Rabobank Rabobank - Growing Ideas

Growing Ideas – Proteïne-ijs gaat als een raket

Growing Ideas – Proteïne-ijs gaat als een raket
Beeld © Koupe

"Daar komt Jaco met zijn ijsje", dacht Jaco Pieper toen hij zijn ijsmerk Koupe aan food-startups in Silicon Valley presenteerde. Maar het proteïne-ijs was een hit, en niet alleen toen. Nu een jaar op de markt, maar al te koop in vele supermarkten.

Pieper heeft al een carrière achter de rug als marktingcommunicatieadviseur voor grote merken als hij zes weken voor zijn veertigste verjaardag naar Griekenland gaat. Daar wordt naast de sportschool frozen yoghurt met proteïnepoeder verkocht. Het brengt hem op het idee om proteïne-ijs te ontwikkelen met minder calorieën en suiker. "Ik wilde graag zelf een merk opbouwen met mijn eigen budget, als de ultieme test van mijn competenties."

Wat is Koupe?
"Koupe is lekker en gezond ijs. Het bevat 40 procent minder calorieën, 70 procent minder suiker en drie keer meer proteïnen dan normaal ijs. Voeding bestaat uit drie bouwstenen: vet, proteïne en koolhydraten. Proteïne heeft als voordeel dat het gelijkmatiger verbrandt dan koolhydraten, waardoor je minder snel honger hebt. Daarnaast bevat het aminozuren die goed zijn voor je spieren.

Als je zacht ijs met minder vet en suiker maakt en proteïne toevoegt, wordt het heel hard. Daarom kostte het best wat tijd om het product te ontwikkelen. In april 2017 heb ik het product gelanceerd, dat meteen bij honderdvijftig winkels van Dirk en Dekamarkt kwam te liggen. Niet veel later volgen Jumbo en Albert Heijn.

Naast Nederland en België is Koupe ook te koop in Engeland, Noorwegen, Litouwen en Qatar. Vanaf week 22 liggen we ook in Real, een Duitse supermarktketen. Koupe is verkrijgbaar in vier smaken: chocola, aardbei, vanille en banaan."

Wat is de grootste uitdaging?
"Ik wil de Ben & Jerry’s van het gezonde ijs worden en misschien van meer producten. Gezond ijs is nu, ook in Amerika en Engeland, heel groot aan het worden. Tijdens de handelsmissie in Silicon Valley werd ook gezegd dat de nieuwe revolutie in food is. Dat heb ik vier jaar geleden goed gezien, maar dat betekent ook dat de concurrentie toeneemt.

Unilever heeft proteïne-ijs onder de naam Breyers op de markt gebracht. Daar lig je wel even wakker van, maar aan de andere kant creëren ze ook een markt waarop je kan meeliften. Want ik maak hetzelfde product, maar dan lekkerder. Het is niet eenvoudig om als kleine startup te concurreren met Unilever. Maar ik merk dat grote supermarkten op zoek zijn naar kleine, sympathieke merken om naast de grote A-merken aan te bieden."

Wat staat nog op het programma?
"We brengen in week zestien een nieuwe smaak op de markt. Daarnaast ben ik bezig met het lanceren van Koupe in Frankrijk. Dankzij mijn winnende pitch voor FoodBytes! neem ik deel aan de accelerator ShakeUp Factory in Parijs. Ik zit met ontzettend interessante mensen aan tafel, die mij gaan helpen het product in Frankrijk te lanceren.

We moeten goed kijken naar de positionering, want Fransen willen vooral genieten van eten. Zij zijn niet zo bezig met de bouwstenen in voeding. Dat vraagt om een nieuwe aanpak. Mijn bloed gaat daar sneller van stromen, want dat deel van marketing vind ik het leukste."

Welke tip zou je andere ondernemers geven?
"Ik heb Koupe ontwikkeld naast mijn gewone werk. Als je dan de berg van de startup gaat beklimmen, lijkt die soms te hoog. Dan heb je het gevaar dat je lamgeslagen raakt. Ik moest van mezelf elke dag een stap nemen, hoe klein ook. Dat kon zelfs een telefoontje zijn.

Het lijkt misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar die stappen gaan optellen. Omdat ik elke dag een Koupe-stap moest nemen, wordt elke stap steeds groter. Het heeft mij echt geholpen."

Jaco Pieper

- Oprichter Koupe
- Studeerde marketingcommunicatie in Den Haag
- Levensmotto: 'Carpe diem'
- Linkedin

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'. 

Rabobank Rabobank - Growing Ideas