Van onze partner

Webwinkel Vakdagen: de nieuwe retail wereld combineert off- en online

23 februari 2018 09:51

Beeld ©

In deze serie over zakelijke evenementen en vakbeurzen stuitten we dit keer in de Jaarbeurs op de Webwinkel Vakdagen.

De beurstitel 'Webwinkel Vakdagen' sprong op exact het juiste moment in, ruim 10 jaar geleden, en is nu dé plek waar de nieuwe wereld van retail laat zien hoe online webshops juist offline tot leven komen. Han Bosman, HB Directeur van beursorganisatie OGZ weet wat zijn doelgroep wil en verklaart daarmee het ongekende succes van de Webwinkel Vakdagen: ‘Er is in deze wereld een grote kennisbehoefte. Dat betekent dat onze beurs, een enorm sterk sprekersprogramma heeft, want wij moeten relevantie, toegevoegde waarde en kwaliteit bieden.’

Dat spat er ook van af op het moment dat een bezoeker de Webwinkel Vakdagen betreedt.
‘De Webwinkel Vakdagen is meer dan een beurs alleen hetgeen tot uiting komt in het uitgebreide lezingenprogramma met meer dan 200 lezingen verdeeld over 12 lezingenzalen waaronder  de Keynotezaal die ruimte biedt aan zo’n 650 toehoorders. Doordat de lezingenzalen gesitueerd zijn op de beursvloer ontstaat er een prachtige dynamiek en het is mooi om te zien hoe de standhouders juist daar op inspelen met veel ruime stands waar demo’s gegevens worden, of juist alles ingericht is op ontmoeten’, merkt Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van EventBranche.nl, het vak medium voor zakelijke evenementen direct op. Han Bosman kijkt terug naar het moment dat OGZ insprong op een wereld die toen nog in de kinderschoenen stond. ‘In 2007 werden we meteen door het succes overvallen. En dat is heel gestaag doorgegroeid tot waar we nu zijn.  Het lezingen programma in de Keynote zaal  onderstreept deze groei en dit succes met C level sprekers van onder andere Coolblue, Bol.com, Marktplaats en Picnic.’

Miniatuurvoorbeeld

‘Dit is een echte groeimarkt en onderdeel van de huidige digitale revolutie. In 2007, het jaar van de eerste Webwinkel Vakdagen, wisten sommigen niet eens wat een webwinkel was. Dat is nu anders, de digitalisering heeft bezit van ons genomen.  Online of offline doen er niet meer toe. Alles versmelt tot één grote marktplaats, een omnichannel wereld waar de klant centraal staat.

Nieuwe technieken en trends volgen elkaar in rap tempo op hetgeen ook duidelijk zichtbaar is op de beursvloer bestaande uit zo’n 270 exposanten.  Zij gebruiken dit live moment om in contact te komen met de kennis absorberende bezoeker; deze editie 12.500 in aantal.’

De gemiddelde verblijfstijd van de bezoeker op de beursvloer is door de heldere meerwaarde dan ook extreem hoog. Waarom, dat ziet u in deze reportage van vak medium EventBranche.nl:

In samenwerking met Jaarbeurs. Bijzonder ontmoeten.