We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Tech

Nederlandse game helpt mensen om te gaan met prikkels

Daniël Verlaan • 30 juni 2017 17:14 @danielverlaan

play 13 min

Voor 650.000 Nederlanders met een niet aangeboren hersenletsel is het lastig om om te gaan met prikkels. Om hen te helpen bedacht Adriaan de Jongh een game die je zo veel prikkels geeft dat je wel moét filteren.

Zijn game The botanist & the animals, die vandaag tijdens gamefestival Indigo in Utrecht is gepresenteerd, is een zogeheten serious game: een spel dat niet alleen maar vermaakt, maar ook een serieus doel heeft.

De mobiele game ervaar je op drie manieren prikkels: geluiden, trillingen en beelden. In je ene oor hoor je bijvoorbeeld 'pief pief' en in je andere oor 'vlam vlam' (ingesproken door De Jongh), terwijl de telefoon drie keer trilt en je rode bloemen moet verzamelen.

Het idee achter de game is dat je de juiste combinaties van geluiden, trillingen en beelden vindt. Door je te concentreren op één prikkel kun je in het spel de juiste combinaties zoeken.

Forbes

De Jongh (26) studeerde Game Design & Development aan de Hogeschool voor de Kunsten en studeerde af met het spel Fingle, waar je met elkaar moet 'vingervrijen'. Daarna werkte hij aan een andere experimentele game: het dansspel Bounden. Deze games bezorgden hem een plekje in de prestigieuze '30 under 30' ranglijst van Forbes.

'The botanist & the animals' is opnieuw ontstaan vanuit het idee dat een game experimenteel moet zijn. "Maar eigenlijk kwam kwam ik op het idee omdat ik een piep in mijn oor heb", vertelt De Jongh. "Door het spel heb ik geleerd om minder te focussen op die piep. Maar dat het spel mij heeft geholpen, betekent niet dat dat ook voor anderen geldt."

Radboud Universiteit

Daarom werkt De Jongh samen met een student van de Radboud Universiteit die het nut van de game gaat onderzoeken voor zijn scriptie. Als die resultaten positief zijn, dan gaan er nog twee professoren van het Donders Instituut, het neuropsychologisch onderzoekscentrum van de Radboud, onderzoek doen naar de game.

Pas als die resultaten ook positief zijn, dan wordt de game verder uitgewerkt en uiteindelijk uitgebracht in de app-winkels van Apple en Google. "Dat is pas op zijn vroegst eind 2018. Deze onderzoeken kosten veel tijd en moeten nauwkeurig worden uitgevoerd", zegt De Jongh.

Naar een feestje

Aan 'The botanist & the animals' werken drie man: naast gamedirector De Jongh werken er nog een programmeur en ontwerper aan het spel. Hij heeft een budget van 'meer dan 100.000 euro, maar zeker geen miljoen'. Dat bedrag is een investering van Siza, een organisatie die mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking helpt.

Het uiteindelijke doel is om de 650.000 Nederlanders met een niet aangeboren hersenletsel te helpen om bijvoorbeeld omgevingsgeluiden te filteren, zodat ze gemakkelijker naar buiten of naar een feestje gaan. "Maar ik hoop dat de game ook leuk en interessant genoeg is om voor je plezier te spelen."

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan en Bram van Dijk

Gerelateerde artikelen