Growing Ideas – Platform wil mensen gezonder maken

25 april 2018 16:05

Beeld ©

FoodFirst Network is een online gezondheidsplatform met veel aandacht voor voeding. En, heel belangrijk voor oprichter Jan Dekker, het is een platform zónder reclame.

Jan Dekker heeft al meer dan 25 jaar ervaring in de televisiewereld en met name achter de schermen. Zo doet hij het management van Irene Moors en raakte op die manier betrokken bij de totstandkoming van Life & Cooking. Kok Rudolph van Veen was zijn ontdekking.

Ook werkte Dekker het format van de televisiezender 24Kitchen uit. Nu is hij de oprichter van FoodFirst Network, waar hij ongehinderd door voedselfabrikanten het echte verhaal over voedsel wil vertellen. "Voedsel is je beste medicijn."

Wat is FoodFirst Network?
"Wij willen mensen helpen gezonder te worden door hun leefstijl te veranderen. Op het platform geven zo’n vijfentwintig experts adviezen over voeding, beweging en gezondheid. Die deskundigen zijn geen mooie blondines of gespierde jongens met tattoos, maar mensen die hun sporen hebben verdiend in hun vakgebied. Zoals Hanno Pijl, hoogleraar diabetologie aan het Leids Universitair Medisch Centrum.

Ons platform werkt met een Netflix-achtig model, waarbij je kan kiezen voor een lidmaatschap van 4,99 euro per maand of 49,99 euro per jaar. Na het invullen van een persoonlijk profiel geven wij specifieke informatie. Als je last hebt van een hoge bloeddruk krijg je alleen recepten te zien die voor jou geschikt zijn. Als je slecht slaapt, krijg je slaapadvies van een van onze experts. Er zijn allerlei artikelen te lezen en filmpjes te bekijken."

Welk probleem lost het op?
"Veel mensen voeden hun lichaam niet, maar ‘vullen’ het. De samenleving wordt steeds zieker door te veel suiker in drankjes en processed food, voeding waar dingen zijn uitgehaald en toegevoegd. We hebben vijf miljoen chronisch zieken in Nederland en dat aantal groeit naar zeven miljoen. En een miljoen Nederlanders slikken antidepressiva.

Veel dokters denken in medicijnen, want daar hebben ze voor geleerd. Maar het beste medicijn is voeding. Voeding en beweging verlagen overgevoeligheid. Dat zorgt voor minder stress en vermindert daardoor het risico op burnout en depressie. Voeding moet je zoveel mogelijk vers en onbewerkt eten. En dat hoeft niet veel tijd te kosten.

Die boodschap wilden we al overbrengen met 24Kitchen, maar dat lukte maar deels. Fox is een televisiebedrijf dat commercials verkoopt en commercie in programma’s stopt om geld te verdienen. Daar is niks mis mee, maar voeding kan je niet commercialiseren. Adverteerders hebben maar één doel: beïnvloeden van de samenleving. Dan gaat het fout. Mensen gaan uit pakjes en zakjes eten en denken dat ze het goed doen."

Welke ontwikkelingen staan nog op het programma?
"We zijn 1 december gestart en op 7 mei is het platform officieel gelanceerd. In de eerste maanden hebben we tienduizend aanmeldingen ontvangen, van zowel particulieren als werkgevers die een lidmaatschap voor hun werknemers afsloten. Ik hoop dat het we honderdduizenden leden krijgen, maar dat kost tijd.

In de toekomst willen we recepten afstemmen op meer doelgroepen. Nu houden we al rekening met onder andere allergieën, diabetes en hoge bloeddruk, maar straks publiceren we ook speciale recepten en content voor zwangere vrouwen. Op korte termijn willen we dat ook ontwikkelen voor mensen die chemo ondergaan, want door chemo verandert hun smaak.

Nederland is het land waar we beginnen. Uiteindelijk kan het best zijn dat we de grens over gaan. In Nederland begint de samenleving echt na te denken over leefstijl en ook eisen aan voeding te stellen. Daar mogen we best trots op zijn."

Jan Dekker

- Oprichter FoodFirst Network
- Studeerde tuin- en landschapsarchitectuur in Zwolle en Nijmegen
- Levensmotto: ‘Als ik 100 ben, wil ik gezond doodgaan’
- LinkedIn

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.


Thumbnail

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'.