Van onze partner

Succesvol sourcen doe je zo

22 november 2017 14:50

Beeld ©

De arbeidsmarkt trekt aan, talent is schaars. Maar talent is wel de motor van iedere organisatie. Het vinden van de juiste kandidaten is dus cruciaal. Sourcing, het grondig zoeken naar en aanspreken van (latent) werkzoekenden, zou dan ook bij elke hr-afdeling hoog op de agenda moeten staan. Is de wervingsstrategie van jouw organisatie effectief genoeg? Randstad geeft een aantal handige tips.

Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt en MVO Randstad Groep Nederland, benadrukt het belang van sourcing: “Hoe je de juiste kandidaat voor die cruciale functie vindt, zelfs in een moeilijke arbeidsmarkt? Door te weten wat de werkzoekende beweegt en daarnaar te handelen. Strategische personeelsplanning toe te passen, nieuwe manieren te vinden voor werving en selectie. Want iets dat gisteren werkte, werkt vandaag nog matig en is morgen niet meer relevant.”

Actief op zoek
Het uitzetten van vacatures volstaat niet meer: het talent van de toekomst bevindt zich niet meer (alleen) op traditionele sollicitatiekanalen. Om het juiste talent op de juiste plek te vinden en binden, moeten organisaties actief op zoek. Sourcing is dan ook een arbeidsintensief vak. Sommige profielen zijn (zeer) schaars, wat betekent dat je ook latent werkzoekenden moet aanspreken. Hiervoor moet je de juiste arbeidsmarktstrategie kiezen en de juiste middelen inkopen. Denk aan het optuigen of aanpassen van een recruitmentwebsite, de inzet van online marketing op je vacatures en de site, inkoop van (landelijke of lokale) media, het adverteren in vakbladen en het actief inzetten van sociale media.

Strategiebepaling in 5 stappen
Randstad stelde een overzichtelijk vijfstappenplan op waarmee je de beste mensen voor de vacature kunt aantrekken.

Stap 1: Breng de (financiële) impact van de vacature in kaart. Welke invloed hebben lang openstaande vacatures op de business?
Stap 2: Maak een strategische personeelsplanning. Zorg dat je als hr-afdeling genoeg (langetermijn)visie hebt op de business om de organisatiebehoeften over drie tot vijf jaar te kunnen benoemen.
Stap 3: Doe onderzoek naar de behoeften van de doelgroep. Millennials hebben andere wensen en verwachtingen van werk dan bijvoorbeeld babyboomers. Via welke kanalen is de doelgroep te bereiken?
Stap 4: Bepaal de kracht van je Employer Brand. In hoeverre is de organisatie zichtbaar en onderscheidend op de arbeidsmarkt? Waarom zouden kandidaten bij jouw organisatie moeten willen werken?
Stap 5: Optimaliseer de (administratieve) recruitmentprocessen. Wordt er efficiënt gewerkt, raken er geen kandidaten kwijt in de funnel?

Werven
Nu kun je gaan werven. Onthoud daarbij altijd dat het talent van de toekomst niet zomaar aanbelt, je moet kandidaten echt actief benaderen. Breek met traditionele sollicitatiemethoden: begin bijvoorbeeld met een informeel kennismakingsgesprek in plaats van een officieel interview en maak gebruik van social media. Spreek vooral ook latent werkzoekenden aan: zes van de tien kandidaten wisselen sneller van baan als ze daarvoor persoonlijk benaderd worden.

Om succesvol te kunnen sourcen, is het essentieel dat de hr-afdeling daartoe voldoende is toegerust. Als een organisatie deze slagkracht niet in huis heeft, kan Randstad het sourcen deels of volledig uit handen nemen. Echt talent is vaak goed verborgen in de arbeidsmarkt, maar de experts van Randstad weten waar en hoe ze moeten zoeken.

Ondernemer Dennis Portegies vertelde tijdens het MKB Ondernemers Congres wat hij doet om talent te vinden: