Tech

Sean Parker: 'Facebook buit kwetsbaarheid van mensen uit'

Daniël Verlaan • 10 november 2017 11:28 @danielverlaan

Sean Parker: 'Facebook buit kwetsbaarheid van mensen uit'
Mark Zuckerberg, Snoop Dogg en Sean Parker, in 2011. Beeld © Getty

Sean Parker heeft flink uitgehaald naar Facebook: volgens de voormalig president van het sociale netwerk buit Facebook de kwetsbaarheid van mensen uit. "God mag weten wat het doet met de hersenen van onze kinderen."

Dat zegt Parker, die kort na de lancering van Facebook in 2004 de eerste president van het bedrijf werd, tegen nieuwswebsite Axios. Hij zei ook tegen oprichter Mark Zuckerberg dat hij de naam moest veranderen van 'The Facebook' naar 'Facebook'.

Vicieuze cirkel

Parker is tegenwoordig niet meer zo te spreken over het netwerk. Volgens hem is het doel van Facebook om zo veel mogelijk tijd en aandacht van zijn gebruikers op te slokken: "Dat betekent dat we je soms een dopamine-shot moeten geven, omdat iemand een reactie of like op je foto of bericht achter laat. Dat zorgt ervoor dat je meer deelt, en dat leidt weer tot meer likes en reacties."

Parker noemt dit de 'social validation feedback loop', een vicieuze cirkel waar je op zoek bent naar sociale bevestiging en erkenning door berichten te plaatsen, en dat telkens herhaalt. "De uitvinders, de makers hiervan, dat zijn ik, Mark en Kevin Systrom van Instagram, wisten hiervan. En toch deden we het", zegt hij. "God mag weten wat het doet met de hersenen van onze kinderen."


Tesla-oprichter Elon Musk, Sean Parker en actrice Talulah Riley op een Halloweenfeestje bij Playboy in 2015. (beeld: Getty)

Keerzijde

Het is niet de eerste keer dat een bedenker van dit soort verslavende algoritmes zich uitspreekt. Eerder zei ex-Google-ontwerper Tristan Harris dat techbedrijven gebruikers van apps proberen te beïnvloeden op een manier vergelijkbaar met gokmachines. Als je een app refresht krijg je soms een nieuwe notificatie en soms niet, daardoor blijven mensen het proberen en dat werkt verslavend.

In een uitgebreid betoog beschrijft hij hoe techbedrijven proberen je zo veel mogelijk naar je telefoon te laten staren.

Verslavend

Ook Loren Brichter, de bedenker van 'pull to refresh', het mechanisme dat veel apps van gebruiken om content te verversen door van boven naar beneden te vegen, weet niet of hij een 'positieve bijdrage' heeft geleverd.

"Pull to refresh is verslavend. Twitter is verslavend. Dit zijn slechte dingen. Toen ik eraan werkte, was ik niet volwassen genoeg om hier goed over na te denken. Ik zeg niet dat ik nu volwassen ben, maar ik ben wel wat volwassener dan vroeger en ik heb spijt van de nadelen die het bracht", zegt hij tegen The Guardian. 

Lees op rtlz.nl

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen