We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Tech

NS volgt mensen op stations met wifi-trackers

Daniël Verlaan • 14 juni 2017 11:58 @danielverlaan

NS volgt mensen op stations met wifi-trackers
Ook in Amsterdam CS word je gevolgd via wifi- en bluetooth-tracking. Beeld © NS

NS zet samen met Prorail wifi- en bluetoothtrackers in om mensen via hun smartphone op het station te volgen. Daarmee willen ze reizigersstromen in kaart brengen.

Dat maakt NS bekend op zijn website. De tracking wordt uitgevoerd op de stations Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, 's-Hertogenbosch en Schiphol Airport.

Het volgen van mensen via wifi of bluetooth is onder sommige voorwaarden toegestaan. Zo moeten mensen op de hoogte zijn van de tracking, de gegevens worden geanonimiseerd en alleen worden bewaard zolang dat noodzakelijk is voor het doel van de metingen.

Zo werkt het tracken

NS kijkt naar de wifi- en bluetoothsignalen van smartphones op de stations. Elke smartphone zendt namelijk een uniek nummer uit: het mac-adres. Dat adres wordt door de NS versleuteld in een lange regel code (hash) zodat het niet meer is terug te leiden naar het originele mac-adres. 

De versleuteling wordt daarbij zodanig uitgevoerd dat de NS de volgende dag niet meer weet dat jij gisteren ook op het station liep.

Bewaartermijn

De ruwe gegevens (de hashes) worden voor vijf jaar bewaard, de analyses (X mensen liepen van Utrecht CS naar de stad) voor onbepaalde tijd. Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft de tracker van NS niet onderzocht, maar stelt wel "dat het hashen van mac-adressen niet altijd anonimiseren is". De AP laat RTL Z weten de NS nog wel om meer informatie te vragen omdat het impact heeft op een grote groep reizigers. 

Met de analyses wil Jeroen van de Heuvel, onderzoeker bij de NS, op de lange termijn trends in kaart brengen: "Met die data kunnen we bijvoorbeeld stations aanpassen om reizigersstromen te verbeteren."


Het tracking-bordje op de NS-stations (foto door Richard Duinmaijer)

Bordjes op stations

Voor de AP is het belangrijk dat mensen op de hoogte zijn van de wifi- en bluetoothtracking. Daarom hangt NS bordjes bij de ingangen, bij de bordjes voor cameratoezicht en dat het verboden is om alcohol op het station te nuttigen. "En we noemen het op onze website", zegt Van de Heuvel.

Overmatig verzamelen

Het is niet de eerste keer dat een bedrijf wifi- en bluetooth-tracking inzet om bezoekersstromen bij te houden: ook winkels en steden gebruiken dezelfde technologie. Zo werd wifi-tracker Bluetrace eind vorig jaar op de vingers getikt omdat het veel te veel informatie verzamelde en die data veel te lang bewaarde.

Een soortgelijk bedrijf, Citytraffic, volgt mensen in allerlei grote steden. Dat doet het bedrijf op zo'n manier dat het weet waar en wanneer je in welke steden loopt. Na berichtgeving van RTL Nieuws over deze praktijken stelden verschillende gemeenten een onderzoek in, waaronder de gemeente Utrecht. 

Ook heeft Citytraffic een pagina gemaakt waarin je je kan afmelden voor wifi- en bluetoothtracking. De NS heeft daarentegen niet zo'n pagina, en raadt mensen die niet gevolgd willen worden aan hun wifi en bluetooth uit te schakelen.

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan

Gerelateerde artikelen