We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Tech

Spotify voor Nederlandse hits van start

Saskia van Huijgevoort • 19 november 2015 14:00 @Saskia_vanH

Spotify voor Nederlandse hits van start
De meest populaire muziekstreamingsdiensten als Apple Music, Deezer en Spotify richten zich vooral op internationale artiesten

De grootste Nederlandse platenmaatschappijen lanceren samen HitsNL. Deze 'Spotify' voor Nederlandstalige hits moet een aanvulling worden op het al bestaande aanbod. De dienst gaat een dappere strijd aan, want tot nu toe zijn er nog weinig succesvolle voorbeelden van betaalde streamingsdiensten die een plek weet te veroveren tussen de al gevestigde concurrenten.

De meest populaire muziekstreamingsdiensten als Apple Music, Deezer en Spotify richten zich vooral op internationale artiesten. Daardoor verdwijnen Nederlandstalige artiesten naar de achtergrond en worden ze niet actief gepromoot op de voorpagina. Reden voor initiatiefnemer Tom Peters, directeur van muzieklabel NRGY Music, om HitsNL te starten. 

De dienst biedt alle Nederlandstalige muziek aan; van hip hop tot Frans Bauer, maar ook jaren '50 en '60 muziek. In totaal bevat de database 250.000 tracks. De bedoeling is dat gebruikers HitsNL naast Spotify gaan gebruiken. Over vijf jaar moeten een half miljoen tot een miljoen mensen de dienst gebruiken.

Grote markt
Uit onderzoek van Gfk blijkt dat zo’n 10 tot 11 miljoen mensen graag muziek zouden streamen op een één of andere manier. Daarvan wil 13 procent alleen maar Nederlandstalige muziek horen. De Hollandse platenmaatschappijen verdienen hetzelfde als bij Spotify; in totaal 55 procent van de omzet. 

Tonie van Ringelestijn​ van Bright is kritisch. De dienst moet naast muziek, ook wat extra's bieden. Zo zou de website bijvoorbeeld als allereerste nieuwe platen kunnen aanbieden, of exclusieve content. "Dit is niet de eerste gesegmenteerde streamingdienst, maar er zijn weinig goede voorbeelden van betalende muziekplatforms." Beatport, een Amerikaanse website, redt het als één van de weinigen wel, omdat deze exclusieve remixes van dance-muziek aanbiedt.

Ambities
Hij zet daarom zijn vraagtekens bij de ambities van Peters. “Er is veel online gratis aanbod zoals YouTube en de radio, laten we dat niet vergeten. Daarnaast biedt Spotify ook een uitgeklede gratis dienst aan, waarmee het heel lastig is om te concurreren. Gaan mensen überhaupt voor een dienst betalen, als ze dat ook niet voor Spotify doen?" Ook vraagt hij zich af of gebruikers bereid zijn om te switchen tussen de twee diensten als ze even naar een Engelstalig liedje willen luisteren. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen