Van onze partner Deloitte

Het werk van de toekomst wordt alles behalve saai

20 mei 2019 16:00

Beeld ©

The future of work is inmiddels uitgegroeid tot een containerbegrip. Maar het idee dat technologie de oplossing voor alles is, klopt niet volgens Robert van Barlingen van Deloitte.

“Het gaat óók om technologie, maar begint met strategie.”, zegt van Robert van Barlingen, consultant human capital en learning solutions bij Deloitte. Hij adviseert bedrijven en overheden hoe ze hun workforce futureproof kunnen maken. Het leren van nieuwe vaardigheden en de integratie van nieuwe technologie staan daarbij centraal.

Skills

Om eerst een misverstand uit de weg te ruimen: volgens hem is het niet zo dat robots en automatisering alleen maar banen zullen laten verdwijnen. Het zijn vooral taken binnen het werk die worden overgenomen. “De grootste verandering vindt niet op functie- maar op taakniveau plaats. En om die taken zo goed mogelijk te herontwikkelen, moet je weten welke skills nodig zijn. Daarvoor moet je eerst je strategie bepalen en vaststellen wat de stand van het gewas is. Welke skills heb je nodig om nu en in de toekomst succesvol te kunnen zijn?”

Bezorgde gezichten

Werk zoals we dat nu kennen verandert niet alleen door robotisering, AI en machine learning maar ook door culturele en maatschappelijke processen, voorspelt Van Barlingen. Van babyboomers die met pensioen gaan en de mismatch op de arbeidsmarkt, tot millennials die er andere opvattingen over carrière en vrije tijd op nahouden. Van Barlingen ziet wel eens bezorgde gezichten bij klanten als hij alle uitdagingen op een rij zet. “Prima zeggen ze dan. Maar wáár moeten we beginnen?”

Snel aanpassen

Om de workforce aan te laten sluiten op de strategie moet een nieuwe blik op het werk, de werknemer en de werkomgeving worden ontwikkeld, aldus Van Barlingen. Werk zal continu van invulling en aard veranderen. Werknemers zullen in de toekomst (en nu eigenlijk al) veel meer in staat moeten worden gesteld om continu door te leren. Werkgevers dienen een omgeving te creëren die snel aanpassen mogelijk maakt.

Van Barlingen zegt dat het werk van de toekomst van de werknemer vooral om een andere mindset vraagt: “Niet de functie is leidend maar de mate waarin iemand in staat is om zich aan te passen.”

Saaie taken

Die focus op taakontwikkeling tackelt de langgekoesterde wens van veel bedrijven om meer uit het menselijk kapitaal te halen. Van Barlingen: “Daar wordt al zo lang over gepraat. Als je mensen straks deels vrijspeelt door saaie, herhalende taken te automatiseren, dan kunnen ze die tijd aan andere zaken besteden. Zoals het zich ontwikkelen in nieuwe, technische ontwikkelingen. Maar ook beter worden in menselijk contact, coaching en effectief leiderschap.”

Warm bodies, cold bodies

Je ziet nu al nieuwe banen en nieuwe manieren van werk onstaan, volgens Van Barlingen. “Warm bodies -de mensen- gaan met cold bodies -de machines- samenwerken.” Banen worden hybride door het samenspel met een bot of augmented door integratie met een digitale interface. Dat gaat volgens de verwachting zo veel nieuw werk opleveren dat voor iedere baan die verdwijnt, er nieuwe in de plaats komen.

Datapuzzels

Bij grote organisaties lopen ondertussen vijf generaties op de werkvloer rond. Niet alleen het klassieke personeelslid dat op de pay-roll staat, maar ook externe adviseurs, vaste freelancers en crowdplatformen die datapuzzels oplossen. Om te voorkomen dat deze satellieten uit de baan schieten, verwacht Van Barlingen dat de employee experience aan belang toe zal nemen.

Iets nieuws

Van Barlingen: “Je krijgt straks suprajobs, mensen wiens verantwoordelijkheid het is om een geheel te maken van al die nieuwe samenwerkingsvormen. Er ontstaat iets nieuws met delen uit HR, zoals recruitment, HR strategie. Naast marketing en communicatie.”

Tech savvy

Een voorwaarde voor de werknemer van de toekomst is dat deze tech savvy is, zegt Van Barlingen. “Mensen moeten zichzelf snel nieuwe kennis eigen kunnen maken, maar ook weten hoe je moet zoeken als je iets wilt vinden.” Volgens Van Barlingen zou het niet onverstandig zijn als meer medewerkers een digital dna ontwikkelen. Een basale kennis van hoe je data moet lezen en interpreteren, is mooi meegenomen. “Het maakt daarbij niet uit of je functionele specialisme bijvoorbeeld Finance is, of Sales, HR of wat dan ook.”

Eigen dashboard

Hij ziet werknemers voor zich die straks zelf bepalen hoe ze met hun data omgaan, bijvoorbeeld als ze hun prestaties willen vergelijken met anderen. Van Barlingen: “Het proces van leren en doorontwikkelen komt dan niet meer van bovenaf maar van binnenuit. Als werknemers de tools krijgen, dan maken ze hun eigen performancedashboard.” Volgens Van Barlingen mogen we wat dit betreft veel verwachten van de jongere generaties: “Die zien zichzelf al als een wandelend datasetje.”

Superhot

Dat het onderwerp future of work ‘superhot’ is, blijkt uit opvallende initiatieven. In tijden van transformatie zie je dat veel bedrijven zoekende zijn en zich minder op hun eiland terugtrekken maar juist de samenwerking met kennisinstituten en branchegenoten zoeken, soms zelfs concurrenten. Van Barlingen: “Universiteiten en grote corporates kunnen samen het tekort aan docenten datascience oplossen door reeds werkende analisten uit te nodigen een deel van hun tijd les geven aan studenten.”

Grote behoefte

Van Barlingen denkt dat medewerkers het proces van doorlopend leren prima aankunnen: “Mensen hebben een grote behoefte om relevant te blijven. Ze willen zich graag ontwikkelen. Doorleren houdt je aan het werk en het houdt je werk interessant. De future of work is nu en het gaat om ons, mensen.”

Op 23 mei vindt BMC: The Festival plaats, als afsluiting van het Best Managed Companies programma 2019 van Deloitte. Tijdens BMC: The Festival wordt bekend welke drie bedrijven er in de categorieën Innovation & Technology, Sustainablity en Future ofWork vandoor gaan met de special awards. Meer informatie vind je hier.