Uitzendingen

Shapeways 3D-print één miljoen unieke ontwerpen per jaar

Toekomstmakers • 21 juni 2016 16:03

play 13 min

Verslaggever Hella Hueck interviewt aansprekende ondernemers over hun drijfveren, doorzettingsvermogen en creativiteit. En natuurlijk over hun visie op de toekomst. Deze aflevering: Peter Weijmarshausen.

Peter Weijmarshausen is een ondernemer die succesvol in de wereld van 3D-printing is gedoken. Zijn bedrijf Shapeways timmert inmiddels internationaal goed aan de weg. In zijn online fabriek worden de zelfontworpen producten geprint van duizenden artiesten over de hele wereld.  

Dat 3D-printen levert hem een goede business op. In vijf jaar tijd vertienvoudigde zijn personeel van zeven naar zeventig man, en vorig jaar printte zijn bedrijf bijna één miljoen unieke ontwerpen.

Inspiratie in Amerika
Weijmershausen vertrok na zijn afstuderen van de middelbare school voor zes weken naar Amerika. Het land en de cultuur heeft een diepe indruk op hem achtergelaten. "Het bruist in Amerika echt van de energie. Dat positieve daar heeft me enorm geïnspireerd."

Het bezoek aan Amerika beviel zelfs zo goed, dat hij besloot om er ook een tijdje te gaan wonen. Hij kwam terug naar Nederland, maar klopte voor een investering in zijn bedrijf uiteindelijk aan bij een Amerikaanse investeerder. Daarna verkaste hij met zijn bedrijf naar New York. 

Naar de VS voor geld
"We hebben wel geprobeerd geld op te halen in Nederland en Europa. Als dat was gelukt, waren we waarschijnlijk ook in Europa gebleven en misschien zelfs wel in Eindhoven", vertelt Weijmarshausen. "Maar we konden geen enkele investeerder vinden die ons wilde helpen, dus zijn we naar de Verenigde Staten gegaan om geld op te halen."

Dat pakte goed uit, ze vonden een investeerder van Union Square en met zijn hulp groeide het bedrijf explosief. Het kantoor in New York breidde snel uit, maar de vestiging in Eindhoven waar we Weijmarshausen spreken, groeide bijna net zo hard mee.

"We zijn inmiddels met 70 mensen. Als je bedenkt dat we in vijf jaar tijd een vertienvoudiging van het personeel hebben gemaakt, dan is dat ook wel een mooi succesverhaal."

Eerste vonk
Weijmarshausen kwam al vroeg in aanraking met 3D-printers, toen de techniek nog rapid manufacturing werd genoemd. "Een vriend van me belde me daarover. In eerste instantie dacht ik: waarom bel je mij daarvoor? Ik heb namelijk meer een internet en software achtergrond", vertelt hij. 

Toen Weijmarshausen het even liet bezinken kreeg hij toch zijn gouden ingeving. "Ik had een groot netwerk bij Blender, een community die in 3D producten maakt en animeert. Maar die producties kon je alleen bekijken op de computer, of uitprinten op papier."

Die community leek Weijmarshausen erg geschikt als markt voor een 3D-printer. Een snelle rekensom verder en een businessmodel kreeg al vorm in zijn hoofd. "Ik dacht, 400.000 Blender-leden, misschien één miljoen hobbyisten. Als die allemaal 100 euro per maand uitgeven, dan zit je als snel op 100 miljoen per jaar. Dat is een mooie start voor een bedrijf."

Niet weten wat je print
Omdat de business van Weijmarshausen zich op nieuw terrein bevindt, loopt hij tegen bijzondere problemen aan met zijn bedrijf. Het meest voorkomende is dat zijn personeel zelf vaak niet weet wat ze printen. Dat lijkt onschuldig, maar kan soms lastig uitpakken.

Weijmarshausen: "We maakten vorig jaar bijna één miljoen unieke producten. Mensen zijn heel creatief en denken goed na. Soms willen ze twee keer hetzelfde product, die ze dan verbinden met een stokje om het als een print te bestellen. Als wij dat stokje afbreken tijdens het schoonmaken, weten we niet of het product kapot is, of dat het niet uitmaakt."

Agendapunten
In ons gesprek vertelt Weijmarshausen dat hij zich zorgen maakt om het Nederlandse onderwijs. Dat wordt volgens hem veel te autoritair en er is te weinig ruimte voor creativiteit. "Er ligt nu teveel een focus op wat je fout doet, in plaats van wat je goed doet."

Het ingevoerde leenstelsel vindt hij ook een stap in de verkeerde richting. "Zo’n lening legt een enorme druk op je", aldus Weijmarshausen. "Het is een enorm commitment, waardoor mensen commercieel gaan denken. Zo van: als ik deze studie doe, dan krijg ik een goedbetaalde baan."

Denkfout
Dat is de grootste denkfout die je volgens hem kunt maken. "Een studie kiezen voor het geld, dat moet je nooit doen. Maar daar komt nog bij, mensen komen na hun studie het bedrijfsleven in en eisen een goedbetaalde baan om die schuld af te betalen. Dat is ook weer slecht voor de concurrentiepositie van Nederland."

Toen Weijmarshausen nog studeerde kreeg hij een studiebeurs van zes jaar voor vier jaar studie. Dat vond hij goed werken, en hij snapt niet dat het nu niet meer te betalen is. "Er zijn nu minder studenten omdat we vergrijzen, waarom kan dat niet meer?"

"Wil je een kenniseconomie hebben, dat moet onderwijs een prioriteit zijn. Ik vind het zorgelijk dat onderwijs nu een ondergeschoven kindje dreigt te worden."

Bron • Toekomstmakers

Gerelateerde artikelen