Van onze partner Essent

Hoe je als energieleverancier relevant blijft, terwijl de wereld verandert

26 november 2018 11:38

Beeld ©

De energietransitie krijgt langzamerhand vorm. Maar wat betekent dit voor de rol van Essent als energieleverancier?

“We komen uit een tijdperk waar conventionele energie centraal stond en schuiven nu snel op naar een tijdperk van duurzame energie en energiebesparing”, zegt Hans Verhoeven, directeur Essent Zakelijk. Hij merkt dat er meer vraag komt naar energiebesparende en duurzame producten, maatregelen en adviezen.

De belangrijkste drijvers voor de overgang van fossiel naar duurzaam zetten Nederland in beweging Verhoeven. “Nog steeds scoort ons land slecht op het behalen van de CO2-doelstellingen, maar verandering hangt in de lucht. Het uitfaseren van aardgas in de gebouwde omgeving, het aangekondigde klimaatakkoord en de verwachte handhaving van de Wet milieubeheer zorgen ervoor dat niet alleen de koplopers met verduurzaming aan de slag gaan.”

Gebruiksgemak
Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat het bedrijfsleven nu echt werk moet gaan maken van een verduurzaamde bedrijfsvoering. Alle bedrijven die meer dan 50.000 kilowattuur stroom of 25.000 kubieke meter gas verbruiken moeten energiebesparende maatregelen nemen die zich binnen vijf jaar terugverdienen. Verhoeven: “Dat houdt in dat ruim 100.000 bedrijven, van restaurants tot fabrieken, aan de bak moeten.”

Belangrijk voor deze bedrijven is de betaalbaarheid van alle maatregelen en de verwachte terugverdientijd van duurzame investeringen. Verhoeven stelt voor daar de twintig-tachtig regel voor de te hanteren. Tachtig procent van de maatregelen wordt nu gerealiseerd, en twintig procent op het moment dat het aansluit bij de gebruiksgemak, betaalbaar is en het een significante bijdrage met zich meebrengt.

Lelijke blauwe licht
Hij denkt samen op die manier beter een impact te kunnen maken op de CO2 reductie. Verhoeven: “We lossen de betaalbaarheid daar niet helemaal mee op, maar ik denk wel dat het helpt om een stap te maken.”

Wat vertrouwen geeft voor de toekomst, zegt Verhoeven, is dat veel duurzaam alternatieven voor oude techniek snel beter en goedkoper worden. Hij geeft het voorbeeld van de ledlamp. “Die was vijf tot tien jaar geleden tien tot twintig keer zo duur als een gloeilamp, maar is door technologische vooruitgang een stuk aantrekkelijker geworden. Het is een product dat enerzijds verduurzaming met zich meebrengt en anderzijds aantrekkelijker is geworden, omdat we niet meer in dat lelijke blauwe licht hoeven te zitten. Dan heb je die ideale situatie te pakken.”

Het varieert
Hij heeft er begrip voor dat kleinere bedrijven uit het MKB het soms moeilijk vinden om te bepalen welke duurzame maatregelen ze het beste kunnen nemen. Verhoeven: “Wij richten ons nadrukkelijk op het MKB-bedrijf. Wij willen helpen door ze ontzorging aan te bieden met ons servicebedrijf Klimaatroute. Zij maken dan een scan van het energieverbruik, doen een inventarisatie van waar dat verbruik in zit en kijken waar de mogelijkheden zijn om energie te besparen.”

Het hangt natuurlijk van het type bedrijf af waar de grootste besparingen te behalen zijn. Sommige bedrijven zoals kantoren, verbruiken heel veel energie in hun verlichting. Andere bedrijven verbruiken weer heel veel energie in hun productieproces, omdat ze machines hebben draaien die producten maken. Dus het varieert heel erg per bedrijf.

Andere rol
Standaardproducten zoals ledverlichting kun je vrij makkelijk toepassen. Bij complexere producten, waarin je bijvoorbeeld op een centrale manier aanstuurt hoe en wanneer de lampen of de machines uitgaan, hangt het veel meer af van wat voor type bedrijf je hebt. Meten is weten. Daar begint het allemaal bij.

Volgens Verhoeven zoeken klanten gesprekspartners over hun energiebeheer. Hij denkt dat Essent wat dat betreft een andere rol gaat spelen in de toekomst. Van puur energieleverancier wordt Essent meer een energiepartner. “Daarin zit de levering van energie-gerelateerde producten en services, maar ook advies en begeleiding.”

Slim omgaan
Al met al hoopt Verhoeven dat bedrijven de energietransitie omarmen en er me aan de slag gaan. “Je kunt het zien als een bedreiging, maar je kunt het ook gebruiken om nieuwe kansen of opportuniteit te creëren. Als je daar als bedrijf slim mee omgaat dan brengt het meer op dan dat het je kost.”