Van onze partner

‘Broodje rosbief is niet populair op maandag’

28 maart 2018 17:16

Beeld ©

Mensen kopen geen broodje rosbief op maandag en dinsdag in het bedrijfsrestaurant. Dat zegt Thomas Luttikhold, oprichter van Wastewatchers, in de wekelijkse podcastserie van de Rabobank.

Wastewatchers bestaat uit een groep jonge mensen die big data inzetten tegen voedselverspilling. Door het gedrag van consumenten te voorspellen, hoeven bedrijven in de horeca en zorg minder voedsel weg te gooien.

Door het aanbod, de verspilling en het aantal bezoekers per dag op te vragen, kan Wastewatchers aanbevelingen doen. Zo bleek dat broodjes rosbief niet populair zijn op maandag of dinsdag. “We vermoeden dat het te luxe is voor deze dagen in de week”, zegt Luttikhold. Gebraden gehakt daarentegen is een hardloper.

Verzorgingstehuizen
Een ander voorbeeld zijn de verzorgingstehuizen, waar ’s middags vaak warme maaltijden worden aangeboden voorafgaand door een kopje soep. “Tante Truus en oom Henk zitten ’s ochtends een ontbijtje weg te werken, komt er een kop koffie met een koekje, komt er om twaalf uur een soepje, die eten die warme maaltijd niet meer.”

Door beter in te spelen op de behoefte van consumenten, valt er ook economische winst te behalen. Luttikhold: “We zien dat hele grote cateringbedrijven procentpunten van hun totale verspilling reduceren. Afhankelijk van de grootte van die bedrijven hebben we het over duizenden tot tienduizenden euro’s. Sommige bedrijven maken zelfs meer omzet.”

Beluister de podcast:


Thumbnail

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'.