Employer branding: wat maakt jouw bedrijf uniek als werkgever?

21 juni 2018 16:34

Beeld ©

Het wordt steeds lastiger om vacatures snel te vervullen: 25 procent zelfs pas na drie maanden, zegt Indeed op basis van gegevens begin dit jaar. Om als werkgever toch aan het beste personeel te komen, moet je laten zien hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van anderen. Hoe doe je dat?

In een vacature staat meestal veel informatie, maar één ding is soms moeilijk te achterhalen: de bedrijfscultuur. Een gemiste kans, want werknemers die zich prettig voelen in het bedrijf zijn innovatiever en productiever, blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed.

Steeds meer organisaties, waaronder ook Takeaway.com, benadrukken daarom hun authenticiteit. Dit heet ‘employer branding’. Op die manier hopen ze nieuw personeel aan te trekken dat zich thuis voelt bij de cultuur van het bedrijf.

Wat is employer branding?
Met employer branding wordt de bedrijfscultuur al benadrukt voordat de kandidaat de sollicitatie heeft verstuurd. Sterker nog: het kan juist één van de redenen zijn dat een potentiële nieuwe werknemer interesse toont in de organisatie.

Is een bedrijf heel hip, of juist conservatief? Wordt eigen initiatief gewaardeerd? En waarin onderscheidt de organisatie zich nog meer? Vaak wordt deze informatie pas in het sollicitatiegesprek duidelijk. “We kunnen dit één op één aan iedereen vertellen, maar het is slimmer om het op een schaalbare manier aan te pakken”, zegt Manager Recruitment Jet Brederode van Takeaway.com.

Wat benadruk je in employer branding?
Het bedrijf is daarom bezig met de uitrol van de employer branding strategie en heeft vanaf eind juni een nieuwe ‘werken bij-site’.. Potentiële kandidaten krijgen daardoor niet alleen een beter beeld van de baan zelf, maar ook van de bedrijfscultuur en het type werknemer dat de beursgenoteerde organisatie zoekt.

Takeaway.com groeit hard: met 50 procent per jaar. Het bedrijf zoekt daarom werknemers die zich in zo’n organisatie thuisvoelen. “Veel medewerkers groeien met de snelle ontwikkelingen mee, maar dat gaat niet vanzelf”, verklaart Brederode.

Potentiële kandidaten moeten doorzettingsvermogen en drive hebben. “Ook moeten ze ondernemend zijn, hun vak verstaan en deze kennis en ervaring willen toepassen in een snel ontwikkelende omgeving. Onze bedrijfsvoering is een combinatie van een ondernemerscultuur en een beursgenoteerd internationaal bedrijf, wat redelijk uniek is”, zegt ze.

Hoe achterhaal je de authentieke bedrijfscultuur?
Om erachter te komen waarin het bedrijf zich onderscheidt van andere organisaties, zijn er gesprekken geweest met zowel bestaande als nieuwe medewerkers. “Als je alleen de medewerkers betrekt die ergens al lange tijd werken en hen vraagt wat de unieke eigenschappen van het bedrijf zijn, is dat lastig te achterhalen. Ze vinden sommige zaken vanzelfsprekend en hebben toch iets minder oog voor het unieke van de bedrijfscultuur”, zegt Brederode.

De gesprekken met nieuwe werknemers bleken daarom erg waardevol. Ze hebben hun vorige werkgever nog in hun achterhoofd en komen daarom met verrassende inzichten. “Die twee verhalen hebben we gecombineerd. Daardoor krijg je een beter beeld van wat ons anders maakt dan andere partijen”, zegt de Manager Recruitment.

Hoe verwerk je deze informatie?
Employer branding is het duidelijk maken waar de organisatie voor gaat en staat. Dit uit zich vooral in de praktijk. Werknemers benoemen daarom vaak niet letterlijk de authentieke kernwaarden van hun werkgever, maar geven praktische voorbeelden.

Brederode noemt een voorbeeld: “Als er ruimte is, kunnen werknemers op twee manieren promotie maken: als manager of inhoudelijke expert. Die belonen we gelijk omdat we ontwikkeling stimuleren. Dit is een van de vele voorbeelden waaruit blijkt hoe belangrijk wij groei vinden.”

Geen sterk merk? ‘Dan is employer branding des te belangrijker’
Wanneer duidelijk is waarin de bedrijfscultuur zich onderscheidt van andere werkgevers wil je dat dit op een consistente wijze naar buiten wordt gebracht. Dat kan bijvoorbeeld met een werken-bij-site, vacatureteksten, op beurzen, jobboards en sociale media.

Belangrijk is om voor ogen te houden dat employer branding geen trucje is. “Cultuur is wat het is, het wordt gemaakt door mensen”, zegt Brederode. “De branding moet echt vertellen wie je bent.”

Investeren in employer branding is niet alleen belangrijk voor grote techspelers als Takeaway.com maar ook voor kleinere mkb’ers. “Zonde om daar niet in te investeren”, zegt ze. “Employer branding is een duur woord, maar eigenlijk betekent het gewoon dat je benoemt wat jou uniek maakt als werkgever. Waarom moet iemand bij jou komen werken, in plaats van bij de concurrent op de hoek? Zo simpel is het.”

Meer weten over employer branding en hoe je dat voor jouw bedrijf het beste aan kunt pakken? Download hier het e-book van Indeed.