Van onze partner

Employer branding in cijfers

22 november 2017 14:03

Beeld ©

Employer branding is een belangrijke tool in de strijd om talent. Om de juiste mensen aan te trekken, moeten werkgevers hun eigen onderscheidend vermogen bepalen en actief communiceren richting de arbeidsmarkt. Wie ben je als werkgever? Waarom zou talent moeten kiezen voor jouw organisatie? Voor veel organisaties best lastige vragen, want de antwoorden zijn vaak complex. En waar is het talent van de toekomst zelf naar op zoek? Het Randstad Employer Brand Research, dat werkgevers inzicht geeft in actuele arbeidsmarktdata, biedt uitkomst.

Employer branding gaat over het vinden, binden en boeien van talent en over de reputatie van een organisatie op de arbeidsmarkt. Het beeld dat mogelijke nieuwe én huidige medewerkers van een organisatie hebben, wordt bepaald door verschillende factoren. Je employer brand is een afspiegeling van primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden, baanzekerheid, bedrijfscultuur en work-life balance. Tevreden medewerkers zijn essentieel voor het succes van een organisatie, want talent dat kwaliteit levert, betrokken en gemotiveerd is, zorgt voor een grotere omzet en hoge klanttevredenheid. Goede employer branding kan dus ook concurrentievoordeel opleveren.

Randstad Employer Brand Research
Om de juiste mensen aan te trekken, moet je als organisatie je positie op de arbeidsmarkt in kaart brengen. Wie ben je als werkgever, wie is je doelgroep (wat drijft hen en hoe zoeken ze naar werk) en wie zijn je concurrenten? De antwoorden op deze vragen hangen nauw samenhangen met maatschappelijke, technologische en sociologische ontwikkelingen. Daarom is employer branding voortdurend aan verandering onderhevig. Het is als werkgever verstandig om regelmatig in de spiegel te kijken en waar nodig de branding aan de tijdgeest aan te passen. Het Randstad Employer Brand Research, dat inzicht geeft in actuele arbeidsmarktdata, biedt organisaties daarvoor concrete handvatten.

Opvallende resultaten
Sinds het jaar 2000 vraagt Randstad in zijn Employer Brand Research mensen tussen 18 en 65 jaar naar hun motivatie op het gebied van werk. Het onderzoek, in 2017 gehouden onder 160.000 respondenten in 26 landen (waaronder 13.080 in Nederland) geeft een gedetailleerd overzicht van bedrijven, sectoren en kenmerken die op dit moment in trek zijn – en waarom. Zo werden in 2017 Philips en Máxima Medisch Centrum door de respondenten gekozen als Aantrekkelijkste Werkgevers, onder andere vanwege hun goede balans tussen werk en privé.

Een aantal andere, opvallende resultaten uit het onderzoek: respondenten zijn niet bang dat technologische innovatie een bedreiging is voor de werkgelegenheid, 38% van werkend Nederland denkt dat automatisering het werk juist beter en interessanter maakt. Toch vindt slechts 14% van de ondervraagden dat vooroplopen in technologie belangrijker is dan een warme en menselijke cultuur binnen een bedrijf.

Ouderwetse waarden
Het Randstad Employer Brand Research 2017 kent een voor velen wellicht geruststellende constatering: uiteindelijk zijn het ‘ouderwetse’ waarden die voor veel werkenden een organisatie echt aantrekkelijk maken: een plezierige werksfeer, interessant werk en een goede work-life balance. Opvallend genoeg schieten volgens de respondenten veel organisaties juist op die waarden tekort. Daar valt voor werkgevers in 2018 dus nog heel wat winst te behalen.

Randstad is partner van het MKB Ondernemers Congres. Tijdens het congres in oktober vertelde ondernemer Manon van Essen waar zij tegenaan loopt bij het vinden van het juiste personeel voor haar onderneming Magioni.

Lees hier het volledige Randstad Employer Brand Research 2017.