The Seafood Bar wil alleen het allerbeste personeel

21 juni 2018 16:33

Beeld ©

Het recruitmentwerk van ​Emilie Horbach, HR-manager bij The Seafood​ Bar, gaat altijd door. Door de aantrekkende economie staan er voortdurend vacatures open, vooral in de bediening. Hoe gaat zij te werk om deze vacatures in te vullen?

“De concurrentie is groot en wordt steeds groter”, zegt Horbach. Recent opende het restaurant een nieuwe vestiging op Utrecht Centraal, waar zowel studenten als echte horecaprofessionals werken. Om alle vacatures te vervullen moet het bedrijf creatief blijven. “We kijken wat werkt en proberen verschillende methoden.”

The Seafood Bar is geen uitzondering: eind 2017 zocht de horecabranche 18.400 werknemers. Dat is bijna dubbel zoveel als in begin 2015. Ook in andere branches, zoals commerciële dienstverlening, ICT en handel zal het tekort blijven stijgen, voorspelt het CBS.

‘Indeed werkte heel erg goed’
Afgelopen maanden boekte het bedrijf veel succes met vacaturesite Indeed. “Het platform is zo groot dat iedereen erop kijkt. Als ik op zoek zou zijn naar een baan, zou ik dat ook doen.” Opvallend, want drie jaar geleden zag hun recruitmentstrategie er nog heel anders uit.

“Toen ik begon met dit werk, openden we een grote vestiging. We ​maakten toen veel gebruik van Facebook om kandidaten te werven. Er was een grote respons, maar de kwaliteit ​was ​niet altijd erg goed”, vertelt ze. Toen ook nog eens het aantal reacties terugliep, schakelde ze Indeed in. “Daar krijgen we meer gerichte sollicitaties binnen”, verklaart ze.

Uitgebreide vragenlijsten werkten niet
Horbach koos afgelopen maanden bewust voor de vacaturesite en bijvoorbeeld niet voor LinkedIn. “Dat hebben we geprobeerd, maar bleek niet de beste keus voor de horeca”, vertelt ze. Ook een proef met uitgebreide vragenlijsten, om al beter te selecteren aan de poort, werkte niet. “Die waren te lang. Mensen haakten daardoor af.”

Indeed​ bleek een goede keuze; in vergelijking met Facebook was het aantal reacties weliswaar minder, maar kwalitatief beter.  

Goede reviews zijn heel belangrijk
Werknemers kijken sneller naar vacatures van bedrijven die ze kennen, blijkt uit data van Indeed. Het bedrijfsimago speelt daarbij een grote rol. Op Indeed.nl kunnen werknemers hun eigen werkgever reviewen. In een onderzoek van de vacaturesite* zegt 83 procent van de mensen dat reviews beïnvloeden of ze ergens solliciteren. (* Bron: Redshift Research in opdracht van Indeed.)

Dat goede recensies erg belangrijk zijn, merkt ook Horbach. Eigen medewerkers helpen enthousiast mee om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. “Als er leuke mensen bij ons komen eten die interesse tonen, maken ze een babbeltje om te zien of ze bij ons willen komen werken.” Personeel dat vrienden of familie werft als nieuwe werknemer krijgt een bonus. “Dat werkt goed”, zegt ze.

Wie eenmaal bij het bedrijf werkt, wil collega’s ook op een andere manier leren kennen. “Teamwork is heel belangrijk voor ons; niet alleen in de restaurants, maar ook daarbuiten. We gaan uit van de visie ‘work hard, play hard’: we organiseren bootcamps, doen mee met Mud Masters en hebben leuke borrels​ en jaarlijks een groot feest​. Ons personeel vindt dat erg leuk”, besluit Horbach.

Meer weten over hoe jij het juiste talent aantrekt voor jouw bedrijf? Download hier het e-book van Indeed: 5 tips voor het aantrekken van de beste kandidaten.