Rabobank Rabobank - Growing Ideas

Growing Ideas - Cateringbedrijf maakt voedsel line-up voor Lowlands

Growing Ideas - Cateringbedrijf maakt voedsel line-up voor Lowlands
Beeld © The Food Line-up

Waarom denken festivals goed na over de programmering, maar is eten geen waardig onderdeel van de line-up? Met die gedachte in het achterhoofd werd cateringbedrijf The Food Line-up opgericht. Dit jaar staan ze op Lowlands.

Lotte Wouters en Maartje Nelissen ontmoetten elkaar tijdens een masterclass verduurzaming in de voedselindustrie. Niet zo gek dus dat duurzaamheid een grote rol speelt in The Food Line-up. Sinds 2013 verzorgen zij de catering van zakelijke evenementen in binnen- en buitenland.

Wat is The Food Line-up?
Nelissen: "Als cateringbedrijf werken we samen met meer dan honderdvijftig specialisten. Dat kunnen chefs zijn met een specifieke signatuur, maar ook foodtrucks, koffiebranders, boeren, patissiers en bierbrouwers.

We verzorgen de catering van tachtig evenementen per jaar. Per evenement maken we unieke line-up van onze specialisten, waarbij we kijken naar de opdrachtgever, het type gasten en het soort evenement. Ook kopen we bijzondere drankjes in bij lokale ondernemers, regelen we het personeel en verzorgen we het meubilair en de aankleding."

Wat gaan jullie doen op Lowlands?
"We zijn door de organisatie van Lowlands en Rabobank gevraagd een nieuw horecaconcept te ontwikkelen in de vorm van een toekomstbestendig restaurant. Dat werd Brasserie 2050. In 2050 telt de wereldbevolking waarschijnlijk 10 miljard mensen. Dat heeft een enorme impact op de consumptie en dus op de voedselproductie.

Op onze menukaart staan op het oog klassieke gerechten, zoals steak tartare, ravioli, boeuf bourguignon en crème brûlée. Maar elk gerecht verrast qua ingrediënten en vertelt een verhaal over een van de voedselvraagstukken.

Zo heet de steak tartare ‘meat me halfway’, die is namelijk half zo groot als normaal. We vinden dat je vlees niet uit je dieet moet schrappen, maar we moeten wel minder en beter vlees gaan eten. De productie van vlees vraagt immers veel van het milieu, zowel qua CO2-uitstoot als landbouwgrond. Het vlees is afkomstig van koeien uit de Flevopolder, die vrij rondlopen om de natuur bij te houden. Hun vlees is eigenlijk een restproduct.

Ook serveren we Salade Biddinghuizen, een hyperlokale salade. Een deel van de ingrediënten komt namelijk van het land naast het Lowlandsterrein. De andere ingrediënten komen uit de regio. Door meer lokale producten te eten is er minder transport nodig en besparen we dus CO2."

Welk probleem lossen jullie op?
"We slaan een brug tussen grote zakelijke opdrachtgevers en kleine lokale ondernemers. Jonge getalenteerde chefs bieden we een groot podium, zoals Lowlands. Doordat onze specialisten uitblinken in een type keuken of gerecht, maken zij vanuit hun vakmanschap sneller duurzame keuzes. Ze kiezen ervoor om direct bij de boer of producent te kopen. Dat maakt de keten korter en transparanter.

Door een nieuwe standaard neer te zetten hopen we andere bedrijven te inspireren ook duurzaam te werken. Niet alleen cateringbedrijven, maar ook ondernemingen in foodretail en horeca."

Welke tip zou je andere ondernemers geven?
"Een goed team is de basis van alles. Medewerkers worden een deel van je bedrijf, een visitekaartje naar buiten én binnen. De energie waarmee je begint, moet je voelen bij iedereen die je aanneemt.

We zijn organisch gegroeid, maar achteraf zou ik eerder kiezen voor een investeringspartner. Jonge ondernemers putten zich enorm uit door alles zelf te doen. Ik heb zelf ook tegen een burn-out aangezeten. Dat is niet duurzaam voor jezelf. We moeten leren een beetje liever voor onszelf te zijn."

Maartje Nelissen

Chief Flavor The Food Line-up
Studeerde aan de Hoge Hotelschool in Leeuwarden
Linkedin
Levensmotto: 'No guts, no glory'

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'. 

Rabobank Rabobank - Growing Ideas