Aankondiging

De Smaak van Ondernemen is: dagelijks op ‘workcation’ gaan

29 november 2016 15:52

De Smaak van Ondernemen is: dagelijks op ‘workcation’ gaan

In het programma 'De Smaak van Ondernemen' gaat Rens de Jong dit keer langs bij Growth Tribe, een ‘growthhacker’ die niet alleen ondernemers helpt om groei te realiseren, maar zelf ook behoorlijk aan het groeien is.

Bedrijven die vooruit willen, moeten voortdurend streven naar groei en verbetering. Rens de Jong gaat in de Smaak van Ondernemen op bezoek bij ondernemers die vooruitgang allen op hun eigen manier invullen. In de derde aflevering is hij te gast bij een bedrijf dat als geen ander weet hoe belangrijk groei is. Growth Tribe geeft les in de skills die nodig zijn om als bedrijf te kunnen groeien.

Aaneenschakeling van experimentjes 

Growth Tribe werd in april 2015 opgericht door CEO Peter van Sabben en specialiseert zich in ‘growth hacking’. Dit fenomeen laat zich volgens Van Sabben het beste omschrijven als ‘een proces om groei te optimaliseren, aan de hand van dataanalyse, gedragspsychologie en de laatste tools’. Praktisch houdt dit in dat er een veelheid aan kleine marketingexperimentjes wordt uitgevoerd, op bijvoorbeeld de website of mobiele app, om er achter te komen waar je als bedrijf kunt groeien. Growth Tribe traint mensen in de vaardigheden om deze experimentjes uit te voeren, te kijken wat ze opleveren en aan de hand daarvan bij te sturen. 

De Stanford van de growth marketing

Van Sabben heeft grote groeiambities voor zijn bedrijf, zo verwacht hij het komende jaar de omzet en het aantal mensen dat een training hebben gevolgd te verdriedubbelen. Ook wil hij verder uitbreiden naar het buitenland. Het ultieme doel is om dé standard voor growth-marketing in Europa te worden, met een eigen universiteit. Geheel onrealistisch is dit niet, stelt hij: ‘We zijn de eerste in Europa, worden gesteund door Facebook en partijen als de Universiteit van Amsterdam, dus ik denk dat we nu al een voorsprong hebben’. 

Van academy naar business model

Een trainingsbedrijf als Growth Tribe drijft op vaardige werknemers, legt Van Sabben uit. Ze moeten geloofwaardig voor de klas kunnen staan en zich continu door blijven ontwikkelen. De groei van het bedrijf hangt dan ook sterk samen met de zoektocht naar goede mensen, aldus Van Sabben. Uiteindelijk vond hij een groot aantal werknemers in de studenten van zijn eigen Academy. Hier wordt gewerkt aan ‘real life’ groeiprojecten, waardoor al tijdens de training werkervaring wordt opgedaan en uitblinkers opvallen.  

Er wordt vervolgens veel aan gedaan om deze uitblinkers ook binnen te houden. Van Sabben ziet de groei van het bedrijf als een team effort. Daarom krijgen werknemers veel verantwoordelijkheid en de mogelijkheid om aandelen in Growth Tribe te verkrijgen.  

Maar uiteindelijk is het vooral de cultuur die ervoor zorgt dat mensen blijven, denkt hij. Zo moeten ze de kans krijgen om zich persoonlijk te blijven ontwikkelen; als het saai wordt gaan ze wellicht verder kijken. Daarom is er een persoonlijk opleidingsbudget en mag twintig procent van de tijd gespendeerd worden aan eigen projecten. Verder is er natuurlijk de mooie werkomgeving en de goede koffie met bijbehorende ‘social talk’ die bijdraagt aan een goede sfeer. ‘Jullie bieden een soort workcation’, vraagt Rens de Jong zich hardop af. ‘Zo zou je het wel kunnen noemen, ja’, aldus Van Sabben.  

Meer informatie over Growth Tribe vind je op http://growthtribe.io/

Gerelateerde artikelen