Accenture Accenture Innovation Awards 2017

De blauwe tulp als hét symbool voor innovatie

De blauwe tulp als hét symbool voor innovatie

Waar de perfecte blauwe tulp de droom is van elke bloemkweker, zo is het winnen van de Accenture Innovation Awards de droom van innovatief Nederland. Maar wat is het verhaal achter deze blauwe prijs?

Tot op heden is de droom van elke bloemkweker om de perfecte blauwe tulp te ontwikkelen. Veel paarse of blauwachtige tulpen waren het resultaat in de afgelopen eeuw, maar een échte blauwe tulp leek onmogelijk. Voor Accenture is de blauwe tulp het symbool van Nederlandse innovatie. In 1639 maakte de tulp zijn intrede in Nederland en werd snel een van de belangrijkste exportproducten in Nederland. De export van Nederlandse tulpen bracht in 2007 liefst twee keer zo veel op als wat de totale Nederlandse muziekindustrie in hetzelfde jaar binnenhaalde.

Innovatiesucces
Deze waarde werd mede behaald door steeds nieuwe technieken en creativiteit te gebruiken. Bijna vierhonderd jaar na dato heeft deze eenvoudige bloem nog steeds zijn glans niet verloren.  De tulp kent veel mutaties, zeker op het gebied van kleur. Een typisch Nederlands innovatieverhaal dus!
De blauwe tulp als prijs staat symbool voor de zoektocht naar innovatie en het streven naar perfectie. Een zuiver blauwe tulp kweken blijft tot op heden dé innovatie die Nederlandse tulpenkwekers nastreven. Zie hier het resultaat van een Nederlandse bloembollenaanbieder.

Uitreiking Blauwe Tulp
Innovatief Nederland komt samen op het hoogtepunt van de Innovation Awards, de Innovation Summit op 27 oktober 2017. Tijdens de Summit pitchen de beste van de beste hun initiatief. De winnaars krijgen tijdens de uitreiking de Blauwe Tulp uitgereikt. Alleen de winnaar in de categorie ‘Circular Economy’ ontvangt een toepasselijke Groene Tulp.
Misschien meer vanuit praktisch oogpunt dat de Innovation Summit eind oktober plaatsvindt, maar ook de maand oktober is te verbinden aan het symbool van de tulp. Om de beste tulp te krijgen, worden de bloembollen namelijk in oktober/november geplant. Geven we je dus gelijk even een handig geheugensteuntje om in de lente te kunnen genieten van een volle tuin met échte tulpen.

Winnaars blauwe tulp 2016

  • Health & Wellbeing: Plasmacure, elektronische pleister voor het genezen van chronische voetwonden bij diabetespatiënten.
  • Fair Food: SoilCares Scanner, een handzaam apparraat voor het scannen van de bodem, waardoor de grond de juiste voedingsstoffen krijgt.
  • Seamless Shopping: TechSee, klantenservice en support door middel van videoverbinding.
  • Easy Travel & Transport: Delft Hyperloop, met de snelheid van een vliegtuig en het comfort van een trein, binnen 30 minuten van Amsterdam naar Parijs.
  • Perfect Cities: Nowi, slimme WiFi sensoren die extreem lang meegaan door bestaande WiFi signalen om te zetten naar stroom.
  • Skills to Succeed: Mr. Chadd, online platform dat on demand huiswerkbegeleiding geeft.
  • The Internet of Me: 3Dabout.me, app waarmee je door drie foto’s te maken van je voet, persoonlijk maatadvies voor schoenen krijgt.
  • Safe & Secure Society: ReadID, cryptografie waardoor de echtheid van een paspoort met een smartphone te verifiëren is.
  • Clean & Affordable Energy: Solarus PowerCollector, zet drie tot vier keer zo veel zonne-energie om in elektriciteit en warmte dan traditionele PV-panelen.
  • Smart Industry: Vivi Verte, volgroeide gewassen produceren in een gesloten, geperforeerde zak.
  • Circular Economy: Ioniqa, recyclet PET-plastics op een duurzame en efficiënte manier met magnetic smart materials en nanotechnologie.
  • Publieksprijs: Kwettr, digitale pop-up store waar producten of diensten betaald kunnen worden met social media gegevens.

    Heb jij ook een innovatief concept? Doe nu mee en meld je hier aan.

Accenture Accenture Innovation Awards 2017