Tech

Facebook zit Nederlandse VR-startup op de hielen

Bram van Dijk • 28 juli 2017 12:26 @ikbenbrampuntnl

play 13 min

Het Eindhovense Manus VR werkt al jaren aan handschoenen waarmee je je handen kunt gebruiken in de virtuele wereld. Maar nu blijkt Facebook-dochter Oculus ook aan een handschoen te werken. Vreest de oprichter van Manus VR voor de toekomst van zijn bedrijf?

Begin deze week toonde Oculus een test met handschoenen waardoor handen in de virtuele wereld te zien zijn. Het zorgde voor veel internationale aandacht.

Het bedrijf, dat in 2014 door Facebook werd gekocht voor 2 miljard dollar, liet in februari ook al een glimp zien van de test: Mark Zuckerberg plaatste toen een foto.

Eindhovense startup ontwikkelt hetzelfde

Het is goed nieuws voor de VR-liefhebber, maar misschien minder goed nieuws voor de Eindhovense startup Manus VR. Zij zijn al drie jaar bezig met het ontwikkelen van een VR-handschoen.

Toch maakt oprichter Bob Vlemmix zich geen enkele zorgen dat een van de machtigste bedrijven ter wereld inzet op een vergelijkbaar product. "Het geeft aan dat handen belangrijk zijn voor virtual reality", zegt hij tegen RTL Z. 

Andere technologie

Ook wijst hij erop dat Oculus ver weg is van een verkoopbaar product en een andere technologie uitprobeert. Manus werkt namelijk met sensoren in de handschoenen, terwijl Oculus camera's nodig heeft om reflectoren op de handschoenen te tracken. 

Vlemmix: "Je hebt bij Oculus heel veel dure camera's om je heen nodig. En als je omdraait, valt het beeld weg."

Wat heb je aan VR-handschoenen?

Op dit moment kun je in VR alleen invloed uitoefenen via speciale controllers, maar die zijn volgens Vlemmix niet toereikend. "We merken nu al bij klanten dat ze een knagend gevoel hebben als ze controllers moeten gebruiken."

Het staat volgens hem een betere ervaring in de weg. "Als je echt het gevoel wilt hebben dat je in een virtuele omgeving zit, dan moet je ook je eigen handen kunnen gebruiken."

1000 euro per set

Manus VR heeft al honderden handschoenen geleverd, onder andere aan Audi, de MIT-universiteit en de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie "NASA wil het mogelijk maken om hun astronauten hun eigen handen te laten gebruiken. Dit zorgt voor een betere en effectievere training."

Op dit moment richt Manus zich op de zakelijke markt, want: "Er is nog geen consumentenmarkt. Daarvoor zijn nog niet genoeg mensen die een VR-bril hebben." Vlemmix hoopt dat deze markt binnen drie jaar wel een feit is. "Dan kan de prijs zakken naar zo'n 250 euro per set."

In 2015 was Bright TV al op bezoek bij Manus VR

Bron • RTL Z / Bram van Dijk

Gerelateerde artikelen