Tech

Wereldprimeur: robotauto gaat de weg op in Wageningen

Saskia van Huijgevoort • 28 januari 2016 07:57 @Saskia_vanH

Wereldprimeur: robotauto gaat de weg op in Wageningen
De bedoeling is dat de wagen vooral zelf rijdt Beeld © Easymile

De WEpod, een zelfrijdend voertuig zonder stuur, gaat vandaag voor het eerst de Nederlandse weg op. De proefrit is een wereldprimeur, tot nu toe reed nog niet eerder een auto zonder stuur zelfstandig tussen het andere verkeer.

Ondanks een hoop andere proeven die gedaan worden, is de WEpod de eerste die ook écht op straat gaat rijden tussen het andere verkeer. Voorlopig is het nog niet zover: om te beginnen rijdt hij vandaag een testrit van 200 meter op de campus van de Wageningen Universiteit. De route wordt langzaam uitgebreid: uiteindelijk moet het wagentje zelfstandig een voorgeprogrammeerde route van zes kilometer gaan afleggen naar station Ede-Wageningen.



Wel steward aanwezig
Overigens moet er wel een kleine kanttekening geplaatst worden: ondanks het feit dat er officieel geen bestuurder aan boord is, is er wel een steward aanwezig. Om te voorkomen dat het wagentje op drukke delen van de route tegen andere weggebruikers aanrijdt, kan deze veiligheidshalve toch een joystick als gaspedaal gebruiken, schrijft dagblad Trouw vandaag.

Dat mag de pret niet drukken, want de bedoeling is dat de wagen vooral zelf rijdt. Allerlei technische apparatuur aan boord moet de zelfredzaamheid van de WEpod vergroten. Zo zorgen camera’s, lasers, rader en GPS ervoor dat de WEpod zijn omgeving kan waarnemen en interpreteren. Daarnaast wordt vanuit een controlekamer een oogje in het zeil gehouden.

Hij rijdt nog niet hard
De zelfrijdende auto wordt ingezet als shuttle, die besteld kunnen worden door passagiers via een app. Dat betekent dat het wagentje geen vervanging is voor de traditionele auto of het openbaar vervoer. Je moet ook geen haast hebben, want het wagentje rijdt langzamer dan een fietser. 

Andere zelfstandige 
Er zijn meer tests met zelfrijdende voertuigen, zoals de Rotterdam Rivium shuttle voertuig, de Heathrow shuttles en de Masdar pods. Deze rijden echter op speciale afgesloten banen.

Daarnaast staan er ook andere vergelijkbare proeven op de planning, zoals de zelfrijdende auto van Google in Mountain View. Tesla ontwikkelde al goedgekeurde software die zorgt dat de auto recht in één baan blijft rijden en niet te dicht op voorgangers rijdt. Andere fabrikanten, zoals Toyota, investeren ook enorm veel in de wagens. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen