Van onze partner

Growing Ideas - Tomatenkweker wil het verschil maken

14 februari 2018 14:31

Beeld © Duijvestijn Tomaten

Soms zijn er tomaten waar geen klant voor is, omdat het aanbod te groot is of de tomaat niet in perfecte staat verkeert. Normaal worden die op de markt gedumpt of weggegooid, maar de broers achter Duijvestijn Tomaten zochten een alternatief.

Hun opa begon met tomaten, waarna hun vader het stokje overnam. Nu leiden de broers het familiebedrijf Duijvestijn Tomaten, waarin duurzaamheid voorop staat.

Wat doet Duijvestijn Tomaten?
Ted Duijvestijn, mede-eigenaar: "We telen verschillende soorten tomaten die we leveren aan supermarktketens, groothandels, cateringbedrijven en leveranciers van maaltijdboxen. We telen de tomaten op een duurzame manier.

Dat houdt in dat we onze tomaten beschermen tegen ziektes en plagen door de natuurlijke vijand te gebruiken. Zo zetten we de macrolophus, een insect, in tegen rupsen, spint en witte vlieg. Ook krijgen onze tomatenplanten alleen regenwater, dat we opvangen en opslaan. Het water dat ze niet opnemen, vangen we opnieuw op en hergebruiken we. Daarnaast verwarmen we onze kassen met aardwarmte."

Welk probleem lossen jullie op?
"Tijdens de EHEC-bacterie-crisis en tijdens de boycot door Rusland werden ontzettend veel tomaten weggegooid. Maar ook in normale jaren zijn er momenten dat er tomaten worden weggegooid. Bijvoorbeeld omdat ze misvormd zijn of omdat er te veel aanbod is. Dat kan niet, als je bedenkt hoeveel energie, kosten en grondstoffen er gemoeid zijn met de kweek van die tomaten.

We willen met nieuwe verdienmodellen de verspilling tegengaan. We hebben een droogmachine, die ook gebruik maakt van aardwarmte. Van de tomaten die we niet kunnen verkopen, maken we allerlei producten als gedroogde tomaten en tapenades. Doordat we de tomaten langzaam drogen, blijven vitamines en mineralen behouden.

Miniatuurvoorbeeld

Boven: Peter Duijvestijn, Ronald Duijvestijn, Remco Duijvestijn. Onder: Ted Duijvestijn en Ad van Adrichem.

Daarnaast leveren wij onze afwijkende tomaten aan Kromkommer. Zij maken soepen van misvormde groentes. Er wordt te kritisch naar producten gekeken. Zelfs de vorm moet perfect zijn. Dat is onzin."

Welke uitdaging zijn jullie nog meer aangegaan?

"We hebben samen met onder andere Wageningen Universiteit (WUR) onderzocht of we ons afval uit de kassen een andere bestemming konden geven. We gebruiken zoveel verpakkingen van karton en papier. Het zou toch mooi zijn als we onze eigen verpakkingen kunnen maken met vezels uit de bladeren van tomatenplanten. Dat is gelukt.

De uitdaging is om het op te schalen. We hebben 50.000 verpakkingen gemaakt, maar je hebt 500 miljoen verpakkingen nodig om impact te maken. Of we gaan opschalen hangt af van het besluit van alle betrokken partijen."

Welke innovatie staat nog op het programma?
"We willen t-shirts gaan maken van de vezels uit tomatenbladeren. In Nederland staat voor zo’n 10.000 hectare aan tomatenplanten, die tonnen aan vezels opleveren. Deze vezels kun je, net als hennep of brandnetels, gebruiken om kleding van te maken.

Ook kijken wij of we van de sappen van deze vezels bioplastic kunnen maken. De zaadjes zijn allemaal geplant, nu is het wachten tot ze gaan ontkiemen. Ons handelen heeft impact. We kunnen het verschil maken door het milieu de winnaar laten zijn."

Ted Duijvestijn

- Mede-eigenaar Duijvestijn Tomaten
- Studeerde Tuinbouwschool in Naaldwijk
- Levensmotto: ‘Je moet zelf de slingers ophangen’
- Linkedin-profiel

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.


Thumbnail

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'.