Van onze partner

6 trends die de regels van het zakendoen veranderen

10 april 2017 00:29

Beeld ©

Alle ondernemers hebben te maken met verandering, waardoor de houdbaarheid van businessmodellen afneemt.

“De essentie van ondernemen is hoe goed je kunt omgaan met onzekerheid”, zegt Eefje Jonker, managing director van Business Models Inc tegen de aanwezige ondernemers tijdens de ING BusinessBoost on Tour in Heteren. Dat bedrijven, zeker ook banken, voortdurend in staat moeten zijn zich aan te passen, dat staat volgens haar als een paal boven water.

Dit zijn de 6 trends die volgens Jonker de spelregels van het zakendoen definitief veranderen:

1. Het MKB zet de toon
Waar vroeger de grote bedrijven toonaangevend waren, komt de groei nu volledig vanuit het MKB en grootbedrijf. Corporates krimpen, maar dit wordt goedgemaakt door de kleinere ondernemingen. Ondernemers kunnen dus steeds meer het voortouw nemen en richting geven aan de ontwikkelingen in hun sector.

2. Netwerkorganisaties zijn in opkomst
Bedrijven kiezen steeds vaker voor een kleine vaste kern van medewerkers met daar omheen een flexibele schil. Ook bouwen ze samen met andere bedrijven een ecosysteem waarin ze met elkaar waarde creëren. Dit vraagt om een flexibele manier van werken. Ondernemers moeten hun bedrijfsstructuur onder de loep nemen en hun strategie hierop aanpassen.   

3. Duurzaamheid: transparantie is het nieuwe groen
Duurzaamheid heeft een andere vorm gekregen. Het ging altijd om groen, nu meer over circulair ondernemen en de rol die bedrijven innemen in de maatschappij. Consumenten kijken naar het totale verhaal. Bedrijven kunnen daar op een slimme manier op inspelen door het bewustzijn verder aan te wakkeren.

4. De digitale transformatie zorgt voor disruptie
80-90% van alle disruptieve ideeën komt voort uit technologie. Bekende voorbeelden zijn Airbnb, Uber en Netflix die de spelregels binnen hun branches fundamenteel hebben gewijzigd. Als ondernemer moet je altijd blijven kijken hoe technologie ingezet kan worden om jouw eigen business te verbeteren.

5. Consument wordt producent
Consumenten krijgen een andere rol en zijn niet alleen afnemers van diensten en producten. Een goed voorbeeld is de energiesector waar mensen zelf energie opwekken en terugleveren aan hun energieleverancier. De democratisering van middelen geeft mensen bovendien de mogelijkheid zelf producten te maken en vorm te geven. Ondernemers kunnen nadenken over co-creatietrajecten en over hoe hun dienstverlening en/of productaanbod kan worden afgestemd op de pro-actieve consument.

6. Dé klant bestaat niet
Er worden onterechte aannames over consumenten gedaan, waardoor er behoeften leven die niet worden ingevuld. 52% van het bruto nationaal product komt bijvoorbeeld van 50+-ers. Ouderen staan heel anders is het leven dan tien jaar geleden. Een ander voorbeeld is de ‘touchscreen generatie’ die opgroeit met internet en die gewend is dat alles on-demand te krijgen is. Bedrijven moeten die behoeftes voortdurend monitoren en hun producten en diensten erop aanpassen. 

ING helpt ondernemers vooruit. Kijk op BusinessBoost.nl voor inspirerende verhalen van ondernemers, voor meer informatie over BusinessBoost on Tour en over de tools die worden aangereikt. 

Bron • ING