Met big data de beste werknemers vinden

21 juni 2018 16:44

Beeld ©

Big data heeft een steeds grotere invloed op recruitment. Vooral grote bedrijven optimaliseren hun vacatures zodat ze precies de juiste kandidaten aantrekken. Hoe maak je als mkb’er ook van die kennis gebruik?

Wat is big data eigenlijk?
Wie zich geïntimideerd voelt door de term ‘big data’ kan opgelucht ademhalen. “Big data is simpelweg ‘heel veel informatie’. Als je met big data werkt, bedenk je vooraf wat je wilt meten, welke data je daarvoor nodig hebt en welke uitkomsten positief en negatief zijn, zegt recruitment evangelist Anouk Kon van Indeed.

Al deze informatie cluster je daarna zodanig dat je er wat mee kan. “Voor recruitment gaat het uiteindelijk niet om de hoeveelheid, maar om de selectie van de juiste data”, zegt ze.

Hoe werkt het?
Laat je dus niet afschrikken door de term. Soms gebruiken we big data zelfs al zonder dat we het ons realiseren. “Het is bijvoorbeeld mogelijk om op Indeed een alert aan te maken in de database met werknemers. Je krijgt vervolgens een bericht zodra er een kandidaat is met matchende criteria”, zegt de recruitment evangelist.

Voor mkb’ers is big data vooral van belang om hun vacatures te kunnen optimaliseren. Door zoekgedrag van werkzoekenden te interpreteren kan precies achterhaald worden welke zoektermen het meest worden ingevoerd door potentiële kandidaten. Waar nodig, kan vervolgens bijvoorbeeld de functietitel of de vacaturetekst aangepast worden om het bereik in de juiste doelgroep te vergroten.

Hoe pas je deze kennis toe?
Kon geeft een voorbeeld: “We zien veel mkb’ers die een office manager zoeken, vroeger noemden we hen secretaresses. De werkzaamheden zijn echter van heel andere aard en komen veel meer overeen met backoffice medewerkers of sales medewerkers. Je kunt daarachter komen door zoekdata te analyseren van werkzoekenden die ook op jouw vacature klikken. Vervolgens kan je dat opmerken en de functietitel aanpassen.”

Klanten van Indeed krijgen automatisch toegang tot deze data. “Wij zijn een grote zoekmachine die alle vacatures op het web binnenhaalt en hebben dus al veel informatie. Via ons systeem heb je direct toegang tot al deze gegevens”, zegt Kon.

Wat kan je er nog meer mee?
In het werkgevers dashboard is het ook mogelijk om bij te houden welke kandidaten doorgaan naar de volgende ronde en uiteindelijk aangenomen worden. Het kan bijvoorbeeld erg nuttig zijn om te achterhalen via welke zoekopdrachten de meest succesvolle kandidaten zijn binnengekomen, zegt Kon. Volgende vacatureteksten kunnen daarop aangepast worden.

Door zoekgedrag te analyseren kan je er zelfs achter te komen aan wat voor soort functies kandidaten nog meer denken. Kon geeft het voorbeeld van een salesmanager. “Deze beroepsgroep denkt: ‘ik wil een vergelijkbare functie vinden, want die baan ken ik’. Je ziet echter dat dit soort mensen ook zoeken naar banen waarbij ze verantwoordelijk zijn voor nieuwe producten of mogen meedenken. Dat zijn keywords waar deze beroepsgroep erg op triggert. Als je dat weet en het past bij de functie, kan je deze zoekwoorden in de vacaturetekst opnemen.”

Wie de juiste zoekwoorden heeft gevonden is nog niet klaar. “Een ideale vacaturetekst is een balans tussen de juiste keywords en een ‘beleving’. Maak je kandidaten duidelijk waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen. Wat maakt deze werkplek bijzonder?  Noem voorbeelden: nemen jullie gezamenlijke lunchpauzes? Zijn er veel vakinhoudelijke discussies? Dat is wat je bijblijft. Straal uit waar je als bedrijf passie voor hebt. Mkb’ers hebben op dit punt een voorsprong op grote organisaties”, zegt Kon.

Meer weten over het meten van je recruitmentactiviteiten? Download het e-book van Indeed.