Growing ideas - Slim prijskaartje beperkt voedselverspilling

11 april 2018 16:11

Beeld © ANP

De Nederlands-Israëlische startup Wasteless heeft slimme software ontwikkeld, die de prijs van voedingsproducten bepaalt op basis van verschillende parameters. Zoals de houdbaarheidsdatum: hoe korter het product houdbaar is, des te lager de prijs.

Nu kiezen consumenten vaak producten die het langst houdbaar zijn. Door middel van speciale kaartjes op het schap wordt de consument geprikkeld om toch de zak sla te kopen die twee dagen houdbaar is in plaats van vier. Met als gevolg dat supermarkten minder producten hoeven weg te gooien.

Wat is Wasteless?
Wasteless is van oorsprong een Israëlisch bedrijf dat dynamic pricing wil introduceren in het winkelschap. Op basis van 42 parameters, zoals houdbaarheidsdatum, tijdstip, drukte in de supermarkt en weersomstandigheden, krijgt de consument via een digitaal schermpje te zien wat een product op dat moment kost. Zo kunnen voor één product verschillende prijzen worden gevraagd.

Investeerder en kersverse directeur Ralph de Vries verwacht dat hij er de wereld mee gaat veroveren. “In sommige winkels is het beleid om bijvoorbeeld geen melk te verkopen die bij het verlaten van de winkel nog maar drie dagen goed is. Die supermarkten prijzen niet eens af, maar gooien die melk meteen weg.

Er zijn ook supermarkten die producten standaard met 35 tot 50 procent afprijzen. Dat leidt tot margederving, want zo’n hoge korting is niet altijd nodig. Met behulp van onze software kunnen supermarkten een aantrekkelijke prijs bieden en tegelijkertijd hun prijzen op niveau houden.”

Miniatuurvoorbeeld

En dat helpt voedselverspilling tegen te gaan?
“Dynamic pricing en zo verspilling voorkomen, werkt bij de supermarkten die nu meedoen met de pilot. Voordat ik in het bedrijf stapte, wilde ik de techniek in de praktijk zien. In Spanje bij de Dia, een grote supermarktketen, liep een pilot. Ik heb daar staan kijken en was zo enthousiast dat ik niet alleen wilde helpen, maar ook echt betrokken wilde raken.

In Madrid kocht een man om half twaalf ’s ochtends een sandwich, voor de helft afgeprijsd. Die was goed tot morgen. Ik hield hem aan en hij zei dat hij ‘m voor iets meer ook wel had gekocht. De incentive hoeft dus niet altijd een hoge korting te zijn. Dat vond ik een openbaring. Bij Dia in Madrid gooien ze 70% minder weg. De margestijging is 3%.”

Welke ontwikkelingen staan er op het programma?
“Er loopt een pilot in Spanje en Israël. We zijn nu bezig om een pilot in Nederland op te zetten en willen vanuit hier gaan opereren. Ik had vanochtend een call met een landelijke speler. Een franchiser kan ook, maar ik wil het liefst drie tot vijf filialen. Daarna willen we naar Engeland en Amerika. Maar we worden nu ook al benaderd door Carrefour en Tesco.

Het zou me niks verbazen als A-merken in de toekomst hun eigen prijzen gaan managen. Dat ze tegen de supermarkt zeggen: verzorgen jullie maar het schap. Ik ben geen merkenman. Maar als je samen gaat kijken hoe je het merk kunt verbeteren, kun je samen beter worden. Wie voedselverspilling tegen wil gaan moet meten, meten, meten.”


Miniatuurvoorbeeld

Ralph de Vries


Directeur Wasteless
Studeerde small business en retail management in Haarlem
LinkedIn

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden. Wasteless was dit jaar een van de zes finalisten voor de Rabo Duurzame Innovatieprijs in de categorie Food & Agri. De Rabobank reikt deze prijs sinds 2002 uit om ondernemers te stimuleren mee te werken aan innovatieve oplossingen die er echt toe doen.


Thumbnail

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'.