En ze werkten nog lang en gelukkig...

11 juni 2018 14:09

Beeld ©

Op donderdag 7 juni vond op RTL Z het online seminar over duurzame inzetbaarheid op de werkvloer plaats. Hoogleraren Judith Semeijn en Tinka van Vuuren spraken over de uitdagingen van duurzame inzetbaarheid en beantwoordden vele vragen van kijkers over hoe je zo lang mogelijk gezond én gelukkig aan het werk kunt blijven. Zoals beloofd geeft Tinka van Vuuren in dit artikel antwoord op de vier belangrijkste vragen die in het seminar net niet aan bod zijn gekomen.

Hebben jongeren en ouderen andere behoeften als het gaat om werkgeluk? En hoe houd je ze naast elkaar aan het werk?
“Uit recent onderzoek van Stephan Corporaal blijkt dat de behoeften en verwachtingen van andere generaties minder van elkaar verschillen dan je zou verwachten. Eigenlijk zoeken ze allemaal hetzelfde in hun werk: structuur, duidelijkheid en ontwikkeling.

Als binnen een organisatie alleen (heel) jonge en (heel) oude mensen werken, kunnen wel wederzijdse vooroordelen bestaan: ‘ouderen zijn stoffig en niet bij de tijd, jongeren zijn wispelturig en willen dingen die ouderen allang geprobeerd hebben’. Belangrijk is om de verschillende generaties op de werkvloer met elkaar te verbinden en daarbij niet steeds de verschillen, maar juist de overeenkomsten te benadrukken. Een bijscholingscursus of training kun je ook prima aan alle medewerkers tegelijk geven, ook al leren ze misschien op een andere manier. Jongeren maken bijvoorbeeld meer gebruik van IT-oplossingen en social media, maar ouderen hebben meer werkervaring. Juist door ze in dezelfde ruimte te zetten, kunnen ze van elkaar leren.”

Hoe kun je je talenten zo goed mogelijk benutten als je ook gewoon moet voldoen aan je standaard takenpakket?
“Hier zouden organisaties wat meer kunnen loslaten. Uiteraard moet het werk gewoon worden gedaan, maar bekijk het eens op teamniveau. Welke taken liggen er allemaal, en welke medewerker heeft waar het meeste affiniteit mee? Wie kan wat het best? Als je medewerkers de ruimte geeft om met elkaar tot een verdeling te komen die zoveel mogelijk aansluit bij ieders behoeften, kun je als organisatie simpel bijdragen aan werkgeluk.”

Het is tegenwoordig best lastig om een (vaste) baan te vinden. Hoe zorg je met tijdelijke contracten of puur noodzakelijk werk toch voor diepgang en ontwikkeling in je carrière?
“Dat is inderdaad een uitdaging. En soms kun je dan beter een tijdelijke baan niet aannemen, om verder te zoeken naar een functie die beter bij je past. Dat vinden veel mensen natuurlijk wel spannend, want niemand vindt het prettig om onzeker te zijn over de toekomst van zijn werk. Het belangrijkste is dat je kunt leren van een baan, en dat gaat met losse contracten soms nog sneller. Het is heel leerzaam om te ontdekken wat je niet wil of kunt, zodat je weet welke taken je volgende keer niet meer zou moeten aannemen. En soms blijk je een noodzakelijke baan zo leuk te vinden, dat het toch een goede stap was.”

Hoeveel leveren gelukkige werknemers eigenlijk op? En wie zou die preventie moeten betalen?
“Onderzoek laat zien dat er een directe relatie bestaat tussen werkgeluk en productiviteit. Als een medewerker happy is op de werkvloer, is hij productiever, energieker, innovatiever, creatiever en bovendien minder vaak ziek. Werkgeluk levert dus direct geld op.

Daarom zouden alle partijen moeten investeren in werkgeluk: iedereen heeft er immers baat bij. Werkgevers zetten het onderwerp gelukkig steeds vaker op de agenda en ook de overheid en zorgverzekeraars dragen bijvoorbeeld met preventiesubsidies bij aan duurzame inzetbaarheid. En als werknemer zou je er zelf ook in moeten investeren: het gaat immers om jóúw geluk. Kijk niet alleen naar je baas, maar vooral ook naar jezelf: wat kun je zelf doen om lang, gezond en gelukkig te werken?”

Kijk hier het online seminar 'Duurzaam werken: Hoe blijf je gelukkig en gezond aan het werk?' terug.

Geïnteresseerd in studies op het gebied van duurzame inzetbaarheid en loopbaanmanagement? Bekijk dan het studieaanbod van Open Universiteit op dit vakgebied, bijvoorbeeld de  master Loopbaanmanagement met daarin het blok Duurzame Inzetbaarheid, de master Arbeids-organisatiepsychologie of de cursussen Duurzame inzetbaarheid op het werk en Psychologie van arbeid en gezondheid.

Bron • Ronne Theunis