Tech

Hoe Facebook het web overbodig wil maken

Daniël Verlaan • 19 oktober 2015 17:16 @danielverlaan

Hoe Facebook het web overbodig wil maken
Beeld © AFP

Facebook wil dat je zo lang mogelijk op het sociale netwerk blijft. Om dat te realiseren, is het bezig om alles wat populair is op het internet in de website te integreren. RTL Z over hoe Facebook het web langzaamaan overbodig probeert te maken.

Miljarden mensen zitten op Facebook. Het aantal gebruikers blijft toenemen, maar dat is voor Facebook-ceo Mark Zuckerberg niet meer het belangrijkste aandachtspunt. Zuckerberg is druk bezig om die miljarden gebruikers zo lang mogelijk op het sociale netwerk te houden. Want hoe langer je op Facebook surft, hoe meer geld Zuckerberg aan jou verdient.

Van pagina's naar videobellen
In 2007 zette Facebook de eerste stap om zijn sociale netwerk in meer gebieden relevant te maken. Het introduceerde in dat jaar pagina's voor bedrijven, waarmee iedereen - van kleine ondernemers tot grote multinationals - een centrale plek binnen Facebook krijgen. Zo'n bedrijfspagina bevat onder andere openingstijden, het adres en de mogelijkheid om een reactie achter te laten. Een win-win-situatie: bedrijven krijgen de mogelijkheid om directer te communiceren met klanten, en Facebook houdt gebruikers op zijn website.

De jaren daarna werden er voornamelijk meerdere kanalen om te communiceren toegevoegd, zoals een chatdienst (2008) en telefoon- en videogesprekken via het internet (2011). Allemaal om gebruikers meer aan Facebook te verbinden. Als je toch al op Facebook zit, waarom zou je dan niet samen met je vrienden de chatdienst gebruiken?

De news feed
Eén onderdeel bleef heel lang onveranderd: de news feed, ofwel de lange lijst met berichten van Facebook-vrienden. De news feed bestaat uit voornamelijk uit foto's, video's en links naar artikelen. Een soort verzameling van wat er op dat moment speelt, maar dan met allerlei verwijzingen naar content buiten Facebook. Als een gebruiker daarop klikt, verliest Facebook geld. Zij verdienen immers niet aan de klik - andere websites wel.

Daar wilde Facebook iets aan doen. In 2013 introduceerde het automatisch afspelende video's. Dat was een belangrijk keerpunt voor het sociale netwerk. In plaats van een video te uploaden en deze te verstoppen achter een niet al te aantrekkelijke afspeelknop, gingen geüploade video's direct afspelen als de gebruiker er langs scrolde. Zonder geluid, maar in veel gevallen wel aantrekkelijk genoeg dat mensen bleven kijken. Zodra je erop drukte, speelde de video in het volledige scherm én met geluid af.

Automatisch afspelende video's zijn direct een hit. Het aantal views groeide enorm hard en inmiddels verwerkt Facebook 4 miljard video-views per dag. In tegenstelling tot concurrenten als YouTube plaatst Facebook geen reclame voor een video. Dat is het voordeel van een eigen sociaal netwerk: je toont gewoon automatisch afspelende reclamevideo's tussen de normale posts door. "Wat écht belangrijk is, is dat consumenten Facebook voor video's gebruiken. Dat geeft ons de mogelijkheid om reclame te tonen die aan de verwachtingen van de consumentenervaring voldoet", aldus Facebook tegenover Recode. "Als er geen video's van andere gebruikers in jouw news feed zitten, zouden reclamevideo's enorm vervelend zijn."

Het snel groeiende videoplatform van Facebook is sinds kort ook als officiële sectie binnen het sociale netwerk te vinden. Daar experimenteert Facebook met allerlei nieuwe vormen van video, zoals 360-graden-video's, afspeellijsten met video's en aangeraden video's. Daarmee opent het sociale netwerk de aanval op YouTube, die dergelijke features al langer biedt.

Door deze inspanningen is het aantal gepubliceerde video's dat direct naar Facebook wordt geüpload in één jaar gestegen van 25 naar 70 procent. Simpel gezegd: veel meer mensen uploaden video's direct naar Facebook, waardoor gebruikers binnen het sociale netwerk de video bekijken. Daar profiteert Facebook logischerwijs van.

Instant Articles
Hetzelfde trucje wil Facebook gaan herhalen bij artikelen met het project Instant Articles. In plaats van een news feed gevuld met linkjes naar artikelen van andere websites, wil Facebook deze artikelen op hun servers hosten. Als de gebruiker een artikel van een website opent die meedoet aan Instant Articles, wordt deze sneller en in een fraai design getoond. Onder andere Buzzfeed, BBC News, The New York Times en National Geographic doen mee aan het project.

Als veel gebruikers een Instant Articles-artikel lezen en delen, wordt deze prominenter in de news feed getoond. Dit moet uitgevers overhalen om hun artikelen via Facebook te verspreiden. Daarnaast mogen uitgevers alle inkomsten uit advertenties in het artikel houden. Als ze het advertentienetwerk van Facebook gebruiken, innen uitgevers 70 procent van de inkomsten. Dat is vergelijkbaar met de meeste andere advertentienetwerken.

Door het sneller inladen van artikelen en een fraaiere vormgeving hoopt Facebook gebruikers langer op het sociale netwerk te houden. "Het laatste op je news feed dat een lange tijd nodig heeft om te laden, zijn artikelen", zo vertelt Facebook-designer Mike Matas tegenover Techcrunch. "We zijn allemaal wel eens geërgerd als we naar een wit scherm moeten kijken en wachten totdat er iets laadt. Dat duurt gemiddeld zo'n acht seconden. Velen sluiten de app dan uit frustratie."

Voor uitgevers biedt Instant Articles een andere manier om content te verspreiden. Daarnaast kunnen uitgevers van verschillende opties gebruikmaken, zoals de mogelijkheid om commentaar binnen een artikel te plaatsen. Het gerucht gaat zelfs dat Facebook werkt aan zijn eigen nieuws-app, waarmee gebruikers notificaties van belangrijk nieuws kunnen ontvangen. Zo hoopt het sociale netwerk dat je vaker de Facebook-app opent om nieuws te lezen.

Van alles wat
Zuckerberg pleit er vaak voor dat Facebook het leven van mensen gemakkelijker moet maken. Direct een video vanuit de news feed bekijken of een artikel in een fraai design laten inladen om te lezen: het zijn dingen die Facebook net wat gebruiksvriendelijker maken. Dat geldt ook voor Facebook Messenger en allerlei andere projecten die wat minder succesvol zijn, zoals Poke (Snapchat-concurrent), Nearby Places (Foursquare-concurrent) of Rooms (Reddit-concurrent). Alles wat populair is, wil Facebook in zijn sociale netwerk integreren. Soms lukt het, veel vaker ook niet.

Het nieuwe videoplatform en Instant Articles laten zien dat jouw news feed grotendeels gaat bestaan uit content die op de servers van Facebook staat. Facebook weet al wie we zijn, met wie we praten en wat we leuk vinden. Nu is het sociale netwerk bezig om alles wat we interessant vinden op het web in Facebook te integreren, zodat we nooit meer ergens anders heen hoeven.

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan

Gerelateerde artikelen