Tech

Facebook belooft transparantie bij politieke advertenties

Chris Koenis • 28 oktober 2017 14:11 @chriskoenis

Facebook belooft transparantie bij politieke advertenties
Facebook-ceo Mark Zuckerberg op een Facebook-conferentie afgelopen april in San Jose. Beeld © AFP

Vanaf komend jaar toont Facebook meer informatie over de herkomst van politieke advertenties. Adverteerders moeten vanaf dan ook hun identiteit, locatie en opdrachtgever doorgeven aan het sociale mediabedrijf.

Meer transparantie is volgens Facebook 'goed voor de democratie en het verkiezingsproces'. De maatregelen komen aan de vooravond van het Amerikaanse onderzoek naar mogelijke Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen, waarin ook Facebook zelf ondervraagd wordt.

Facebook-ceo Zuckerberg had vorige maand al aanpassingen aangekondigd. De belofte was een reactie op de grote kritiek die Facebook net als Google en Twitter kreeg op de misbruik van zijn advertentiediensten rond de presidentsverkiezingen. Volgens de sociale netwerken zelf was daarbij sprake van Russische invloed. Onduidelijk is nog in hoeverre dat het geval was.

Meer documentatie

De politieke advertenties op Facebook worden in 2018 aangepast. Facebook gaat meer documentatie vragen van adverteerders, zoals hun identiteit, locatie en opdrachtgever. Ook wordt via een link bij de advertenties informatie getoond over de herkomst en het betaalde bedrag.

Een test in Canada moet vanaf november uitwijzen hoe dit er precies uit komt te zien. Facebook werkt nog aan machine learning-technologie die de identiteit kan onthullen van adverteerders die niet pro-actief meewerken aan meer transparantie.

Een indicatie hoe de nieuwe politieke advertenties eruit gaan zien:

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen