Van onze partner Rabobank

Als webshop uit je jasje groeien: heerlijk!

24 september 2018 14:45

Jacco Luijk, Drogist.nl Beeld ©

De Zeeuwse drogisterijondernemer Jacco Luijk ziet de omzet van zijn webwinkel dit jaar met veertig procent groeien. Om de groeistuipen en de oprukkende concurrentie te weerstaan, investeert hij onder meer in chatbots én mensen.

Het had ook heel anders kunnen lopen, erkent Jacco Luijk. Ruim tien jaar geleden bouwde de Zeeuwse ondernemer met grote ambities een centraal magazijn. Maar liefst tien fysieke drogisterijen wilde hij openen, bij voorkeur in de regio. “We waren ook van plan een webwinkel te openen. Maar dat zagen we vooral als iets om er bij te doen.”

Te lage prijs

Veranderende marktomstandigheden dwongen Luijk echter tot een koerswijziging. Net als winkels in andere branches stond de zelfstandige drogist steeds meer onder druk. Tegelijk namen de kansen online juist toe. Luijk, die altijd al interesse had voor de automatisering achter de schermen, gooide het over een andere boeg: “We besloten de groeiambitie voor de winkels los te laten en volop op de webshop in te zetten. Dat grote magazijn hadden we toch al.”

Wat hij zich al snel realiseerde, was dat het runnen van een webshop een totaal andere tak van sport is dan een fysieke winkel met voorraad, schappen, verkopers en een etalage. Als in de winkel een potje crème per ongeluk tegen een te lage prijs wordt verkocht, kan dit gemakkelijk gecorrigeerd worden. “Online loop je het risico om tegelijk een heleboel potjes voor de verkeerde prijs te verkopen.”

Bedreiging

Er moest dus geautomatiseerd worden. Door bijvoorbeeld artikelgegevens te delen en automatisch packshots met afbeeldingen van verpakkingen in de webshop te laden, kon voorraadbeheer en verkoop up-to-date op elkaar aansluiten. Luijk wilde graag met leveranciers samenwerken, maar die stonden daar niet meteen om te springen. “Sommige leveranciers wilden die informatie niet delen. Ze waren bang om de oude relatie met afnemers in het fysieke kanaal op het spel te zetten.”

Als partner

Luijk moest ook zijn weg vinden in de online wereld. Als beginnersfout noemt hij de samenwerking met een veel te duur marketingbedrijf dat haar beloften niet nakwam. Inmiddels wordt er al jaren samengewerkt met een leverancier die Luijk naar eigen zeggen ‘als partner’ is gaan beschouwen.

Nu de start-upfase achter de rug is, is Drogist.nl ook in een andere dynamiek terecht gekomen. Luijk: “In het begin denk je: je krijgt een bestelling binnen, stopt het in een doos en doet het op de post. Door de groei merken we dat we onze producten te vaak in handen hebben. Dat moet minder worden.”

De afgelopen vijf a zes jaar is de markt bovendien veel groter geworden en zijn meer partijen toegetreden. De groei heeft ook door de opkomst van social media en het toegenomen belang van data analytics een heel ander karakter gekregen. Het voorspellen van klantwensen en het doen van aanbevelingen zal alleen maar toenemen.

Chatbots

Naast sleutelen aan de achterkant, de fulfillment van meer dan een kwart miljoen bestellingen uit de 50.000 artikelen tellende database, pakt Luijk ook de voorkant aan. Om zich te onderscheiden van de Bol.com’s van deze wereld, zet hij met Drogist.nl extra in op advies en service. Dat gebeurt met een deskundige helpdesk, waar mensen aan de telefoon zitten met een drogistopleiding, en met digitale innovaties als chatbots. Al zijn veel drogisterijartikelen herhaalaankopen, de eerste aanschaf vraagt om uitleg en toelichting.

Lat

Om de toenemende concurrentie het hoofd te bieden, verlaat hij binnenkort het centrale magazijn dat ooit bedoeld was voor de belevering van tien fysieke winkels. Er wordt in Zeeland een nieuw, gigantisch warehouse gebouwd waar de handling volgens de laatste technieken gaat verlopen.

Binnenkort wordt de bouwvergunning afgegeven en kan de eerste paal de grond in. Begin volgend jaar moet de boel operationeel zijn. Hoewel hij de groei van Drogist.nl heel spannend en intensief noemt, is hij ook trots op de alle ontwikkelingen. “Het is gewoon heel mooi om op deze manier uit je jasje te groeien.”

Volgens Luijk is de uitbreiding en nieuwe logistieke inrichting een must, doordat Nederlandse klanten steeds hogere eisen stellen aan de snelheid van online shoppen. Luijk: “In Belgie willen ze nog wel een dagje wachten op hun bestelling. In Nederland niet meer. De lat komt steeds hoger te liggen.”

Ook weten hoe je als ondernemer kunt groeien? Ga naar Rabobank.nl/groei