NS-Business Card NS-Business Card: Omdat elke dag anders is

Besteed tijd aan mobiliteitsbeleid

Besteed tijd aan mobiliteitsbeleid

Slechts 26 procent van de werkgevers heeft een samenhangend mobiliteitsbeleid. Zonde, want keuzevrijheid en flexibiliteit in de manier van reizen en werken blijken belangrijke factoren in het vinden en behouden van goed personeel.

Bungelt het mobiliteitsbeleid van jouw onderneming ook ergens onder aan je prioriteitenlijstje? Je bent niet de enige. Voor veel werkgevers is het bijzaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Zakelijke Mobiliteit uitgevoerd door NS. Van de ondervraagde organisaties voert slechts 26 procent een samenhangend mobiliteitsbeleid waarbinnen duidelijke afspraken en regelingen bestaan omtrent woonwerk- en zakelijk verkeer van medewerkers.

FORENSENFEITEN

- 4 op de 10 Nederlanders hoeft voor werk zijn eigen woonplaats niet uit
- Nederlanders moeten gemiddeld 1,7 kilometer overbruggen om op een snel- of provinciale weg te komen, en vijf kilometer voor een treinstation.
- Nederlanders rijden gemiddeld 22,6 kilometer naar hun werk.
- Mannen maken bijna twee keer zoveel woon-werkkilometers als vrouwen, 25 versus 12 kilometer.
- Hoogopgeleide werkenden reizen de meeste kilometers naar en van hun werk.
- Doe jij er langer dan een uur over, naar je werk? Dan ben je in de minderheid. Maar 20 procent van de werkenden heeft hier zin in.

Dat terwijl files of gebrek aan parkeerplek aanzienlijk invloed hebben op de productiviteit en tevredenheid van personeel, zegt Marc Stemerding, expert op het gebied van mobiliteitsdiensten.

Voor Stemerding komt het niet als een verrassing dat driekwart van de Nederlandse bedrijven weinig aandacht besteedt aan hoe hun personeel zich naar werk verplaatst. ‘Nederland telt veel meer kleine dan grote bedrijven (meer dan 250 man personeel). Bij het MKB-wezen valt mobiliteit al snel onder corvee-achtige bezigheden: er is gewoonweg geen tijd of geld voor.’

Toch is er, ook voor kleine organisaties, veel voordeel te behalen met een slim mobiliteitsbeleid. Stemmerding noemt vier voordelen:

1. Aantrekkelijkheid
Het vinden en behouden van medewerkers is één van de grootste uitdagingen voor organisaties. Door werknemers keuzevrijheid en flexibiliteit in de manier van reizen te bieden, kan je je als werkgever aantrekkelijk maken. Laat medewerkers bijvoorbeeld zelf hun werktijden bepalen of ervoor kiezen om eerst thuis te werken en na de spits naar kantoor te reizen.
Denk ook aan flexibiliteit van vervoersmiddel. ‘Een voorbeeld: het verzekeringsbedrijf Menzis ligt ongunstig ten opzichte van het treinstation, maar door goed natransport nemen toch relatief veel werknemers de trein. Het laatste stuk overbruggen ze met de (OV-)fiets of wanneer het echt niet anders kan, met de taxi.’ vertelt Stemerding.

2. Vitaliteit
Mobiliteitsbeleid kan een belangrijke rol spelen in het vitaal houden van werknemers. ‘Vroeger had je geen personeel van 55 jaar of ouder. Nu steeds meer. Werkgevers houden zich met toenemende mate bezig met de vraag hoe ze deze groep gezond kunnen houden,’ zegt Stemerding. Een maatregel hiervoor is het stimuleren van fietsgebruik. Zo blijkt uit onderzoek dat ziekteverzuim 2,5 procent lager ligt onder fietsende werknemers. ‘Om fietsforensen te stimuleren kun je reisafstanden onder de 10 kilometer vergoeden. Dit mag fiscaal tot 19 cent per kilometer. Je zult versteld staan hoeveel werknemers korte afstanden met de auto afleggen. Als werkgever kun je met positieve financiële prikkels werknemers belonen deze afstanden per fiets af te leggen.’

3. Duurzaamheid
Een groot aantal bedrijven met name in de non-profitsector hebben CO2-doelstellingen. ‘De tijd van gloeilampen vervangen en de verwarming een graadje lager zetten is wel geweest. Met het veranderen van reisgedrag van werknemers kun je veel grotere stappen zetten’, zegt Stemerding. Ook voor commerciële doeleinden kan mobiliteitsbeleid werken. ‘Het geeft tegenwoordig een beter imago als je in een elektrische auto of met het OV bij een afspraak aankomt, dan met een vervuilende diesel.’

4. Kostenbesparing
De prijs van een parkeerplek op de Zuid-As kan al snel oplopen tot 10.000 euro. Slim nadenken over de noodzaak van dit soort mobiliteitsuitgaven kan flink wat geld schelen. ‘Willen werknemers wel ieder jaar de nieuwste leaseauto of maak je ze blijer met de nieuwste iPhone of een treinabonnement? Antwoord op dit soort vragen krijgen, kan een fikse kostenbesparing betekenen’, zegt Stemerding.

Het loont als werkgever dus zeker om bewust na te denken over een slim mobiliteitsbeleid. Ook, of misschien juist, in het MKB.

Met een NS-Business Card voor je werknemers speel je als werkgever in één klap op alle bovengenoemde punten van Stemerding in. Meer weten? Ga naar de website van NS.

 

NS-Business Card NS-Business Card: Omdat elke dag anders is