Van onze partner

Manager, meet your millennials!

22 november 2017 16:00

Beeld ©

Ze worden millennials genoemd, of Generatie Y. Jongeren tussen de 20 en 35 jaar, die zijn opgegroeid in de welvaart van de jaren negentig en nul. Ze zijn gewend aan voortdurende technologische vooruitgang, hebben grenzeloze toekomstdromen en weten niet beter dan dat de wereld aan hun voeten ligt. Deze jongeren treden vandaag en morgen toe tot onze arbeidsmarkt. Wat betekent dat op de werkvloer? En hoe kun je daar als werkgever het beste mee omgaan? Randstad deed onderzoek naar de nieuwe generatie werknemers en geeft antwoord op deze en andere vragen in de paper 'Het vinden, boeien en binden van millennials' – Generatie Y. In dit artikel lees je de belangrijkste bevindingen.

Randstad doet met de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey (BAS) continu onderzoek onder tienduizend werkenden en niet-werkenden naar hun drijfveren op werkgebied. Daaruit blijkt dat de millennial op de arbeidsmarkt vooral door twee factoren wordt gedreven: plezier en persoonlijke ontwikkeling. Veel genoemd (en afwijkend van het gemiddelde van de Nederlandse beroepsbevolking) zijn daarnaast een goede work-life balance, kennisvergaring en zingeving. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat (net als bij andere generaties) het salaris nog steeds een belangrijke arbeidsvoorwaarde is, die sterk meetelt in de baankeuze. Een vast contract is iets minder belangrijk geworden, maar toch nog steeds van betekenis.

Generatie Y staat meer dan andere generaties open voor een aanbod van een andere werkgever. Waar gemiddeld 19% van alle werkende mensen min of meer actief zoekt naar een nieuwe baan, geldt dat voor 28% van de millennials. Belangrijkste voorwaarde voor een overstap, is dat de nieuwe baan een duidelijke vooruitgang brengt.

Om te zorgen dat waardevolle millennials behouden blijven voor de organisatie, doen werkgevers er goed aan zich te verdiepen in zes belangrijke waarden van Generatie Y:

1. Millennials doen graag zinvol werk. Ze werken niet alleen voor het geld, maar willen een wezenlijke bijdrage leveren aan het proces en de maatschappij.

2. Millennials blijven zich graag continu ontwikkelen, zowel inhoudelijk als persoonlijk. Ze zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk en gewend aan innovatieve leermethoden.

3. Millennials hebben graag plezier in hun werk. Goede koffie, een hond op kantoor, een sportschool in huis, originele vergaderruimtes: deze extra’s maken het werk leuk en houden de millennial geboeid.

4. Millennials hebben behoefte aan een coach, niet aan een baas. Ze zijn wars van hiërarchie, maar hebben respect voor een leidinggevende die hen begrijpt en motiveert. Millennials willen ook geen jaarlijkse beoordeling, maar juist voortdurend met elkaar in gesprek blijven. Ze staan open voor het geven en krijgen van feedback, ook van collega’s.

5. Millennials focussen zich liever op het verder ontwikkelen van hun krachten, dan op het verbeteren van hun zwakke punten. Ze luisteren voortdurend naar hun gevoel: krijg ik energie van dit werk of put het me juist uit?

6. Millennials hechten aan flexibiliteit. Ze houden niet van protocollen en procedures en ook niet van vaste werktijden. Ze werken graag output-gestuurd, ongeacht het tijdstip waarop ze achter hun computer zitten.

In de oren van bijvoorbeeld babyboomers klinken millennials wellicht veeleisend. Maar als werkgevers bereid zijn om tegemoet te komen aan bovenstaande waarden, kunnen organisaties optimaal profiteren van het talent van deze ambitieuze generatie.

Bekijk hier het hele Randstad-paper 'Het vinden, boeien en binden van millennials'