Van onze partner

Technologie op de werkvloer, deze bedrijven kunnen niet meer zonder

22 november 2017 13:48

Beeld ©

Randstad investeert in technologie om klanten en kandidaten meer gemak, snelheid en transparantie te kunnen bieden. Human Forward gaat over de inzet van innovatieve ontwikkelingen om de dienstverlening te optimaliseren. Dat het als organisatie essentieel is om met je tijd mee te gaan en technologie te zien als een verrijking van je bedrijfsvoering, kunnen vrijwel alle organisaties beamen. Een aantal van hen vertelt over de waarde van technologie op de werkvloer.

Gerrie de Jonge, directeur IT, Pakketten en Logistiek bij PostNL
“IT heeft het werk van de medewerkers veranderd en het gaat voorlopig nog door. Informatie is álles. Onze marketeers baseren hun campagnes in toenemende mate op de massa’s data die we over de markt, klanten en consumentenbehoeften verzamelen. De postbezorger doet nog steeds zijn werk, per fiets of op een ander vervoermiddel, maar de smartphone met apps is onmisbaar geworden bij de postbezorging. Dat geldt ook voor de handheld of handterminal waarmee de pakketbezorger werkt, bijvoorbeeld om de ideale route te helpen bepalen om alle pakjes te bezorgen. Die route kan voortdurend veranderen. Als er op het laatste moment een pakketje wordt toegevoegd aan zijn bezorgvoorraad, kan de bezorger zelf bepalen hoe dit pakketje in zijn route past.”

Berry Harleman, online horloge-veilingmeester bij veilingwebsite Catawiki
Zestig procent van zijn tijd is Harleman thuis bezig met het screenen van de aangeboden horloges. De rest besteedt hij aan het contact met aanbieders, face-to-face of via de telefoon. “Per week worden zo’n duizend exclusieve horloges goedgekeurd die de veiling halen. Ik beoordeel alles op basis van digitale foto’s. Het fysieke product krijg ik niet in handen. Tijdens de veilingen zie ik de verkopende en kopende klanten niet, het hele proces gaat online. Ook mijn collega’s zie ik niet vaak. Wekelijks kom ik naar kantoor om mijn salesteam te spreken. Zij hebben de eerste contacten met de klanten. Dan wisselen we uit wat we geleerd hebben en spreken we over marktontwikkelingen.”

Michiel Harmsen, Manager Operations bij Accell Nederland (internationale producent van fietsen, fietsonderdelen en accessoires)
“Het totale logistieke proces is ingrijpend veranderd. Bij het binnenkomen van een order heeft internet de rol van de telefoon grotendeels overgenomen en veel menselijke schakels zijn verdwenen. Ook bij de goederenontvangst en -verzending wordt nu gebruik gemaakt van robots. Dankzij barcoding en scanners is dit proces veel betrouwbaarder geworden. Technische ondersteuning en garantieafhandeling verloopt online veel sneller en beter dan telefonisch: e-bikes kunnen bijvoorbeeld op afstand worden uitgelezen. Robots kunnen meer containers verplaatsen dan mensen, in minder tijd, op een kleiner oppervlak. Dat is cruciaal voor de logistiek binnen Accell. Voor de robotisering was de handelingssnelheid laag, omdat onze medewerkers veel heen en weer moesten lopen en geen orders konden aannemen. Dat proces is drastisch verbeterd. Dat leidt tot een mooie daling van onze kosten én de kwaliteit is met een factor tien verbeterd.”

Roel de Bakker, directeur van tomatenbedrijf De Bakker Westland
Voeding, licht, temperatuur, ziektebestrijding, álles in het groeiproces van de tomaten wordt maximaal digitaal gemeten en geregeld. “Bijna elke belangrijke variabele in het kweken van de ideale tomaat is te sturen. Met technologie creëer ik ideale omstandigheden voor het ontstaan van de beste vorm, kleur, geur en smaak.” Toch blijft ook het oog van de meester, in dit geval de hand van de tuinder, een belangrijke factor bij het groeiproces. “We kijken de hele dag mee met de systemen, maar ook naar de scherpte van de zon, de windsterkte en meer factoren. Ze bepalen het verschil tussen het kweken van een tomaat die gewoon lekker of die ronduit verrukkelijk is!”

Meer ervaringen lezen? Hier vind je de hele reeks artikelen over de impact van technologie.