Van onze partner Rabobank

Growing Ideas - 'Maatregelen tegen voedselverspilling leveren winst op'

Growing Ideas - 'Maatregelen tegen voedselverspilling leveren winst op'

Ondernemers in de voedselindustrie kunnen geld besparen door te investeren in maatregelen tegen voedselverspilling. Daarmee dragen zij ook bij aan het oplossen van zowel het klimaat- als het wereldvoedselprobleem.

Dat zegt Bas Rüter, directeur duurzaamheid bij Rabobank. Volgens Rüter wordt het probleem van voedselverspilling, en met name voedselverlies in het begin van de keten, onderschat.
Bijvoorbeeld de lange wachttijden voor het overslaan van exportproducten uit de landbouw naar schepen in een Noord-Braziliaanse haven. "Die kunnen oplopen tot twee maanden. In die tijd kan er veel misgaan met voedsel."

Voedselverlies
Uit onderzoek van Rabobank blijkt dat alleen in Europa al jaarlijks 60 miljard euro aan waarde verloren gaat in de productie en distributie van voedsel. Daarnaast gooien Europese consumenten voedsel ter waarde van 30 miljard euro weg.
Het bestrijden van voedselverlies begint, volgens Rüter, bij boeren in ontwikkelingslanden. Investeringen in herplant, logistiek en opslag kunnen het verlies beperken en leiden tot een hogere opbrengst per hectare. "Dit betekent miljoenen boerenbedrijven in ontwikkelingslanden de kans geven om te investeren in duurzamere productie."


Bas Rüter (rechts)

Innovatie
Innovatie in de food- en agrarische sector is noodzakelijk, omdat de wereldbevolking groeit en mensen steeds ouder worden. Daardoor is meer voedsel nodig, zonder dat er extra landbouwgrond beschikbaar komt.

Ook is het voor bedrijven economisch interessant om te investeren in oplossingen, zo blijkt uit onderzoek van Rabobank. Europese ondernemers kunnen jaarlijks 5 miljard euro besparen met innovaties in oogsten en opslag direct na de oogst. Innovaties in verpakkingen en het beter monitoren van de versheid bespaart nog eens 5 miljard euro.

Concurrentie
Wie voedselverlies beperkt, versterkt zijn concurrentiekracht. Als voorbeeld noemt Rüter een nieuw soort verpakking waardoor verse zalm per boot van Chili naar Europa kan. "Dat betekent dat de aanbieder goedkoper is dan een concurrent die zijn zalm met een vliegtuig vervoert."

Een obstakel is de onderlinge afhankelijkheid in de keten. Als een retailer voedselverspilling wil tegengaan, moet een ander investeren in bijvoorbeeld een betere verpakking. Daar moet diegene wel de middelen voor hebben en het kunnen doorberekenen in zijn prijs, zonder dat de afnemer afhaakt. Daarom wil Rabobank partners in de keten bij elkaar proberen te brengen.

Verpakking
Ook brengt Rabobank innovaties onder de aandacht, zodat klanten elkaar kunnen inspireren. Zo heeft It's Fresh! een filter ontwikkeld dat ethyleen opneemt, waardoor bijvoorbeeld avocado’s langer vers blijven. Een andere klant, Liquid Seal, maakt een vloeibare, biologisch afbreekbare coating voor fruit met een harde schil. Ook dit verlengt de levensduur.

Rüter: "Zulke kennis over innovaties delen wij graag, evenals onze kennis over ondernemen in een circulaire economie. Zo maken we klanten bewust van de mogelijkheden en hoe zij daarvan kunnen profiteren."

Bas Rüter

- Directeur Duurzaamheid bij Rabobank
- Studeerde Biologie in Wageningen
- Levensmotto: 'Niets is onmogelijk!'
- LinkedIn-profiel

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'.