen en zakelijke evenementen, aan de hand van een Nederlands icoon onder de beurs- en evenementenlocaties: Jaarbeurs in Utrecht. In deel één een kijkje achter de schermen van de Vakantiebeurs die vorige maand voor de 48e keer op rij volle beurshallen trok. In een tijd waarin beurzen met alle macht proberen mee te bewegen met de nieuwe wensen van hun bezoekers en de reiswereld geëvolueerd is tot een online wereld, blijft de Vakantiebeurs fier overeind staan. Wat is het geheim van de Vakantiebeurs?

Om die vraag te beantwoorden sprak Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van het vakmedium voor beurzen, congressen en business events EventBranche.nl, aan de vooravond van de 48e editie met brandmanager van de Vakantiebeurs Bart Meijer. "De reiswereld is in het laatste decennium van offline naar bijna volledig online verschoven, maar juist dat biedt de Vakantiebeurs de mogelijkheid om te excelleren. De basis voor dat excelleren en dus de reden dat dit jaar ruim 105.000 bezoekers naar de Jaarbeurs in Utrecht kwamen? Beleving, live de beste deals, persoonlijk advies en gewoon nog altijd een informatief en vermakelijk dagje uit."

Wie goed naar de 48e editie van de Vakantiebeurs kijkt ziet de broodnodige aanpassingen om als beursicoon voor echte toegevoegde waarde te kunnen zijn. Vanzelfsprekend zijn de landen en bestemmingen nog altijd aanwezig met vaak prachtige stands, maar er gebeurt zo veel meer. Actie en beleving, maar ook de lokale expert die zelf aanwezig is om het allerbeste reisadvies te kunnen geven. ‘Als organisatie moeten we daarbij niet weglopen voor het opvoeden van onze standhouders en daarbij doen we zelf water bij de wijn. Stands interactiever, experts live op de stand aanwezig en beleving en actie, dat is wat onze beurs inmiddels onderscheidt’,  weet Meijer. En dat water bij de wijn? ‘Dat betekent voor ons dat we niet blindstaren op de klassieke deelnames met een stand. Zijn er bestemmingen of standhouders die met extra ruimte voor extra beursbeleving kunnen zorgen? Dan moeten wij daar flexibel in mee kunnen bewegen’, stelt Meijer. Die stelling kwam dit jaar tot leven met bijvoorbeeld een heuse tokkelbaan, een ‘kajakvijver’ en het Midden-Amerikaans Jungle Straatje. 

 

Meijer is nu 1,5 jaar brandmanager van de Vakantiebeurs en heeft met zijn team ook maar al te goed in de gaten dat een beurstitel goed om zich heen moet kijken. De wereld verandert snel en daar mag zelfs een iconische beurs de ogen niet voor sluiten. ‘Dus hebben we op de beurs ook de successen van de online reiswereld geïmplementeerd: influencers, reisvloggers, adviestafels, een Virtual Reality Paviljoen, maar ook is er meer ingezet op het live delen van kennis en inhoud. En zo ontstaat een nieuwe mix, een nieuw ‘dagje Vakantiebeurs’, waar informatie, inspiratie, beleving en persoonlijk contact centraal staan. Met dit jaar de terugkeer van grote spelers als Sunweb en Neckermann worden we gesterkt in onze visie: de Vakantiebeurs vult de online wereld aan’, besluit brandmanager Bart Meijer die vanuit de Jaarbeurs in Utrecht volgend jaar van 8 tot en met 13 januari 2019 de 49e editie van de Vakantiebeurs gaat organiseren.

Hoe de mix van live contact, live experts, VR, beleving, informatie, inspiratie, actie en toch ook altijd nog dat prettige dagje uit er dit jaar uitzag? 

In samenwerking met Jaarbeurs. Bijzonder ontmoeten.

Foto’s: Clickshots.nl
Video: Videocompany.nl