Tech

Deze week in Toekomstmakers: big data in de winkel

02 december 2015 11:11

Beeld © ANP

Papieren reclameborden zijn niet meer van deze tijd. Online zijn mensen al gewend dat er gerichter wordt geadverteerd. Dankzij smartphones is het mogelijk om ook in winkels reclame te maken voor individuele klanten. Wat kan er allemaal en wat betekent het voor de privacy? Deze week in Toekomstmakers alles over big data in de retail.

Winkels kijken tegenwoordig niet alleen meer naar je gedrag in de winkel, maar ook wat je online doet. Als je geregistreerd staat als klant weet het systeem wie jij bent, hoe oud je bent, wat je hobby’s zijn en waar je woont. 

ZIE OOK: Big data, voor wie door de bomen het bos niet meer ziet

Deze gegevens zijn online, maar er zijn een aantal technieken waardoor deze data ook beschikbaar zijn in de winkel. Een daarvan is de iBeacon. Dat zijn apparaatjes die in de winel liggen en die maken verbinding met je telefoon. Een reclamebord kan je zo herkennen, maar bijvoorbeeld ook een winkelmedewerker. Die kan op zijn computer jouw winkelgedrag zien en je vervolgens iets aanbieden wat hij denkt dat voor jouw geschikt is.

Spiegel 'leest' klant
Een andere manier is het scannen van gezichten via de camera. De software die startup Miraview heeft ontwikkeld weet via de camera razendsnel te bepalen wie hij ongeveer voor zich heeft. De camera bepaalt bijvoorbeeld of iemand een man of een vrouw is. Een klant krijgt dan juiste advertentie voor iemand van zijn geslacht en leeftijd. Ook kan de software kijken naar de dag en het tijdstip. Een klant die op maandagmiddag komt heeft andere wensen dan een klant op vrijdagavond. 

Omdat er via internet en smartphones steeds meer privégegevens worden gebruikt door bedrijven en winkeliers, kan de privacy van consumenten in het geding komen. Zo heeft het College Bescherming Persoonsgegevens een stokje gestoken voor het volgen van klanten via wifi. Het was via software van Bluetrace mogelijk voor winkels om via wifigegevens van smartphones onderzoek te doen naar klanten. Dat is nu niet meer toegestaan.

Voordeelpassen gekoppeld
Met de app van FIDME hoef je geen portemonnee vol voordeelpassen meer te hebben. Dat is handig, maar de app kan nog veel meer dankzij big data:

Privacy
De privacywetten in Nederland en Europa zullen in de toekomst verder worden aangescherpt, is de verwachting. Een startup die handig inspeelt op di veranderingen is DIME, Data Is ME. Studenten van de Hogeschool van Amsterdam bedachten een online platform om geld te verdienen met al je persoonlijke data die te vinden is op het internet.

Op sites als Facebook, Instagram en LinkedIn is persoonlijke informatie van je te vinden die interessant is voor bedrijven, bijvoorbeeld voor marktonderzoek. Via de site van DIME krijg je als consument in een overzicht te zien welke data online staan en welke data je wel en niet wilt delen met organisaties en bedrijven. Bedrijven kunnen in het systeem van DIME zoeken naar data. Op het moment dat een bedrijf gegevens vindt die interessant is, kopen zij die op. De consument krijgt een deel van de opbrengst.

Uitzending terugkijken:
 

 

Bron • RTL Z Toekomstmakers