RTL Z Beursspel

Toerismebranche groeit hard: is beleggen hierin verstandig?

05 mei 2015 11:36

Beeld © ANP

De toerismebranche groeit hard. Wereldwijd is het aantal toeristen het afgelopen jaar gestegen met 5 procent naar ruim 1,1 miljard. In Nederland steeg het zelfs met 10 procent naar 14 miljoen. Is het verstandig of hierin te beleggen. Beursspecialist Karel Mercx heeft zijn bedenkingen.

Een belegging uitzoeken in de leisure-sector is niet eenvoudig. Dit komt omdat in deze branche het niet zeker is wie er gaat groeien en wie er een sterk merk heeft. Beleggers hebben daarnaast alvast een voorschot op de toekomst genomen door de aandelenkoersen van succesvolle bedrijven tot grote hoogte te stuwen. De lieveling van beleggers is PriceLine. Dit is het bedrijf waar booking.com een onderdeel van is. In 2006 had het een aandelenkoers van 22 dollar. Gisteravond sloot het op 1270 dollar.

Lees: Hoe beursspecialist Jacoline Overdevest te werk gaat in het RTL Z Beursspel

De aandelenkoers is in 9 jaar 57 keer over de kop gegaan. Een fantastisch rendement dat het gevolg is van twee zaken. Ten eerste heeft booking.com de wereld veroverd. Ten tweede komt het omdat beleggers denken dat het bedrijf enorm gaat profiteren van de wereldwijde groei van het toerisme. Een koers-winstverhouding van 27 voor een bedrijf met een beurswaarde van 66 miljard vind ik te duur.

Booking.com
​Booking.com is de reden waarom ik geen fan ben van een belegging in de hotelbranche. Ik wil zo veel mogelijk luxe, voor een zo laag mogelijke prijs. Voor een reis pak ik daarom altijd booking.com. De website van bijvoorbeeld het Hilton laat ik links liggen. Eén van mijn regels voor het beleggen is dat ik geld moet uitgeven voor een product van een merk. Ik doe dat in de hotelbranche niet en daarom beleg ik er niet in.

Bekijk de portefeuille van beursspecialist Karel Mercx

Ook in de hotelbranche hebben beleggers een te groot voorschot genomen op de toekomst. Kijk maar eens naar de aandelenkoers van Marriott International:

Thumbnail

De aandelenkoers is sinds mei met 100 procent gestegen. Deze stijging heeft de koers-winstverhouding boven de 30 gebracht. Dit is teveel voor een hotelketen.

Airbnb
De uitdager van booking.com zou een aantrekkelijke belegging kunnen zijn. Voor hen is immers nog wel grote groei mogelijk. Bovendien is de kans groot dat beleggers de aandelenkoers nog niet te hoog hebben opgestuwd. Airbnb is een bedrijf wat zou kunnen zagen aan de stoelpoten van booking.com. Het bedrijf groeit enorm hard. Helaas is het bedrijf niet beursgenoteerd.

In de leisure-sector zijn er daarnaast ook bedrijven die mij niet blij maken. Eén daarvan is de luchtvaart. Doordat elk Europees land zijn eigen luchtvaartmaatschappij heeft, is er veel te veel aanbod. Dit is leuk voor de consument die goedkoop kan vliegen, maar het gevolg is dat bedrijven geen geld verdienen in de luchtvaart.

De aandelenkoers van KLM stond in 2007 boven de 35 euro. Acht jaar later is het minder dan 8 euro. Een verlies van meer dan 75 procent.

Lees ook: Waar moet belegger in de vliegtuigsector op letten?

Internet
Beleggen in de leisure-sector is als beleggen internet in het jaar 2000. Iedereen zag in 2000 dat internet de toekomst was. Het was zo eenvoudig te zien dat beleggers veel te veel wilden betalen voor de aandelen van internetbedrijven. De rendementen vielen tegen. Iedereen ziet dat toerisme gaat toenemen. Het gevolg is dat teveel beleggers erin willen beleggen.
 
Doe mee: met het RTL Z Beursspel en leer beleggen
 

 

Bron • RTL Z Beursspel