Van onze partner

Growing Ideas - Innovatie houdt fruit langer vers

17 januari 2018 12:43

Beeld © Liquidseal

Liquidseal heeft een biologisch afbreekbaar laagje ontwikkeld dat de houdbaarheid van mango’s, papaja’s en avocado’s verlengt. Het resultaat: Meer producten halen de eindbestemming.

Vier buurmannen bedenken in 2005 Liquidseal. In eerste instantie als innovatieve verpakking voor leliebollen, waardoor een kwart meer bollen in hetzelfde transport kunnen worden vervoerd. Zes jaar later wordt het ook ingezet om te voorkomen dat rozen tijdens het transport worden aangetast door schimmel. De volgende stap was het verpakken van fruit.

Wat is Liquidseal?
Directeur Victor Monster: "Liquidseal is een vloeistof die een dun filmlaagje om het product legt, waardoor de hoeveelheid zuurstof en verdamping gereguleerd wordt wat de houdbaarheid verlengt. Eventueel kunnen chemicaliën worden toegevoegd die langzaam worden vrijgegeven, waardoor in het geval van leliebollen 80 procent minder chemicaliën nodig zijn dan zonder Liquidseal."

Welk probleem lost het op?
"Zes op de tien mango’s uit Thailand halen niet de eindbestemming, omdat ze door een schimmelinfectie niet meer houdbaar zijn. Dat betekent dat we 60 procent van vruchtbare grond verspillen, terwijl landbouwgrond schaars is en steeds schaarser wordt. Door de groeiende wereldbevolking is bovendien steeds meer behoefte aan voedsel.

Dankzij Liquidseal kan de uitval van mango’s tijdens het vervoer vanuit Thailand worden beperkt tot 20 procent. In Brazilië hebben we een test gedaan, waarbij de uitval van mango’s van 35 procent beperkt bleef tot zelfs 5 procent."

Miniatuurvoorbeeld

Victor Monster (links)

Wat is de grootste uitdaging?
"Onze producten kunnen binnenkort wereldwijd gebruikt worden. We hebben voldaan aan alle wet- en regelgeving en zitten nu in de commerciële testfase. De uitdaging is om de hele keten van kweker, groothandel, retailer en consument te overtuigen van ons product.

Ondernemers in de keten kunnen veel kosten besparen. Bij een gemiddelde uitval van 35 procent importeren zij 135 procent. Met Liquidseal wordt het uitvalpercentage verlaagd, waardoor minder import nodig is.

Daarnaast zou fruit met ons product over zee vervoerd kunnen worden in plaats van in de lucht. Dat levert een besparing op van 2 dollar per kilo fruit en het is vriendelijker voor het milieu."

Welke innovatie staat nog op het programma?
"We mogen ons product gebruiken voor fruit met een harde schil, waarvan de schil niet wordt gegeten. Het kan overigens geen kwaad als mensen de schil wel zouden eten, maar we voldoen aan de wet- en regelgeving die hiervoor staat. Het volgende doel is dat we Liquidseal ontwikkelen voor zacht fruit, zodat bijvoorbeeld aardbeien langer houdbaar blijven."

Welke tip zou je andere ondernemers geven?
"Het kost veel tijd en geduld om te voldoen aan alle wet- en regelgeving. Als de vergadering in Brussel over drie maanden gepland staat, kan je dat niet versnellen. En als Europa akkoord is, moet je in elk land afzonderlijk nog voldoen aan de lokale wetten en regels. De kunst van ondernemen is te zorgen dat je een goede financiële basis hebt, zodat je deze periode kan overleven.

Wij hadden fruit vrij snel op ons vizier, maar besloten ons product eerst te vermarkten en geld te verdienen om het daarna verder te ontwikkelen. Daarnaast hadden we als voordeel dat we andere activiteiten hadden, waardoor we financieel niet afhankelijk waren van Liquidseal."

Victor Monster

Miniatuurvoorbeeld

- Directeur Liquidseal
- Studeerde Technische bedrijfskunde in Rijswijk
- Levensmotto: “Ga geen uitdaging uit de weg”
- LinkedIn-profiel

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.


Thumbnail

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'.